چابهار، سر فصلی نوین در همکاری های منطقه ای است/ تقویت روابط تهران و دهلی نو به نفع منطقه است/ ایران منبعی مطمئن برای تامین انرژی اقتصاد رو به توسعه هند است
چابهار، سر فصلی نوین در همکاری های منطقه ای است/ تقویت روابط تهران و دهلی نو به نفع منطقه است/ ایران منبعی مطمئن برای تامین انرژی اقتصاد رو به توسعه هند است

رییس جمهوری، سابقه روابط دوستانه و تاریخی دو ملت ایران و هند را سرمایه بزرگی برای توسعه سطح روابط و همکاری های دو دولت دانست و تاکید کرد: با توسعه بندر چابهار، هند تا آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همکاری های مشترک و چندجانبه میان […]

رییس جمهوری، سابقه روابط دوستانه و تاریخی دو ملت ایران و هند را سرمایه بزرگی برای توسعه سطح روابط و همکاری های دو دولت دانست و تاکید کرد: با توسعه بندر چابهار، هند تا آسیای مرکزی، قفقاز و افغانستان پیوند می خورد و این طرح عظیم سر فصلی نوین در همکاری های مشترک و چندجانبه میان تهران – دهلی نو و سراسر منطقه است.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دیروز یکشنبه ۲۹ فروردین سال جاری در دیدار "سوشما سواراج "، وزیر خارجه هند،  گفت: تاریخ گذشته روابط و قرابت فرهنگی دو کشور، پایه و اساس خوبی برای توسعه بیش از پیش روابط مشترک در همه حوزه های مورد علاقه است و توسعه این روابط دوجانبه به روابطی چندجانبه، به نفع منطقه است.

روحانی به توانمندی ها و امکانات دو کشور بزرگ ایران و هند اشاره کرد و اظهارداشت: تهران و دهلی نو منافع مشترک فراوانی دارند و می‌توانند ضمن توسعه راهبردی روابط اقتصادی، در حوزه سیاسی و موضوعات منطقه ای و  بین‌المللی نیز همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه سفرهای اخیر و آینده مقام های عالی رتبه دو کشور، نقش مهمی در توسعه همکاری ها خواهد داشت، گفت: اقتصادهای ایران و هند مکمل یکدیگر هستند و ایران قادر است منبعی مطمئن در تامین انرژی مورد نیاز اقتصاد رو به توسعه  هند باشد.

 روحانی به اشتراکات فرهنگی و پیشرفت علمی دو کشور اشاره کرد و افزود: ایران و هندوستان در عرصه های علمی و فناوری نیز پیشرفت های خوبی داشته اند و مناسب است همکاری های مشترکی را نیز در این حوزه آغاز کنند.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که در جریان دیدار مسوولان عالی رتبه ایران و هند، دو کشور در عرصه موضوعات دوجانبه و منطقه ای و به ویژه بحث تروریسم که منطقه با آن درگیر است، رایزنی ها و همکاری های خود را تقویت کنند.

 "سوشما سواراج "، وزیر خارجه هند، نیز در این دیدار، گفت: هندوستان خواهان توسعه و تقویت همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه ها است.

 "سواراج " پیوند مستحکم ملت های ایران و هندوستان را عاملی مهم در گسترش و تعمیق همکاری های سیاسی و اقتصادی میان دو دولت برشمرد و اظهار داشت: هندوستان به عنوان یک اقتصاد نوظهور و نیازمند انرژی،  خواهان بنای رابطه ای مبتنی بر همگرایی با نتیجه برد – برد برای هر دو کشور است و این روابط باید فراتر از همکاری های تجاری تعریف شود.

وی همچنین با اشاره به زمینه های متنوع سرمایه گذاری و همکاری با ایران، تصریح کرد: هندوستان از طریق بندر چابهار می تواند به تمام منطقه آسیای میانه و قفقاز مرتبط شود و این نه تنها به نفع دو کشور بلکه به نفع منطقه است.

انتهای پیام