عضویت در FATF؛ ارتباطات مالی سالم در عرصه بین الملل
عضویت در FATF؛ ارتباطات مالی سالم در عرصه بین الملل

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعریف تروریسم در FATF را دارای اختلاف نظرهای زیادی دانست که باعث نبود یک اجماع واحد در این خصوص است.

showimage-aspx

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعریف تروریسم در FATF را دارای اختلاف نظرهای زیادی دانست که باعث نبود یک اجماع واحد در این خصوص است.

معصومه آقاپور علیشاهی؛ نماینده مردم شبستر در گفت و گوی اختصاصی با یوپنا، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) را سازمانی مشتمل بر مثلثی از ویژگی ها عنوان کرد؛ که یک بخش از آن شامل شاخص های مالی و پولشویی است که امکاناتی را برای اعضا به منظور ارتباطات مالی سالم فراهم می آورد.

وی در ادامه بخش دوم این مثلث را شاخص های حقوقی- قضایی دانست که حدوداً شامل۴۹ مورد است و تعریف تروریسم و حمایت از آن در این قسمت گنجانده شده است.
آقاپور تصریح کرد: در خصوص تعریف تروریسم اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و همین موضوع باعث شده که این گروه در ارتباط با آن به اجماع خاصی نرسد و در خصوص۱۳ موردی که مورد اختلاف است نیز الزامی برای رعایت کلیه موارد وجود ندارد.
این عضو کمیسیون اقتصادی ضلع سوم این مثلث را ایجاد پایگاه اطلاع رسانی عنوان کرد؛ که زمینه را برای ارتباطات و انتقال اطلاعات بانکی و مالی مهیا می کند که صرفاً در ارتباط با قراردادهایی است که درچارچوب عضویت در گروه ویژه اقدام مالی صورت می پذیرد و شرایط تعیین کننده معاملات بانکی است .
نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامیFATF را سازمانی نه سفید، نه سیاه، بلکه خاکستری دانست که اصول اساسی آن امکاناتی را برای کشور فراهم می کند تا با ریسک پایین در عرصه بین الملل به تعاملات مالی دست بزند .
وی در پایین گفت: در حال حاضر ۱۹۸ کشور عضو گروه ویژه اقدام مالی (FATF) می باشند و از آنجائی که ما در کشور خود بحث شفاف سازی در سیستم بانکی را در دستور کار قرار دادیم، عدم پذیرش این شاخص ها که بخش های مهمی از آن شامل همین بحث شفاف سازی نظام پولی است، جز محروم کردن ایران از بخش وسیعی از بازارهای مالی دنیا ، نتیجه دیگری در پی نخواهد داشت.

 

گفت و گو: میثم خاکپور