پوشیدن لباس هایی با نوشته نامناسب نشانه مشکلات شخصیتی است/ لزوم آگاه سازی طراحان و تولید کنندگان لباس
پوشیدن لباس هایی با نوشته نامناسب نشانه مشکلات شخصیتی است/ لزوم آگاه سازی طراحان و تولید کنندگان لباس

پوشیدن لباس هایی با نوشته ها و طرح های جورواجور از دیرباز محل مناقشه بین والدین و فرزندان بوده است و یکی از اصلی ترین تفاوت های نسل ها را نشان می دهد. در این میان آگاه سازی افراد به ویژه نوجوانان درباره آسیبی که پوشیدن این لباس ها به شخصیت وارد می کند می تواند راه کاری مناسب باشد.

دکتر عبدالمجید بحرینیان در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، متناسب بودن پوشش افراد با فرهنگ بومی آن ها را نشانه احترام به ارزش های آن فرهنگ عنوان کرد و اظهار داشت: این که پشت مانتوها و لباس ها تصاویر و نوشته هایی وجود دارد که مضمون اش با فرهنگ ما متفاوت یا معارض است، به لحاظ فرهنگی قابل هضم نیست، بلکه برای فرهنگ هایی است که به لحاظ سیاسی، اجتماعی و مذهبی با ما متفاوت هستند و این مضامین را می پسندند.

وی با تاکید بر لزوم توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، خاطر نشان کرد: ما فضایی داریم که طبق آن ایرانی، اعتقادی و اخلاقی بودن ارزش بالایی دارد و یکسری الویت ها در فرهنگ، تربیت و سبک زندگی ما مطرح است. وقتی عبارت «من غیر طبیعی هستم» یا نماد گروه های شیطان پرستی و پوچ گراها که به لحاظ فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی برای فرهنگ ما قابل هضم نیست و نباید ترویج شود، روی لباس افراد قرار می گیرد، نشان دهنده شخصیت او می شود.

این متخصص حوزه سلامت روان، نوجوانان و جوانان را جزو گروه های آسیب پذیر در این راستا عنوان کرد و افزود: ممکن است کسانی که ذهن شان خالی است، تحت تاثیر این ها قرار بگیرند، اما بعد از چند سال متوجه می شوند که این ها دفاعیه ای ندارد. بنابراین به زعم بنده این ها نوعی پوچی و پشت پا زدن به اخلاق بوده و با روح فرهنگی کشور مغایر است و نباید در کشور تبلیغ شود.

دکتر بحرینیان با تاکید بر این که برای استفاده از پوشش متناسب با فرهنگ بومی باید از ظرفیت و توان تمام افراد استفاده کرد، گفت: باید تهیه کنندگان لباس و طرح دهنده ها را آگاه کرد، باید برای آن ها کلاس های آموزشی گذاشت تا بدانند قرار است برای این مردم لباس طراحی و تولید کنند.

وی ادامه داد: باید به آن چه می پوشیم و آن چه هستیم آگاه باشیم. لباس معرف شخصیت فرد است خیلی از کسانی که این لباس ها را می پوشند نمی دانند مضمون آن چیست و چه معنی دارد. به طور کلی پوشیدن لباس هایی با نوشته نامناسب نشانه مشکلات شخصیتی است.

وی اذعان داشت: روی کمربند و لباس ها طرح هایی است که نشانه گروه های خاص است. ما نباید برای کسانی یا گروه هایی آن طرف دنیا تبلیغ کنیم، این علامت نا آگاهی است، حتی طراحان لباس ما نمی دانند فقط فکر می کنند این نوع طراحی ها تنوع است. ما به قدر کافی جملات خوب اخلاقی، هنری، قهرمانی، انسانی و ورزشی داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، خاطر نشان کرد: من توصیه می کنم اگر افراد لباس هایی می پوشند که روی آن ها نوشته یا طرحی است، معنی آن را بدانند. متاسفانه اکثر افرادی که لباس های با این مضامین می پوشند از طبقات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ضعیفی هستند. باید این افراد را آگاه و متقاعد کرد.

این متخصص حوزه سلامت روان با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه انتخاب نوع پوشش، گفت: رفتارهای سلبی نمی تواند موثر باشد بلکه با کار فرهنگی و آموزش لازم مبنی بر این که پوشیدن این لباس ها توهین به شخصیت افراد است می توان راه کار مناسبی برای ایجاد رغبت نسبت به پوشیدن لباس هایی با طرح های متناسب با فرهنگ بومی مان ایجاد کنیم.

گفت و گو: ژیلا آهنگرزاده

انتهای پیام