جنبش عدم تعهد؛ تلاش برای همبستگی به دور از نفوذ شرق و غرب
جنبش عدم تعهد؛ تلاش برای همبستگی به دور از نفوذ شرق و غرب

کارشناس مسائل بین الملل تشکیل جنبش عدم تعهد را ایجاد همبستگی و همدلی میان کشورهای تازه استقلال یافته و در حال توسعه برای رسیدن به توسعه یافتگی به دور از نفوذ شرق و غرب دانست.

image-101کارشناس مسائل بین الملل تشکیل جنبش عدم تعهد را ایجاد همبستگی و همدلی میان کشورهای تازه استقلال یافته و در حال توسعه برای رسیدن به توسعه یافتگی به دور از نفوذ شرق و غرب دانست.

علی اصغر زارعی؛ کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گوی اختصاصی با یوپنا با بیان این که سفر اخیر رئیس جمهور به ونزوئلا برای تحویل ریاست دوره جدید به این کشور است گفت: جنبش عدم تعهد در سال ۱۹۵۴ با همت افرادی همچون جواهر لعل نهرو و مارشال تیتو با هدف ایجاد همبستگی و همدلی کشورهای تازه استقلال یافته و در حال توسعه به دور از نفوذ شرق و غرب بنیان گذاشته شد تا بتواند با یک هم افزایی به توسعه و پیشرفت اعضای آن کمک کند.
وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران نیز پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ با خروج از پیمان سنتو و رد وابستگی خود به غرب، به عضویت این جنبش درآمد و سعی داشت تا با اعمال رویه های هوشمندانه و حفظ شعار “نه شرقی، نه غربی” بتواند نقش اثرگذاری را ایفا کند.
زارعی افزود: این جنبش پس از فروپاشی نظام شرق و غرب و همچنین منتفی شدن پیمان ورشو رو به افول نهاد و برخی از اعضاء معتقد بودند با از بین رفتن نظام دو قطبی، دیگر جنبش عدم تعهد موضوعیتی ندارد؛ اما کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا توانستند با اعمال سیاست های خاص به تقویت جنبش پرداخته و از فروپاشی آن جلوگیری کنند.
کارشناس مسائل بین الملل در پایان با اشاره به تضعیف این جنبش با توجه به اتفاقاتی که در کشورهای عضو مؤثر، همچون مصر افتاده گفت: ناهمگونی و عدم تجانس و نبود ضمانت اجرایی باعث شده جنبش عدم تعهد نتواند سیاست های مستقلی را اتخاذ کرده و نقش مؤثری را در معادلات قدرت داشته باشد.

گفت و گو: میثم خاکپور