وضعیت و برنامه سه وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد مجلس/ از “تاکید بر عدالت” تا ” “استقلال فدراسیون ها” و “پافشاری بر مواضع قبلی”
وضعیت و برنامه سه وزیر پیشنهادی برای کسب رای اعتماد مجلس/ از “تاکید بر عدالت” تا ” “استقلال فدراسیون ها” و “پافشاری بر مواضع قبلی”

گروه سیاسی – هفته آینده جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت خامه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان برگزار می شود. به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، بر همین اساس امروز (سه شنبه) گزینه های پیشنهادی دولت به مجلس رفتند تا ضمن ارائه برنامه های خود و […]

گروه سیاسی – هفته آینده جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت خامه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، بر همین اساس امروز (سه شنبه) گزینه های پیشنهادی دولت به مجلس رفتند تا ضمن ارائه برنامه های خود و مشورت با نمایندگان زمینه رای آوری خود را فراهم کنند.

علیرغم اینکه برخی رسانه ها به دنبال حاشیه سازی برای وزرای پیشنهادی هستند و تلاش می کنند، سعی در القای عدم رای آوری آنها کنند اما نمایندگان حامی دولت جو خوبی را برای آنها ارزیابی می کنند و سخنگوی فراکسیون “مستقلین ولایی” از اعلام حمایت این فراکسیون از وزرای پیشنهادی ارشاد و ورزش خبر داد و وزیر پیشنهادی اموزش و پرورش نیز نسبت به کسب رای اعتماد از مجلس ابراز امیدواری کرده است.

pishnahadi

در ادامه چکیده ای از برنامه ها و سخنان وزرای پیشنهادی دولت برای کسب رای اعتماد نمایندگان آمده است:

سلطانی‌فر: به استقلال فدراسیون های ورزشی بها می‌دهیم

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان که امروز در جمع اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، گفت: ما به استقلال فدراسیون های ورزشی بها می دهیم و تلاش می کنیم که وزارت ورزش بیشتر امور حاکمیتی را انجام دهد و به سمت تقویت فدراسیون ها و هیأت های ورزشی پیش برویم.  همچنین بخشی از منابع را برای ورزش همگانی و تقویت ورزش در روستاها و شهرهای کوچک و تقویت ورزش بانوان اختصاص خواهیم داد.

مسعود سلطانی فر با تاکید بر لزوم واگذاری پروژه ها  به بخش خصوصی یادآور شد: درباره تعامل با مجلس ما بالاجبار باید این کار را انجام دهیم.

صالحی امیری: باید قانون جای سلیقه‌های اداری و کار‌شناسی را بازپس گیرد

سیدرضا صالحی امیری هم که از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شده است، برنامه های خود را برای تصدی این وزارتخانه اعلام کرد.

در بخشی از این برنامه‌ آمده است: بنابراین فرهنگ ابزار تفنن و سرگرمی نیست، بلکه راهی برای شناخت خود و عالم و آدم است و باز به تصریح حضرت امام خمینی (ره)، «بالا‌ترین و والا‌ترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آنجامعه است. اساساً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آنجامعه را تشکیل می‌دهد و با انحراف فرهنگ، هرچند جامعه در بعدهای اقتصادی، سیاسی، صنعتی و نظامی قدرتمند و قوی باشد، ولی پوچ و پوک و می‌ان‌تهی است». به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) «استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تأمین می‌شود و مقوله فرهنگ از نظر تأثیرش در آینده یک ملت و یک کشور، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست».

