اکرانی دیگر از جایگاه ایران در نظام بین الملل با “سفر مقامات بلند پایه غربی”
اکرانی دیگر از جایگاه ایران در نظام بین الملل با “سفر مقامات بلند پایه غربی”

به گزارش یوپنا،این هفته تهران میزبان وزیر خارجه استونی بود. مهمان اروپایی که می‌گوید متعهد به توسعه روابط با ایران هستیم؛ او روز یکشنبه در تهران با وزیر خارجه کشورمان و بعد با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. حسن روحانی در این دیدار با استقبال از گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و اتحادیه اروپا گفت: یکی از حوزه‌های […]

به گزارش یوپنا،این هفته تهران میزبان وزیر خارجه استونی بود. مهمان اروپایی که می‌گوید متعهد به توسعه روابط با ایران هستیم؛ او روز یکشنبه در تهران با وزیر خارجه کشورمان و بعد با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کرد. حسن روحانی در این دیدار با استقبال از گسترش و تعمیق همکاری‌های تهران و اتحادیه اروپا گفت: یکی از حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی و هماهنگی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه است. روحانی در دیدار «مارینا کالجوراند» وزیر خارجه استونی، در تشریح سیاستهای ایران عنوان کرد: توسعه همکاری‌های همه‌ جانبه اتحادیه اروپا و ایران در حل‌ و فصل مسائل پیچیده منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از نقش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس‌جمهوری به حدود یک قرن روابط دوستانه میان دو کشور اشاره و اضافه کرد: ایران و استونی از امکانات گسترده‌ای برای توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک برخوردارند که باید با بهره‌گیری مناسب از این امکانات، درهای جدیدی را برای توسعه روابط در حوزه‌های موردعلاقه گشود. وی در ادامه به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه همگانی با آن که دغدغه همیشگی تهران می باشد پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران نگران بی‌ثباتی در برخی کشورها از شمال آفریقا تا شماری از کشورهای خاورمیانه و منطقه است. 

جمهوری اسلامی ایران در یک نگاه درست و بر مبنای درک صحیحی از شرایط منطقه معتقد است: عمده این کشورها با اقدامات بی‌ثبات‌کننده تروریست‌ها و گروه‌های تروریستی مواجه‌اند و تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در این کشورها می‌تواند به ثبات منطقه و کل جهان کمک ‌کند؛ چراکه تجربه نشان داده اگر با گروه‌های تروریستی به طور جدی مبارزه نشود، این معضل می‌تواند به دیگر مناطق از جمله اروپا نیز سرایت کند.

نا امنی در شرایطی منطقه را بسختی تهدید می کند که، ایران تاکنون از ‌میلیون‌ها آواره و پناه‌جو در منطقه پذیرایی کرده است و همچنین همواره به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با گروه‌های تروریستی یاری می رساند، این در حالی است که؛ یکی از حوزه‌های همکاری ایران و اتحادیه اروپا، رایزنی و هماهنگی برای حفظ ثبات و امنیت منطقه است و تهران امیدوار است، با تقویت این رایزنی‌ها، شاهد همکاری‌های مفید، سازنده و مؤثر در مسیر تقویت صلح در منطقه باشد.

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

متعهد به توسعه روابط با ایران هستیم

وزیر خارجه استونی نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان مهم منطقه‌ای و جهانی نام برد و تصریح کرد: استونی خواهان گسترش همکاری‌ها با تهران در همه حوزه‌های موردعلاقه است. مارینا کالجوراند با اشاره به حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ تجاری کشورش در قالب هیأت همراه، گفت: پنجره فرصت‌های تازه برای گسترش همکاری‌های تهران-تالین گشوده شده و تعمیق این همکاری‌ها بی‌تردید به نفع دو ملت و دو دولت خواهد بود. 

ظریف: برجامی برای مسائل دفاعی در کار  نیست: پاسخی صریح – بی پرده – دیپلماتیک

وزیر امور خارجه ایران اما در دیدار با همتای استونیایی خود به موضوع برجام و واکنش به سخنان همتای آمریکایی خود پرداخت. او تأکید کرد:دولت آمریکا به‌خوبی می‌داند بحث دفاعی، موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. وی در در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی و وزیر خارجه این کشور درخصوص توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران گفت: اظهارات ایشان در حدی بی‌اساس بوده که وزارت خارجه آمریکا هم آن را تکذیب و ادعا کرد چنین اظهاراتی صورت نگرفته است.

 هم آقای کری و هم وزارت خارجه آمریکا می‌دانند بحث موشکی و توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران موضوع مذاکره نیست. او اضافه کرد: اگر دولت آمریکا درمورد مباحث دفاعی جدی است، باید فروش سلاح‌هایی که هر روز مردم بی‌گناه یمن را به خاک و خون می‌کشد، کاهش دهد و باید سلاح‌هایی را که با اعلام رسمی رژیم صهیونیستی برای حمله به غیرنظامیان به کار می‌رود، متوقف کند.

