نهم اردیبهشت روز «روانشناس و مشاور» نام گرفت/ حدود ۸۰ درصد سلامت هر فرد را بعد روانی تشکیل می دهد/ همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نیروی انتظامی برای برخورد با روانشناسان و مشاوران متخلف
نهم اردیبهشت روز «روانشناس و مشاور» نام گرفت/ حدود ۸۰ درصد سلامت هر فرد را بعد روانی تشکیل می دهد/ همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و نیروی انتظامی برای برخورد با روانشناسان و مشاوران متخلف

با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، نهم اردیبهشت به عنوان روز «روانشناس و مشاور» در تقویم رسمی کشور قرار می گیرد تا اهمیت توجه به سلامت روان بیش از پیش آشکار شود. گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: عباسعلی اللهیاری؛ رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، درباره ضرورت توجه به سلامت روان، گفت: سلامت […]

با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، نهم اردیبهشت به عنوان روز «روانشناس و مشاور» در تقویم رسمی کشور قرار می گیرد تا اهمیت توجه به سلامت روان بیش از پیش آشکار شود.

گروه اجتماعی خبرگزاری یوپنا؛ ژیلا آهنگرزاده: عباسعلی اللهیاری؛ رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، درباره ضرورت توجه به سلامت روان، گفت: سلامت روانی، اجتماعی، هیجانی و معنوی بخش های عمده ای از سلامت است و طبق تحققیات حدود ۸۰ درصد سلامت هر فرد را بعد روانی تشکیل می دهد که روانشناس و مشاور نقش مهمی در تامین این بخش سلامت دارد.

وی تاکید کرد: بودجه سلامت در کشورهای توسعه یافته بر اساس همین الگو است و حدود ۸۰ درصد بودجه سلامت در زمینه روانی، اجتماعی، هیجانی و معنوی هزینه می شود و تنها حدود ۲۰ درصد از بودجه سلامت در زمینه سلامت جسمانی است.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با ابراز تاسف نسبت به توجه ناکافی در کشور به سلامت روان، تصریح کرد: متاسفانه در کشور با توجه به نگاه پزشکی و جسمانی که وجود دارد، تقریبا تمام بودجه صرف بعد جسمانی سلامت می شود. در حالی که سلامت جسمانی نیز تحت تاثیر سلامت روان است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری های روان تنی یا عصبی که در جسم ما ایجاد می شود ریشه روانشناختی یا اجتماعی داشته که نیاز به حضور روانشناس یا مشاور دارد.

این روانشناس با اشاره به این که رکن اصلی سلامت به بعد روان مربوط می شود و کارگزار سلامت روان نیز روانشناس و مشاور است، تصریح کرد: مطالبه عمومی در سطح کشور وجود داشت تا درباره مراجعه به روانشناس و مشاور فرهنگ سازی صورت گیرد. مقام معظم رهبری در جلسه ای که با شورای مرکزی سازمان در خدمت ایشان بودیم فرمودند که خوب و ضروری است که هر خانواده ای روانشناس و مشاور داشته باشد و حتی فرمودند خوب است که این نظر به اطلاع عموم برسد تا این نیاز ضروری را حس کنند و برای سلامت روان و حل مشکلات روحی و روانی به روانشناس و مشاور مراجعه کنند.

وی افزود: در راستای فرهنگ سازی این نظر حضرت آقا و این که در دهه چهارم انقلاب اسلامی، با توجه به استرس های ناشی از صنعتی شدن شهرها، وجود رسانه های مختلف و غیره نسبت به سلامت روان جامعه مقداری جای نگرانی وجود دارد، نیاز به عزمی ملی است تا در زمینه سلامت روان افراد جامعه در حوزه پیشگیری و درمان توجه بیشتری شود.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، خاطر نشان کرد: در حوزه پیشگیری تلاش می کنیم تا شهروندان دچار مشکلات روحی و روانی نشوند و در بحث درمان نیز در صورت ابتلا این عزیزان به اختلالات روانی با راه کارهای علمی و اثربخش به حل آن ها می پردازیم.

