دانشگاه پیام نور سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی است
دانشگاه پیام نور سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، از دانشگاه پیام نور به عنوان سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی یاد کرد.

img_0896رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، از دانشگاه پیام نور به عنوان سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی یاد کرد.
حمید ضیایی پرور؛ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه بازدید از دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار یوپنا رویکرد فعلی جامعه به سمت فضای مجازی را امری طبیعی دانست و افزود: ضریب نفوذ اینترنت از ۱۰ سال گذشته به طور تصاعدی رشد داشته است.
ضریب نفوذ موبایل در ایران ۱۰۵ درصد است
وی با اشاره به آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی مردم ایران به اینترنت را ۶۰ درصد و ضریب نفوذ موبایل را ۱۰۵ درصد عنوان کرد؛ که از این میان ۴۵ درصد از کاربران دارای گوشی هوشمند هستند و این یعنی افراد از طریق موبایل به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند.
ضیایی پرور در ادامه رشد فضای مجازی و در دسترس قرار گرفتن فناوری های ارتباطی را عامل تجربه شکل جدید از زندگی دانست که از آن در دنیا به عنوان زندگی دوم (second life) یاد می شود.
دانشگاه پیام نور، سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی است
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی ضمن اشاره به رویکردهای جدید از زندگی مردم همچون بانکداری، تجارت الکترونیک و خدمات شهری گفت: در حال حاضر شهرداری تهران ۱۴۰ خدمت ارائه می دهد و این یعنی مردم در بسیاری از موارد نیازی به مراجعه حضوری به شهرداری ندارند.
وی همچنین به بخش دیگری از این رویکردها، به تحولی که فضای مجازی در مباحث آموزشی ایجاد کرده اشاره و دانشگاه پیام نور را سمبل فعالیت آموزشی در فضای مجازی دانست.
یک درصد از مردم دنیا در ایران زندگی می کنند، ولی تنها یک هزارم از محتوای وب به زبان فارسی است
ضیایی پرور ضمن اشاره به حرکت فزاینده دنیا به سمت فضای مجازی و الکترونیک از مشکلات جامعه در این حوزه سخن به میان آورد و گفت: ما در دو حوزه تولید محتوا و سطح سواد استفاده از این فضاها دچار مشکل هستیم.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی با بیان این مطلب که یک درصد از مردم دنیا در ایران زندگی می کنند و تنها یک هزارم از محتوای وب به زبان فارسی است تصریح کرد: نظام آموزشی ما نتوانسته گنجینه ها و محتواهای غنی را به صورت دیجیتال درآورده و در این فضاها به اشتراک بگذارد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر اگر بخواهیم به محتوای یک کتاب در کتابخانه ملی دسترسی داشته باشیم، فقط قادریم با مراجعه به سایت آن، تنها فهرست آن را ببینیم، در حالی که ما از طریق سرویس هایی همچون گوگل بوک یا اسکولار (google book/scholar) یا پروژه هایی همچون گوتنبرگ در اروپا می توانیم به متن کامل آثار خارجی دسترسی پیدا کنیم.
ضیایی پرور بخش دیگری از مشکلات تولید محتوا را در ارائه این محتواها در قالب های جوان پسندی همچون بازی های رایانه ای، انیمیشنی و گرافیکی دانست و آن را عاملی مؤثر در روی آوردن کاربران به محتواهای خارجی عنوان کرد.
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی مشکل دیگر یعنی سطح سواد استفاده از این فضاها و نهادینه نشدن سواد رسانه ای لازم در کشور را عامل مهمی در حرکت نمایشگاه امسال به این سمت و سو و با شعار “سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی” دانست.
ما ظرفیت های فناوری اطلاعات خود را تکه پاره کرده ایم
وی در بخش دیگری از صحبت های خود، دهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال را هم در عرصه ارائه ظرفیت ها و هم میزان استقبال مردم ضعیف ارزیابی کرد و در مقایسه ای با دوره چهارم گفت: در لیستی که فهرست کارگاه ها و نشست ها برگزار می شود حدود ۳۰ کارگاه ذکر شده و این در حالیست که در زمان برگزاری دوره چهارم شاهد برپایی ۱۷۶ کارگاه و نشست تخصصی با انبوهی از علاقمندان بودیم.
ضیایی پرور در ادامه تصریح کرد: مهمترین علت در بروز چنین ضعف در حوزه اجرا و استقبال مردمی در حوزه فناوری اطلاعات در این است که ما نمایشگاه الکامپ، تلکام، نشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب، نشر الکترونیک در نمایشگاه مطبوعات، رباتیک، بازی های رایانه ای و رسانه های دیجیتال را به صورت جداگانه برگزار می کنیم؛ که این عملکرد باعث تکه پاره شدن ظرفیت فناوری اطلاعات و حوزه دیجیتال کشور شده است.
وی در ادامه گفت: ما باید با تصمیم گیری های جدی در شورای عالی فضای مجازی، نمایشگاه حوزه دیجیتال در ایران را همچون جی تکس دوبی یا سبیت آلمان به صورت یکپارچه ارائه دهیم و در آن نمایشگاه حوزه های مختلف فناوری اطلاعات را در بخش ها و سالن های مختلف عرضه کنیم.
ضیایی پرور دسترسی به این مهم را در سایه دوری از خودمختاری و تفکر جزیره ای عنوان کرد.
گفتنی است دهمین دوره نمایشگاه رسانه های دیجیتال تا هفتم آبان ماه در محل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای علاقمندان می باشد.

گفت و گو: میثم خاکپور