کردستان از عراق جدا نمی شود
کردستان از عراق جدا نمی شود

نخست وزیرعراق سه شنبه شب درجمع خبرنگاران تاکید کرد که اقلیم کردستان در صدد جدایی از کشور عراق نیست.

نخست وزیرعراق سه شنبه شب درجمع خبرنگاران تاکید کرد که اقلیم کردستان در صدد جدایی از کشور عراق نیست.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، ‘حیدر العبادی’ بعد از جلسه هیات دولت درجمع خبرنگاران گفت که اقلیم کردستان قصد جدایی را از عراق ندارد.
العبادی با اشاره به سفر قریب الوقوع مسعود بارزانی به بغداد بعد از گذشت پنج سال از آخرین سفر وی به پایتخت عراق افزود که دراین سفر مسئله روابط بین اقلیم و دولت مرکزی عراق و جنگ موصل بحث و بررسی می شود.
وی یکی از مسائل مورد بحث بین بغداد و اربیل را موضوع صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق ذکر کرد و گفت که بایستی در مسئله صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق شفافیت سازی بشود.
تعدادی از شهرهای اقلیم کردستان عراق امروز سه شنبه شاهد تظاهرات و اعتراضات جمعی از معلمین و کارکنان دولتی به خاطر دیر کرد در پرداخت حقوق کارکنان دولتی و معلمان و ریاضت اقتصادی در این منطقه از عراق بود که منجر به اتخاذ تدابیرامنیتی دربرخی از شهرهای شمال عراق و بازداشت تعدادی از تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان عراق موسوم به آسایش شد.
نخست وزیرعراق در ادامه، درباره زمان شروع جنگ موصل گفت که زمان حمله به موصل بستگی به آماده بودن همه نیروهای شرکت کننده دراین عملیات وهمچنین پشتیبانی بین المللی از این جنگ و تضمین حفظ جان شهروندان دارد.
حیدر العبادی با اشاره به نقش برجسته نیروهای بسیج مردمی الحشد الشعبی درمبارزه با تروریسم تاکید کرد که نیروهای عراق با مشارکت تشکیلات مردمی الحشد الشعبی درجنگ با تروریسم صاحب تجربه شده اند.
وی از روند استیضاح های وزیران در پارلمان انتقاد کرد و گفت که نباید استیضاح منجر به تعطیلی و از کار انداختن و یا تضعیف دولت شود.
العبادی اضافه کردکه شخصا مایل است که غیر از مسوولان امنیتی، همه استیضاح ها به صورت مستقیم از تلویزیون پخش شود.
وی همچنین از اظهارات اخیر’رجب طیب اردوغان’ رییس جمهور ترکیه که تاریخ مشخصی برای شروع عملیات موصل اعلام کرده بود انتقاد کرد و گفت که ترکیه درعملیات آزادسازی موصل هیچ گونه حضور و نقشی ندارد.
العبادی درعین حال افزود که عراق مایل است که با ترکیه همانند دیگر کشورهای همجوارعراق روابط خوبی داشته باشد و خواهان همکاری ترکیه در این راستا است.
نخست وزیرعراق تاکید کرد که اگر ترکیه از گروه ‘پ.ک.ک’ نگرانی هایی دارد سرزمین عراق جایی برای برخورد نظامی نیست.