توسعه و تحکیم روابط ایران و ترکیه به نفع دو کشور، منطقه و جهان اسلام است/ صهیونیسم و تروریسم اساسی ترین مشکلات جهان اسلام هستند
توسعه و تحکیم روابط ایران و ترکیه به نفع دو کشور، منطقه و جهان اسلام است/ صهیونیسم و تروریسم اساسی ترین مشکلات جهان اسلام هستند

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت تقویت، توسعه و تحکیم همه‌جانبه روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دوکشور و فرصت پساتحریم در راستای ارتقاء سطح مناسبات تهران – آنکارا تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام […]

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ضرورت تقویت، توسعه و تحکیم همه‌جانبه روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در دوکشور و فرصت پساتحریم در راستای ارتقاء سطح مناسبات تهران – آنکارا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی جمعه شب و در دیدار احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در آنکارا، با تقدیر از تلاش مسوولان ترکیه در برگزاری سیزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار امیدواری کرد که در دوران ریاست ترکیه بر این اجلاس، شاهد گسترش همکاری‌ها و وحدت و انسجام کشورهای اسلامی باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه «سازمان همکاری کشورهای اسلامی می تواند مرکز امیدی برای مسلمانان باشد اما متأسفانه تاکنون نتوانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند»، افزود: باید همه دست به دست بدهیم تا از این نهاد بین‌المللی به نفع تقویت یکپارچگی و انسجام جهان اسلام استفاده کنیم.

دکتر روحانی سفر اخیر نخست وزیر ترکیه به ایران را موجب ایجاد تحرک میان مسئولان دو کشور در مسیر توسعه روابط و همکاری های مشترک دانست و گفت: امروز ارتباط قلبی و دوستانه‌ای بین دو ملت وجود دارد و این سرمایه ارزشمند دو دولت، برای تلاش در راستای تعمیق و تحکیم مناسبات همه‌جانبه خواهد بود.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز اراده دو دولت بیش از هر زمان دیگری بر توسعه روابط و همکاری‌های تهران – آنکارا استوار است، خاطرنشان کرد: ایران و ترکیه قادرند با همفکری و همکاری  به حل بسیاری از مشکلات و معضلات منطقه‌ای کمک کنند.

دکتر روحانی توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه را در گرو گسترش روابط و همکاری‌های بانکی میان دو کشور دانست و افزود: امروز با برطرف شدن تحریم‌ها علیه ملت ایران فرصتی برای توسعه همه‌جانبه مناسبات میان دو کشور فراهم شده که باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

رییس جمهوری تشویق بانک‌ها و بخش خصوصی دو کشور برای همکاری بیشتر با یکدیگر را ضروری خواند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می‌توانند با گسترش همکاری‌های خود در زمینه‌های گوناگون تجاری، اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، حمل و نقل و سایر بخش‌های مورد علاقه دو طرف، هدف رسیدن حجم روابط دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار را محقق کنند.

دکتر روحانی، صهیونیسم و تروریسم را مشکلات اساسی منطقه و جهان اسلام برشمرد و تأکید کرد: تردیدی در شکست خوردن تروریسم وجود ندارد و باید همه کشورهای اسلامی بویژه ایران و ترکیه برای حل و فصل مشکلات و اختلافات در جهان اسلام تلاش کرده و در برابر اسلام هراسی و توطئه‌هایی که علیه اسلام و مسلمانان شکل گرفته ایستادگی و به رسالت خود عمل کنند.

رییس جمهوری تأکید کرد: مشکلات جهان اسلام باید توسط کشورهای اسلامی و بدون دخالت بیگانگان حل و فصل شود.

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان، سفر خود به تهران و میزبانی شایسته از هیأت عالی رتبه مقامات ترکیه را موجب ایجاد تحولی چشمگیر در فضای روابط دو کشور دانست و بر اراده جدی ترکیه برای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌ها با ایران تأکید کرد.

نخست وزیر ترکیه با تأکید بر اینکه از همکاری بانک‌های دو کشور بدون هیچ محدویتی حمایت می‌کنیم، گفت: قاطعانه در مسیر گسترش هرچه بیشتر روابط اقتصادی با ایران تلاش می کنیم و در این راستا دستوراتی برای همکاری فعالانه بورس‌های دو کشور نیز داده شده است.

داوود اوغلو تبدیل شدن قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه به قرارداد تجارت آزاد و همکاری نامحدود تجار دو کشور با هم را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ظرفیت‌های گسترده موجود برای همکاری در بخش‌های مختلف باید متناسب با توسعه روابط و مناسبات دو کشور گسترش پیدا کند.

نخست وزیر ترکیه تروریسم را معضل و تهدیدی برای همه کشورهای منطقه وجهان دانست و گفت: امروز داعش تهدیدی مشترک برای همه کشورهای منطقه است و باید همه در کنار هم با آن مبارزه کنند که در این راستا ترکیه آماده هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام