گزارشی از مراسم اختتامیه سومین دوره جام بزرگ بازی های رایانه ای کشور
گزارشی از مراسم اختتامیه سومین دوره جام بزرگ بازی های رایانه ای کشور

سومین دوره جام بزرگ بازی های رایانه ای خلیج فارس طی مراسمی با حضور رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، مدیر شبکه ملی فرهنگ، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مدیر عامل مجتمع کوروش و تنی چند از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزیدگان این دوره از بازی ها امروز در پردیس سینمایی کوروش تهران برگزار شد .

tel-copy

گروه فناوری اطلاعات-سومین دوره جام بزرگ بازی های رایانه ای خلیج فارس طی مراسمی با حضور رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد، مدیر شبکه ملی فرهنگ، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، مدیر عامل مجتمع کوروش و تنی چند از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برگزیدگان این دوره از بازی ها امروز در پردیس سینمایی کوروش تهران برگزار شد .
در ابتدای این مراسم علی میرعالی مدیر عامل مجتمع کوروش ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری مرحله نهایی این دوره از بازی ها در پردیس سینمایی کوروش از تلاش این مرکز برای رفع نواقص و بهبود روند اجرایی در دوره های آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا با حمایت های مسئولین این حوزه شاهده ایرانیزه کردن این صنعت در کشور باشیم .
در ادامه این مراسم حسین کیائی؛ دبیر اجرایی سومین جام بزرگ بازی های رایانه ای خلیج فارس ضمن اشاره به روند اجرایی این دوره از بازی ها و فرایند برگزاری کشوری آن گفت: ما با توجه به بیانات مقام معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی ، ۲/۳ از بودجه دولتی برگزاری این بازی های این دوره را نسبت به سال اول کاسته ایم، که این مهم با حمایت بخش خصوصی اتفاق افتاد .
وی در پایان صحبت های خود، توجه به بازی های ایرانی جهت حمایت و تبلیغ صنعت بازی های تولید داخل را تفاوت این دوره بازی ها نسبت به دوره قبلی دانست .
مهدی افراسیابی؛ مدیر شبکه ملی فرهنگ مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در بخش دیگری از این مراسم ضمن اشاره به کاهش کمک های دولتی در سومین دوره از این بازی ها، رویکرد سازمان های متولی حوزه بازی های رایانه ای را در جهت خودجوش و خود گردان کردن آن و حرکت در راستای خصوصی سازی عنوان کرد .
مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، حسن کریمی قدوسی سخنران بخش دیگری از آئین اختتامیه، برگزاری مسابقات را با توجه به حجم بالای مخاطبین در کشور بی سابقه عنوان کرد و افزود برگزاری این شکل از مسابقات از سه جهت قابل توجه است :
۱- تداوم برگزاری این مسابقات می تواند به ارتقاء کیفیت صنعت بازیهای رایانه ای در کشور کمک کند.
۲- همکاری نزدیک دستگاههای متولی بازیهای رایانه ای در کشور؛ بنیاد ملی بازیهای رایانه ای، مرکز فناوری و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه ملی فرهنگ و وزارت وزش و جوانان بیانگر این است که در صورت تعامل دستگاههای ذیربط کارهای بزرگی در عرصه صنعت بازیهای رایانه ای کشور انجام خواهد شد.
۳- برگزاری این بازیها نشان دهنده آن است که ما در کشور بازیکنان مستعد بازیهای رایانه ای در کشور داریم که می توانند در سطح لیگهای جهانی بدرخشند و لزوم توجه بیشتر به ورزشهای الکترونیکی و شکوفا کردن استعدادهای جوانان ایرانی در این عرصه به خوبی احساس می شود.
سخنران ویژه مراسم اختتامیه مرتضی موسویان؛ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، که در سخنانی با اشاره به رشد میزان بازیگران بازی های رایانه ای در سطح بین المللی و پیشرفت روزافزون این صنعت در عرصه جهانی گفت: ما در حال حاضر در ایران بیش از ۲۲ میلیون بازیگر بازی های رایانه ای داریم که حدود ۴۰ میلیون ساعت را در روز به انجام این بازی ها اختصاص می دهند و تنها حضور ۵ درصد از بازی های تولید داخل در این میان تأمل بر انگیز است و بایستی این روند شتاب بیشتری پیدا کند .
وی ضمن ابراز خرسندی نسبت به این موضوع که هر سال یک بازی تولید داخل به جمع بازی های این مسابقات افزوده شده تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های انجام شده در آینده نه چندان دور بسیاری از زمینه های آموزشی و فرایند اجتماعی کردن افراد از طریق بازی صورت خواهد گرفت و ما باید سعی کنیم تا با نگاه به فرهنگ خود با سرعت بیشتری به تولید بازی های رایانه ای رو بیاوریم .
موسویان در ادامه ضمن اشاره به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال ۸۵ و ظهور بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان متولی اصلی این صنعت در کشور به بیان بخشی از مشکلاتی که در روند تولید بازی های رایانه ای وجود دارد پرداخت .
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از این مشکلات را چنین عنوان کرد: ناکارآمدی سیستم توزیع، ضعف های راهبردی همچون توجه به نوع محصول و علائق کاربران، کمبود نیروی انسانی متخصص، تحریم ها و ناکارآمدی حمایت های مستقیم و لزوم جایگزینی آن با تسهیلات کم یا بدون بهره .
وی در پایان صحبتهای خود با اشاره به لزوم توجه به تجربه های کسب شده در سالهای اخیر، آن را پیش زمینه ای برای گام های بلند تر دانست و گفت: ما از فردا با برگزاری جلساتی با همکاری شبکه ملی فرهنگ و بنیاد ملی بازی های رایانه ای سعی داریم تا با تدوین سندی که مصوبه وزارت ارشاد را در خود دارد، سالیانه این بازی ها را دو بار در سال؛ در سطوح دانش آموزی و حرفه ای برگزار و شاهد تداوم آن باشیم .
گفتنی است دبیرخانه این دوره از بازی ها از اردیبهشت ماه امسال فعالیت خود را آغاز و با اعلان فراخوان عمومی از اول تا ۲۲ شهریور ماه، این دوره از بازیها را در مرحله مقدماتی از ۲۸-۲۴ شهریور ماه به صورت کشوری برگزار کرد. پس از پایان مرحله مقدماتی و مشخص شدن نفرات برتر، مرحله نهایی از سوم مهرماه آغاز و امروز (یکشنبه ۱۱ مهر) طی مراسمی به کار خود پایان داد.
در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز به نفرات برتر، از حامیان، ادمین ها و مراکز فعال در برگزاری این دوره از مسابقات در استانها تقدیر به عمل آمد.

گزارش: میثم خاکپور