تولید محتوا در فضای مجازی، مردمی است
تولید محتوا در فضای مجازی، مردمی است

دبیرشورای عالی فضای مجازی جریان تولید محتوا در فضای مجازی را مردمی دانست؛ که مهمترین تأثیر آن رهایی از وابستگی فرهنگی در این عرصه است.

img_0665دبیرشورای عالی فضای مجازی جریان تولید محتوا در فضای مجازی را مردمی دانست؛ که مهمترین تأثیر آن رهایی از وابستگی فرهنگی در این عرصه است.
به گزارش یوپنا، ابوالحسن فیروزآبادی؛ دبیر شورای فضای مجازی در جریان مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال تحولات اخیر در حوزه رسانه های دیجیتال در کشور را شایان توجه دانست و تصریح کرد: ایران در حوزه تولید محتوا در فضای مجازی خیزش بلندی داشته، به طوری که فقط در یک شبکه اجتماعی پیام رسان حدود بیش از ۱۰۰ هزار کانال خبری وجود دارد و روزانه نزدیک به یک میلیون مطلب در این فضا تولید می شود و با احتساب متوسط ۱۵۰۰ بازدید برای هر مطلب، حدوداً روزانه با ۱/۵ میلیارد بازدید مواجه هستیم.
وی در نمونه دیگر به میزان تولید محتوا در ویکی پدیا اشاره کرد، که میزان آن به بیش از ۵۰۰ هزار عنوان مقاله در چند سال اخیر رسیده و این مطالب تولید شده مردم در این فضا باعث شده که بیش از ۱/۳ درصد از محتوای ویکی پدیا به زبان فارسی اختصاص یابد.
فیروز آبادی در ادامه گفت: این آمار و ارقام نشان دهنده این است که تولید محتوا در فضای مجازی مردمی شده و از مهمترین نتایج چنین جریانی از لحاظ فرهنگی این است که می توانیم خود را از وابستگی فرهنگی برهانیم و قابلیت اقناع و ایجاد سبک زندگی خاص در فضای مجازی را داشته باشیم.
دبیرشورای عالی فضای مجازی از تأثیرات دیگر این جریان را در عرصه اقتصادی دانست که با وجود مسأله بیکاری در میان جوانان به ویژه در میان اقشار تحصیل کرده اهمیتی دو چندان دارد.
وی بحث ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات را نیازمند سرمایه گذاری کمتری نسبت به توسعه شرکت های بزرگ دانست و سرعت رشد اقتصادی در آن را نیز بسیار بیشتر عنوان کرد.
فیروز آبادی علاوه بر بیان شاخص های خوب و امیدوار کننده به بیان برخی از این مشکلات در این عرصه پرداخت، که مالکیت معنوی و حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار دیجیتالی، کثرت مطالبی که صحت و سقم بخش زیادی از آنها قابل اثبات نیست و ضعف زیرساخت های فنی در داخل کشور از آن جمله است.
گفتنی است مراسم افتتاحیه دهمین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال امروز (شنبه) در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شده و تا هفتم آبان ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ برقرار می باشد.

 

گزارش: میثم خاکپور