 

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

 دولت آمریکا به‌خوبی می‌داند بحث دفاعی، موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. اتفاقا مسائل دفاعی به‌صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا هم بارها این موضوع را اعلام کرده است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از پاسخهای محکم و صریح خود نسبت به مواضع خصمانه واشنگتن پیرامون ادعای حمایت ایران از تروریسم می گوید: این اظهارات آن‌قدر بی‌اساس است که مورد توجه هیچ‌کس در دنیا قرار نمی‌گیرد. دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی با اشاره به نقش آمریکا در دامن‌زدن به تروریسم در منطقه خاورمیانه معتقد است: امروز باید آقای کری از متحدان خود سؤال کند که اسلحه داعش از کجا تأمین می‌شود؟ نفت داعش را چه کسی می‌خرد؟ باید از متحدان خود سؤال کنند که آثار عتیقه سوریه و عراق که داعش می‌دزدد، در کجا به فروش می‌رسد؟ اینها سؤالاتی است که باید پاسخ داده شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ارتباط با سفر وزیر خارجه استونی به ایران گفت: امروز خوشحالیم که برای اولین‌بار در تاریخ، وزیر خارجه استونی در ایران حضور دارد. روابط ما نزدیک به صد سال قدمت دارد به‌طوری‌که از سال ١٩٢١ میلادی دو کشور روابط برقرار کردند و در این سال قرارداد مودت بین دو کشور امضا شد.

 

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

شایان ذکر است که،ایران از اولین کشورهایی است که استقلال استونی را بعد از فروپاشی شوروی به رسمیت شناخته و ‌اولین‌بار است که میزبان وزیر خارجه این کشور می باشد. وی همچنین درخصوص گفت‌وگوهای خود با مارینا کالجوراند گفت: همکاری دو کشور می‌تواند در حوزه‌های مختلف سیاسی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و اقتصادی باشد. وی با بیان اینکه حجم تجارت دو کشور چندین‌ میلیون دلار است، اظهار کرد: امکان گسترش این رقم در آینده به‌شدت وجود دارد و ما در اولین سفر، امکان مختلف روابط دوجانبه را بررسی کردیم. 

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

همچنین وزیر خارجه استونی از محمدجواد ظریف برای سفر به این کشور دعوت کرد. او ضمن ابراز علاقه برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه با ایران گفت: امکان همکاری دو کشور در مسائل مختلف وجود دارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های بین‌الملل در سازمان‌ملل و گروه‌های کاری در آن با یکدیگر همکاری کنند. استونی عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین عضو اتحادیه اروپاست و روابط بسیار خوبی با ایران دارد. او با اشاره به توسعه کشورش در زمینه‌ آی‌سی‌تی در پاسخ به سؤالی درخصوص چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: ایران از اولویت‌های اصلی در تجارت استونی است و این موضوع کاملا قابل‌درک است. 

تنوع و تکثر روابط خارجی ایران در طی سالیان اخیر می تواند نقطه عطفی در سیاست خارجی کشورمان قلمداد گردد. جمهوری اسلامی ایران مستقل از بحثهای نژادی- قومیتی و اروپایی- آسیایی، بویژه شمال آفریقا با تمامی کشورهایی که احساس می کند می توانند دارای نقش سازنده ای در تعاملات بین المللی باشند، درب مناسبات سیاسی خود را به روی آنها گشوده است. در راستای تدوین سیاست کلی نظام که همواره از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است؛ جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش سطح امنیت و ثبات در منطقه و نیز برقراری مناسبات تجاری با موازین مشروع و احترام متقابل با همه کشورها بجز رژیم غاصب صهیونیستی از باب مذاکره وارد خواهد شد.

نمایش جایگاه ایران در نظام بین الملل با

 

در همین ارتباط جابر انصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از سفر فدریکا موگرینی شنبه ٢٨ فروردین به تهران خبر داد که در این سفر هیات بزرگی از کمیسونرهای اتحادیه اروپایی وی را همراهی خواهند نمود و گفت‌وگوهای جدی بین این اتحادیه و ایران در زمینه مسائل سیاسی و سایر موارد انجام خواهد شد. بنظر می رسد این سفر مقامات بلند پایه اروپایی پس از برجام، بیش از بیش بر اهمیت ایران در نظام بین املل صحه خواهد گذاشت و در این بین تهران می تواند صریحتر و با قوام بیشتری نقش خود را در سیاستهای کلان دنیای امروز به طرف غربی اعمال گرداند.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان