وزیر کشور : رشد و توسعه علمی باید برای حل مشکلات کشور باشد
وزیر کشور : رشد و توسعه علمی باید برای حل مشکلات کشور باشد

دکتر رحمانی فضلی گفت : رشد و توسعه علمی باید در جهت حل مسائل و مشکلات کشور باشد

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت کشور ؛ دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور  در مراسم اختتامیه چهارمین همایش پیشرفت و توسعه علمی کشور که دوشنبه شب در دانشگاه خاتم برگزار شد، با طرح این سؤال که چگونه خواسته ها و مطالبات دانشجویان را پاسخ دهیم؟ افزود: سؤالی که در ذهنم نسبت به این موضوع این است که همه مسئولان کشور از همین دانشگاه ها خارج شده اند و فضای آنها را درک کرده اند اما زمانی که مسئول اجرایی یا نماینده مجلس می شوند آن طرف را فراموش می کنند یا نمی توانند کاری انجام دهند.

وی گفت: زمانی که بحث تولید علم می کنیم توقع داریم همه دانشگاه های کشور در لبه علم حرکت کنند و نمره همه ۲۰  در حالیکه فقط عده ای باید مرزها را بشکنند و بقیه پشت سر آنها حرکت کنند.

21

 

رحمانی فضلی افزود: بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارد که نمی توان از همه آنها توقع داشت در حد عالی باشند.

وی گفت: آیا منظور از توسعه و پیشرفت علم مسابقه با همه دنیاست یا منظور توسعه و پیشرفت کشور است و یا صرفاً افزایش دانشگاه ها و ارتقای سطح علمی جامعه؟

وزیر کشور با بیان اینکه نگاه های مختلفی به این موضوع در جامعه وجود دارد، افزود: رقابت با همه دنیا چیز بسیار خوبی است اما به نظر بنده توسعه و پیشرفت علم باید برای توسعه و پیشرفت کشور باشد.

رحمانی فضلی گفت: اقتضای حرکت ما به عنوان حکومت توجه به مطالبات مردم و دنیای اسلام است که به ما رو آورده است و  بعلاوه تقویت بنیان های اقتصادی و امنیتی و برتری اقتصادی در منطقه و جهان در واقع رشد و توسعه علمی در جوامع باید برای کمک به این موضوعات باشد.

وی افزود: اگر ۱۰ دقیقه از مرکز سیستان و بلوچستان دور شوید چندین هزار نفر در شرایط یکصد سال پیش زندگی می کنند.

رحمانی فضلی گفت: پیشرفت علمی باید متناسب با پاسخگویی مطالبه مهم رفع فقدان توازن و تعادل، نابرابری، حاشیه نشینی، توزیع نامناسب امکانات، فقر عمومی، جرم، جنایت و بزهکاری باشد.

وی افزود: اگر می خواهیم بخش خصوصی به دانشگاه کمک کند، باید به آن خدمات بدهیم و نمی توان توقع داشت که بدون خدمت دانشگاه ها، بخش خصوصی به این عرصه وارد شود زیرا اگر مشکل بخش خصوصی حل شود وارد عرصه دانشگاه ها خواهد شد.

وزیر کشور گفت: با اینکه همه مسئولان از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند اما درک متقابل از یکدیگر و رابطه عرضه و تقاضا ایجاد نشده است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه چالش اصلی کشور؛ نبود توازن در جامعه است گفت: چرا همیشه در پی چند مدل یکپارچه اقتصادی برای بهبود وضع اقتصادی همه کشور هستیم و چرا سراغ راه حل های مختلف متناسب با مناطق مختلف  نمی رویم؟

رحمانی فضلی افزود: نظام برنامه ریزی ما متعلق از  بیش از ۴۰ سال پیش در قالب یک نظام جامع کلان و متمرکز بخشی تعریف شده و استمرار یافته است .

وی گفت: نگاه بخشی کلان؛ منظومه ای را میان دستگاه های مرزی  ایجاد می کند که نظام اداری نیز به کمک آن آمده و همه امکانات را در مرکز متمرکز کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه نظام بودجه ریزی کشور بر اساس فعالیت و جمعیت است افزود: بر این اساس،  قطب های جاذب و غیر کارآمدی مثل تهران و چند کلان شهر دیگر ایجاد شده و بقیه مردم مناطق کشور باید محل زندگی خود را ترک کنند و به شهرهای بزرگ بیایند که آن نیز برای کشور هزینه بر است.

رحمانی فضلی گفت: با افزایش جمعیت این مراکز مرتباً باید به آنها از بودجه عمومی امکانات داد که این روش منجر به دور باطل شده است.

وی با بیان اینکه نظامات حاکم بر اداره کشور را نتوانسته ایم تغییر دهیم افزود: در موضوع اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب به همه این مسائل اشاره و تأکید می کنند.

رحمانی فضلی گفت: بدون تکیه بر اقتصاد مقاومتی نمی توانیم امنیت پایدار داشته باشیم.

وی افزود: حاشیه نشینی نشان می دهد که به مناطق دیگر کم توجهی کرده ایم.

وزیر کشور با طرح این سؤال که چقدر به مردم محوری توجه کرده ایم و واقعاً چقدر آنها را پای کار آورده ایم گفت: نمی توان مردم را در ساز و کارهای کنونی تجهیز کرد و در برخی موارد مردم را گروه های خاصی تعریف می کنیم و می خواهیم فقط با آنها کار کنیم.

رحمانی فضلی افزود: استان های کشور توان اداره خود را دارند اما باید پرسید دانشگاه ها چقدر روی این موضوع کار کرده اند.

وی گفت: همه مناطق را می خواهیم با یک نسخه اداره کنیم و اکنون برای دریافت یک مجوز از ۳۱ استان باید به تهران بیایند.

رحمانی فضلی افزود: چرا اختیارات را به استانها واگذار نمی کنیم؟

وی گفت: در همه استان ها هم ظرفیت منابع و هم ظرفیت انسانی برای پیشرفت و توسعه آنها وجود دارد اما نظام برنامه ریزی اصلاً آن را توصیه نمی کند.

وزیر کشور افزود: اکنون ۱۵ استان ما با ۱۶ کشور همسایه هستند و به عنوان مثال با توجه به ظرفیت های بسیار استان ایلام، اگر فقط در بخش دامپروری و لبنیات در این استان سرمایه گذاری شود، محصولات آن می تواند به بسیاری از کشورها صادر شود اما فقط می گوییم این طرح خوبی است و آن را عملی نمی کنیم.

رحمانی فضلی گفت: دانشجویان در حوزه کاربردی و بهره برداری از علم دچار اشکال اساسی هستند.

وی افزود: در زمانی که مسئول دیوان محاسبات بودم۲۰ بار با چند دانشگاه مطرح کشور صحبت کردم که دانشجویان دکترای خود را برای کار در بانکها و حوزه های دیگر در سه ماهه تابستان معرفی کنند تا با فضای کسب و کار آشنا شوند اما این اتفاق نیفتاد.

رحمانی فضلی گفت: برخی فارغ التحصیلان دکترای برنامه ریزی مناطق روستایی حتی روستا را ندیده اند.

وی با بیان اینکه به عنوان وزیر کشور و استاد دانشگاه، تعدادی از دانشجویان دکتری برنامه ریزی روستایی را به روستاها فرستادم تا دو ماه با فضای این مناطق آشنا شوند و درباره آن تحقیق کنند،  افزود: اکنون ۳۳۰ دانشجوی دکترا در حال تدوین سند توسعه روستایی برای مناطق موضوع این طرح  زیر نظر استادان دانشگاه هستند.

وزیر کشور گفت: در ابتدای دولت یازدهم بحثی را مطرح کردم که در دو برنامه می توان کاری کرد که همة استانها بتوانند خود را اداره کنند، پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی، به آقای رئیس جمهور  پیشنهاد کردم سه استان را به وزارت کشور بدهید تا اقتصاد مقاومتی را در آنها پیاده کنیم.

رحمانی فضلی افزود: صد اختیار برای هر استان اخذ شد و پس از چهار ماه فعالیت، آقای رئیس جمهور در هیئت دولت اعلام کرد این طرح موفق بوده است و اکنون هر وزیر؛ مسئول اقتصاد مقاومتی  چند استان شده که این گامی برای تمرکز زدایی است.

وی گفت: برای پیشرفت شهرستان قلعه گنج به فرمانداری آن منطقه اختیار کامل دادم و وی را تابع آقای سعیدی کیا کردم که مسائل را با هماهنگی او پیش ببرد و اکنون از ۱۵۰ روستای این شهرستان در ۶۰ روستا صندوق حمایت از کارآفرینی ایجاد شده است.

رحمانی فضلی افزود:  اکثر مردم این ۶۰ روستا فقیر هستند و هیچ پولی جز از محل دریافت یارانه ها و کمک کمیته امداد ندارند اما اکنون ۶۵۰ میلیون تومان در صندوق های کارآفرینی پس انداز کرده اند.

وی گفت: آقای سعیدی کیا نیز ۶۵۰ میلیون تومان در این صندوق ها گذاشت و اعلام کردیم هر کس به هر میزان سپرده گذاری کند ۱۰ برابر آن را تسهیلات اشتغال می دهیم.

وزیر کشور افزود: اکنون که یک سال و نیم از این طرح می گذرد، یک ریال مطالبه بازپرداخت اقساط وام ها نشده است .

رحمانی فضلی گفت: به عنوان نمونه، خانمی در یکی از این روستاها ۳۵۰ هزار تومان وام گرفته بود و زمانی که از وی پرسیدم این ۳۵۰ هزار تومان را برای چه گرفته ای؟ گفت در یک ماه یک پیراهن تولید کرده ام و آن را به مبلغ ۷۵۰ هزار تومان فروخته ام.

وی افزود: این خانم ماهانه ۵۰ هزار تومان قسط تسهیلات خود را می پردازد و همان پیراهنی که ۷۵۰ هزار تومان فروخته است در تهران سه میلیون تومان به فروش می رسد.

رحمانی فضلی گفت: در آن منطقه سه هزار بز از اسپانیا و مطابق شرایط آب و هوایی آنجا وارد کرده اند که به خانواده ها بدهند و از محل خرید شیر آن قسط وام ها پرداخت شود.

وی افزود: قرار است کارخانه لبنیات سازی نیز در آن منطقه احداث شود.

وزیر کشور با بیان اینکه دشمن از فقرا لشکر می گیرد گفت: دانشگاه ها برای توازن و تعادل در جامعه و نظام بودجه ریزی کشور چه کرده اند؟

رحمانی فضلی با بیان اینکه منابع بسیاری به تهران اختصاص می یابد اما تهران در جرم و بزهکاری و جنایت در رتبه نخست کشور قرار دارد افزود: دانشگاه ها باید پرچم اقتصاد مقاومتی را در دست بگیرند.

وی گفت: ۳۱ شهرستان را در ۳۱ استان مشخص کرده ایم که همه اختیارات را برای توسعه آن مناطق به خودشان واگذار کنیم.

در این مراسم از نمایندگان انجمن های علمی کشور تقدیر شد .