در بخشی از این متن، به حوزه نظارتی فرهنگی نیز اشاره شده است: در حوزه نظارتی باید قانون جای سلیقه‌های اداری و کار‌شناسی را بازپس گیرد و با معیار عدالت، حق فرهنگی نویسندگان و هنرمندان احیا شود. نظارت حق مسلم حاکمیت و مردم است که ذره‌ای تخطی و انحراف از آن، با حق و عدالت منافات دارد؛ علاوه بر این با تضییع حقوق فرهنگی مردم و فرهیختگان نمی‌توان مقاصد متعالی جمهوری اسلامی را محقق کرد. نظارت مبتنی بر قانون و فرایندهای قانونی نه تنها ضامن صیانت و سلامت فرهنگی است، بلکه مانعی در برابر خلاقیت و آفرینش‌های فرهنگی و هنری محسوب نمی‌شود. امنیت فرهنگی به مثابه تضمین حقوق فرهنگی، آرامش را به حوزه فرهنگ بازمی‌گرداند و این امنیت بیش از هرچیز امنیت خلاقان و فعالان هنر و ادب و فرهنگ باید باشد، نه صرف امنیت دولت. امنیت فرهنگی خلاقان و فعالان فرهنگی‌‌ همان تحقق حقیقی منافع و مصالح ملی است».

همچنین در بخش دیگری از این برنامه به سیاست‌های حمایتی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی در این رابطه اشاره شده است. در این بخش ضمن تأکید بر «عدالت»، به عنوان نخستین و آخرین معیار که توسعه فرهنگی خردورز و آینده‌نگر را محقق می‌سازد، بر سیاست‌های غیر مستقیم و فعل محور و نامرئی به جای سیاست‌های مستقیم و فاعل محور تأکید شده و نوشته است: باید حمایت‌های مستقیم و فاعل محور که جز بی‌عدالتی و فساد ره‌آورد دیگری نداشته است، جای خود را به سیاست‌های غیر مستقیم و فعل محور و نامرئی بدهد تا حمایت‌ها بدون نفوذ اشخاص و نهاد‌ها و اعمال سلیقه و بدون رابطه بازی، به طور عادلانه توزیع شود.

دانش آشتیانی: حقوق معلمان را تا یک ریال نمی‌گذاریم از بین برود

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه مواضع و رویکردم از اول انقلاب تاکنون یکی بوده و تغییر نکرده است، گفت: رویکرد بنده هیچ تغییری نکرده و فکر می‌کنم شرایط در این مجلس نسبت به قبل بهتر شده باشد.

فخرالدین دانش آشتیانی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در مجلس نهم به خاطر برخی از مسائل نتوانست رأی اعتماد بیاورد آیا ممکن است موضوعات گذشته مجدداً مسأله‌ساز شود، گفت: رویکرد بنده هیچ تغییری نکرده است و بنده مخلص انقلاب بوده و هستم و برای ارتقای کشور حاضرم اعتبار، سرمایه و جان خود را بگذارم.

وی درباره اینکه جو مجلس را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: فکر می‌کنم نسبت به قبل بهتر شده باشد اما به نظرم مهمترین مسأله‌ای که وجود دارد این است که در مجلس قبل حتی اجازه نمی‌دادند راجع به برنامه‌ام صحبت کنم اما حداقل در این مجلس صحبت از برنامه و کار است.

دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: بنده معتقدم کسی باید آموزش و پرورش را اداره کند که گچ معلمی را خورده باشد و بداند مسأله معلم و مدرسه چیست. در حال حاضر هم برنامه‌های خود را در محور مدرسه ارائه کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا در مدت باقی‌مانده از عمر دولت امکان حل مشکلات آموزش و پرورش وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید مسائل در مدت ۶ ماه یا یک سال حل نمی‌شود اما مهم این است که در مسیر درست حرکت کنیم. بنده برنامه‌ای فراتر از پنج سال داده‌ام و یک برنامه کوتاه‌مدت هم ارائه کرده‌ام.

وی در مورد وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز گفت: در برنامه خود به این مسأله اشاره کرده‌ام که ما حقوق معلمان را تا یک ریال نمی‌گذاریم از بین برود و هر کسی که خطا کرده باشد با آن برخورد می‌شود.

دانش آشتیانی افزود: با همکاری قوه قضائیه باید وارد این مسأله شویم و بنده هم پیگیر این موضوع هستم که ریالی از صندوق ذخیره فرهنگیان و حق معلم از بین نرود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان، اظهار کرد: علاوه بر این باید برای ساختار صندوق تیم اقتصادی قوی گمارده شود زیرا آنجا بیشتر کار اقتصادی است و کار تعلیم و تربیتی نیست. لذا نفع آن باید به معلمین و آموزش و پرورش برسد.