نرخ بیکاری در گیلان به زیر ۱۰ درصد رسید
نرخ بیکاری در گیلان به زیر ۱۰ درصد رسید

استاندار گیلان گفت: نرخ بیکاری استان در فصل بهار تک رقمی شد و به ۹ و سه دهم درصد رسید.

به گزارش یوپنا، محمدعلی نجفی عصر شنبه در همایشی که به مناسبت روز جهانی استاندارد در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، افزود: توانستیم در کنار مهار نرخ تورم و بحث های اقتصادی کشور ، نرخ بیکاری در استان را تقلیل دهیم.

وی اظهار کرد: نرخ بیکاری استان از ۱۵ و شش دهم درصد در سال ۹۱ به ۱۱ درصد متوسط کشوری رسیده است.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار نرخ بیکاری در استان در فصل بهار امسال به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت.

نجفی با بیان این که استاندارد می تواند، نقش موثری در اشتغالزایی و کاهش بیکاری داشته باشد، گفت: با رعایت استاندارد در محصولات فرصت عرضه آنها در بازارهای جهانی بوجود می آید.

وی با بیان این که بهترین برندهای برنج را در گیلان داریم، تصریح کرد: یکی از محصولاتی که در بحث استاندارد بر آن تکیه داریم، برنج است که افزایش کمیت وکیفیت را توامان داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های گیلان در بخش کشاورزی گفت: استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی برای کیفی سازی محصولاتی همچون برنج ، چای، زیتون ، مرکبات، کیوی، بادام زمینی ، زعفران و فندق برنامه داشته باشند.

نجفی با تاکید بر این که همواره درهای بین المللی برای ما باز نیست، بیان کرد: پس از فروپاشی شوروی فرصت صادرات به بازارهای جهانی داشتیم، اما به علت نبود استاندارد آن فرصت از دست رفت.

وی افزود: سال گذشته نیز با وجود موفقیت هایی از جمله مجوز صادرات مرغ و حل مشکل صادرات لبنیات و سایر محصولات پروتئینی بسیاری از فرصت ها را از دست دادیم.

وی تاکید کرد: اداره کل استاندارد ضمن نظارت در حیطه وظایفشان واحدهای تولیدی را هدایت کنند که چگونه در این بازار دوام بیاورند.

وی با اشاره به اینکه تخریب محیط زیست از معضلات ماست، گفت: باوجود تمامی زیبایی ها و آ ب و هوای مطلوب گیلان که مردم را از سراسر کشور به این نقطه می کشاند، مردم سراوان به دلیل دفع زباله در این منطقه از داشتن آب و هوای مطلوب محروم هستند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: مدیران حوزه های شهری و روستایی باید برنامه داشته باشند و زمینه رفع این موضوع راباید فراهم کنند که شاهد این چنین موضوعات نباشیم.

وی گفت: پس از ۴۵ سال تصفیه خانه شهرک صنعتی رشت در حال اجرایی شدن است که این نشان دهنده توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مسئله محیط زیست است.

استاندار گیلان تاکید کرد: امروز بسیاری از کشورها، علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند و وقتی ما می گوییم کشورها صف کشیده اند، دروغ نیست این اتفاق افتاده است و در چند ماه آینده در کشور و استان شاهد اتفاق های خوبی خواهیم بود.

منبع: ایرنا