وی افزود: در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دنبال تعیین روزی به عنوان روانشناس و مشاور بودیم تا این فرهنگ سازی در جامعه صورت گیرد تا همان طور که فرد به محض مشاهده علائم جسمانی دال بر ابتلا به بیماری به پزشک متخصص، حاذق و واجد الشرایط مراجعه می کند، برای سلامت روان چه در پیشگیری و چه درمان به روانشناس و مشاور متخصص و واجدالشرایط مراجعه کند.

اللهیاری ادامه داد: روزهای مختلفی به شورای فرهنگ عمومی کشور پیشنهاد داده شد و در نهایت بهترین روز برای فرهنگ سازی جامعه نسبت به روانشناس و مشاور و تجلیل از همکاران سلامت روان، نهم اردیبهشت همزمان با سالروز تصویب قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بود که پس از مکاتبات مختلف شورای فرهنگ عمومی کشور نیز روز نهم اردیبهشت را به عنوان روز روانشناس و مشاور تصوب کرد تا از این پس در تقویم رسمی کشور قرار گیرد.

وی گفت: خوشبختانه سازمان ملل متحد نیز با توجه به اهمیت سلامت روان، این روز را به عنوان روز بین المللی روانشناس و مشاور اعلام کرده و قرار است برنامه های متنوعی در سطح دنیا انجام شود.

اللهیاری افزود: نهم اردیبهشت سال جاری برنامه فاخر و ارزشمندی از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با همکاری سازمان بهزیستی کشور در تالار وحدت خواهیم داشت که جزییات آن را محمد حاتمی، معاون نظارت و کمیسیون های سازمان، به اطلاع می رساند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، اظهار داشت: طبق سیاست های کلان نظام سلامت که بندهای دوم و سوم آن رشد همه جانبه شخصیت افراد و ارتقاء سلامت روان جامعه با توجه تغییر سبک زندگی مردم و رفع موانع تنش زای اجتماعی در زندگی آحاد شهروندان است و با توجه به این که دولت محترم نیز در حوزه های مختلف نگاه جدی و ویژه ای به حوزه سلامت دارد، اعلام آمادگی کرده ایم و به همکاران مان در سراسر کشور آموزش های لازم را داده و این عزیزان آمادگی کامل دارند تا در حوزه های پیشگیری و درمان مشکلات روانشناختی به شهروندان کمک کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این فرهنگ در کشور وجود دارد که در صورت داشتن مشکلات روحی و روانی به افراد متخصص واجدالشرایط که صرفا از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مجوز فعالیت یا همان پروانه اشتغال حرفه ای دریافت کرده اند و ملزم به نصب این پروانه در مرکز خود هستند مراجعه کنند.

اللهیاری گفت: متاسفانه پیش از این افراد به عرفان های کاذب و بعضا رمالی روی می آورند و این مساله نه تنها به حل مشکلات آن ها کمک نمی کرد بلکه مشکلات عدیده ای را نیز برای آن ها به وجود می آورد که خدا را شکر اکنون با تغییر نگرش و فرهنگ مردم درباره مراجعه به روانشناس و مشاور این موضوع برطرف شده است.

وی با تاکید دوباره برای مراجعه به روانشناس و مشاوری که پروانه اشتغال حرفه ای را از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دریافت و آن را در مرکز خود نصب کرده است، اظهار داشت : همان طور که برخی افراد پزشک نما به کار طبابت می پردازند و سازمان نظام پزشکی کشور با آن ها برخورد می کند، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز با افرادی که روانشناسی و مشاوره را عرصه تاخت و تاز می بینند برخورد قاطعانه و جدی خواهد داشت، همچنین اگر خدایی ناکرده تخلفی اتفاق بیفتد و حقوقی از مراجع کنندگان ضایع شود، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به تخلف افراد دارای مجوز از سوی این سازمان رسیدگی می کند.

وی خاطر نشان کرد: البته با کمک نیروی انتظامی و پلیس پیشگیری برنامه هایی در سطح کشور داریم تا با افرادی که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند برخورد شود.

انتهای پیام