آسمان در هفته سوم مهر هم هوای تهرانی‌ها را داشت
آسمان در هفته سوم مهر هم هوای تهرانی‌ها را داشت

در سومین هفته از شروع سال تحصیلی جدید، شرایط مطلوب کیفی هوا در شهر تهران برقرار بود. طی ۳ هفته گذشته از مهر تنها ۲ روز هوا ناسالم بود.

 

به گزارش یوپنا و به نقل از شركت كنترل كيفيت هواي تهران، مريم نادری مدير واحد پايش و پيش‌بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران گفت: هواي پایتخت طی تمام روزهای هفته گذشته از ۱۷ تا ۲۳ مهر در شرایط سالم قرار داشته است.

به گفته نادري،‌ در اوایل هفته گذشته، برقراری شرایط جوی نسبتا پایدار و سکون نسبی هوا در برخی ساعات منجر به تشدید پایداری ایستایی شبانه شد. همچنین از آنجا­ که در طول شب، به دلیل کاهش دما فضای لازم برای پخش و اختلاط آلاینده­ ها در راستای قائم محدودتر می­شود، در صبحگاه این روزها به ویژه روز یکشنبه به همراه افزایش تردد خودروها، شاهد افزایش قابل توجه غلظت آلاینده­ها و هوایی غبارآلود در پایتخت بودیم. هرچند این شرایط پابرجا نبود و با نفوذ امواج ناپایدار به نوار شمالی کشور از بعدازظهر روز یکشنبه به تدریج بر میزان ناپایداری جوی افزوده شد. طی ساعاتی در بعدازظهر روز مذکور، وزش بادهای قوی موقتی رخ داد که نقش به­سزایی در پراکندگی آلاینده­ها از جو داشته است.

شایان ذکر است، طی برخی ساعات در بعد­ازظهر بزرگی سرعت باد بین ۴ تا ۶ متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین غربی تا جنوب­غربی) متغیر بوده است. در روز دوشنبه میزان ناپایداری جوی افزایش یافت و در بعدازظهر این روز شاهد وزش بادهای نسبتا شدید با جهت متغیر جنوبی و چنوب شرقی بودیم.

جدول بیشینه، کمینه و میانگین غلظت ذرات معلق و پارامترهای هواشناسی بررسی شده

 

PM10

(میکروگرم بر متر مکعب)

PM2.5

(میکروگرم بر متر مکعب)

رطوبت نسبی

(درصد)

سرعت باد

(متر بر ثانیه)

عمق میدان دید (کیلومتر)

 

دما (درجه سانتیگراد)

 

بیشینه

۷/۱۴۲

۴۵

۴۱

۶

۱۰

۳۰

کمینه

۵/۴۵

۶/۱۱

۸

۵/۰

۱۰

۱۵

میانگین

۸۵

۷/۲۴

۳/۱۸

۳/۲

۱۰

۵/۲۲

همچنین طی روزهای سه­ شنبه تا پایان هفته شرایط جوی نسبتا ناپایدار با شدت کمتر کم و بیش برقرار بوده که در برخی ساعات همراه با وزش باد قوی و افزایش میزان ابرناکی بوده است. شایان ذکر است برقراری شرایط جوی نسبتا ناپایدار و کاهش تردد خودروها در روزهای تعطیل طی هفته گذشته عامل مؤثری در بهبود کیفیت هوا به شمار می­ آید.
میانگین سرعت باد طی روزهای مذکور حدود ۲متر ­بر­ ثانیه گزارش شده و در برخی ساعات طی بعد­ازظهر بزرگی آن بین ۳ تا ۵ متر بر ثانیه (با جهت متغیر بین جنوب‌­غربی تا جنوب­‌شرقی) متغیر بوده است. همچنین پارامتر عمق میدان دید طی هفته گذشته دست‌خوش تغییر ناشی از نوسانات غلظت ذرات معلق قرار نگرفته و درتمام روزها بیشترین مقدار برخوردار بوده است.

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2016-10-17 06:36:41Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com
اطلاعات غلظت آلاینده­ ها بر اساس داده­ ایستگاه­ های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه­ گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

منبع: خبر آنلاین