علت وسواس فكری چيست/ وسواس فرد را افسرده می کند
علت وسواس فكری چيست/ وسواس فرد را افسرده می کند

آيا تا به حال فكرهای تكراری داشته ايد؟ فكرهایی مانند این که من سرطان دارم، من ايدز دارم، من هپاتيت دارم، نكند با اين چاقو بچه ام را بكشم و غیره. اگر این افکار در ذهن شما وجود دارد، مبتلا به وسواس فكری هستيد.

دكتر رضوان محاب در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا، وسواس فكری را فكر يا افكاری عنوان کرد كه به صورت مكرر در ذهن فرد تكرار می شود و در موارد شديد غیر قابل كنترل است.

وی ادامه داد: روند اختلال وسواس به اين صورت است كه افكاری مانند این که من سرطان دارم، من ايدز دارم، من هپاتيت دارم، نكند با اين چاقو بچه ام را بكشم و غیره  به صورت ناگهانی و بدون اينكه بخواهيد به ذهن شما هجوم مي آورند و شما را نگران، ناراحت، مضطرب يا دچار عذاب وجدان می كنند. وقتی به خود می آييد متوجه می شويد از چند دقيقه تا چند ساعت و در برخی مواقع كل روز ذهن شما را درگير می كنند و در موارد شديد شاهد اين هستيم كه اين افكار وارد خواب شبانه فرد می شوند و در نهایت زندگی را از حالت لذت بخش خود خارج می کنند.
این متخصص حوزه سلامت روان، افزود: اگر اين روند ادامه پيدا كند ممكن است فرد مايوس و در نهايت دچار افسردگي شود.

این روان شناس تصریح کرد: سوال جالب اكثر افراد مبتلا در حين درمان اين است كه چرا وقتی در مسافرت هستم از افكارم خبری نيست؟ مبتلایان باید بدانند كه در حين بيماری هر قدر اضطراب، خستگی، فشار كاری يا خانوادگی بيشتر باشد شدت اين افكار بيشتر شده ولی زمانی كه به مسافرت رفته يا در حالت ايده آل و آرامی قرار دارند شدت افكار كم می شود. پس دانستن اين نكته حائز اهميت است كه فشار روانی رابطه مستقيمی با شدت پيدا كردن افكارتان دارد.
علت وسواس فكری چيست؟
این روان شناس گفت: ژنتيک نقش موثری در ابتلا به وسواس دارد. به عبارتی وقتی به اقوام خود نگاه می كنيد افرادی را با اين بيماری پيدا می كنيد در اين حالت متوجه می شويد كه وسواس در خانواده شما ارثی است و می تواند به نسل بعد از شما هم منتقل شود.

وی افزود: محيط نیز می تواند در ابتلا به این اختلال موثر باشد. به طور کلی محيط پر استرس نقش موثری در ابتلا به اختلال وسواس دارد.
این متخصص حوزه سلامت روان، با بیان این که به هم خوردن تعادل هورمون های نوروترانسميتر مغزی نظير كاهش سروتونين موجب ابتلا به اختلالات روانی می شود، گفت: دقيقا به همين دليل در دارودرمانی داروهایی نظير فلوكستين، پاروكستين، سيتالوپرام تجويز می شود تا سطح سروتونين مغز فرد مبتلا به اختلال روانی را بالا ببرند، اما دارودرمانی در درمان وسواس حدود٣٠ تا ٤٠ درصد كمک كننده است.

درمان اصلی وسواس فكری چيست؟ آيا درمان اين افكار آزار دهنده امكان پذير است؟
این روان شناس خاطر نشان کرد: طی درمانی كه سال ها بر افراد مبتلا به وسواس فكری انجام داده ام خوشبختانه به اين نتيجه رسيده ام كه با درمانی قوی و آموزش راه های پيشگيری از عود بيماری، می توان اين بيماری را درمان كرد.
در گفت و گوی آتی شما را با چرخه اين افكار، اين كه اين افكار دقيقا با شما چه می كنند و چگونه از آن ها رهايی پيدا كنيد آشنا خواهیم کرد.

گفت و گو: ژیلا آهنگرزاده

انتهای پیام