نفوذ فضای مجازی؛ لزوم جامعه پذیری مجدد
نفوذ فضای مجازی؛ لزوم جامعه پذیری مجدد

دبیر و معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده گفت: نفوذ فضای مجازی در خانواده و روابط میان فردی، جامعه پذیری مجدد را امری اجتناب ناپذیر کرده است.

img_0994دبیر و معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده گفت: نفوذ فضای مجازی در خانواده و روابط میان فردی، جامعه پذیری مجدد را امری اجتناب ناپذیر کرده است.
عبدالرضا کردی در مصاحبه اختصاصی با یوپنا، نفوذ فضای مجازی در خانواده و روابط میان فردی را باعث فاصله گرفتن افراد از فضای واقعی دانسته، به طوری که یک جامعه پذیری مجدد را برای ما امری اجتناب ناپذیر کرده است.
وی آغاز این فرآیند جامعه پذیری را از مدارس، مراکز فرهنگی و همچنین رسانه های ارتباط جمعی دانست و افزود: این موضوع باید روشن شود که ارتباط در فضای مجازی بخشی از زندگی ما است و در صورتی که بخش زیادی از زندگی را به خود اختصاص دهد، منجر به ایجاد نوعی انحراف در واقعیت سنجی می شود که می تواند به اختلالات دیگری همچون ارزشی، نگرشی، رفتاری و یا ارتباطی هم بینجامد.
دبیر و معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران در ادامه مرکز ثقل آموزش در این حوزه را بر روی والدین و آموزگاران آن ها دانست و تصریح کرد: برگزاری نشست های عمومی در بحث فضای مجازی از سوی مراکز فرهنگی-هنری می تواند در بازنگری نسبت به تعامل با این فضا در جامعه مفید فایده باشد.
کردی در پایان به بخشی از تلاش های صورت گرفته در کشور در بحث خانواده و فضای مجازی اشاره کرد، که بخشی از آن بدین شرح است:
– برگزاری همایشی تحت عنوان خانواده و مسائل خانواده و مسایل نوپدید (نوظهور) که این موضوع را دانشگاه شهید مدنی تبریز درقالب یک همایش ملی مورد بررسی قرار داده است.
– نشستی که اخیراً در انجمن مطالعات خانواده در ایران در حوزه خانواده تحت عنوان خانواده اسوه که الگوی یک خانواده اسلامی، به روز و برقرار باشد، برگزار شده تا بنا بر تصمیمات اتخاذ شده به ایجاد و ساماندهی دوره های آموزشی برای مدیران و فعالان حوزه خانواده همت گمارد.
-فعالیت های بنیاد ملی خانواده که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده و در حوزه تحکیم خانواده در حال فعالیت می باشد.

 
گفت و گو: میثم خاکپور