وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد از تشکیل کارگروه ولنگاری فرهنگی خبر داد
وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد از تشکیل کارگروه ولنگاری فرهنگی خبر داد

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزراتخانه فرهنگ طی نشست با نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف، تشکیل کارگروه رسیدگی به منویات فرهنگی رهبری و دریافت نظرات نمایندگان در قالب یک سامانه نظام‌مند را در جزو اولویت‌های کاری خود پس از کسب رای اعتماد عنوان کرد.

201610104600286846_origوزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزراتخانه فرهنگ طی نشست با نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف، تشکیل کارگروه رسیدگی به منویات فرهنگی رهبری و دریافت نظرات نمایندگان در قالب یک سامانه نظام‌مند را در جزو اولویت‌های کاری خود پس از کسب رای اعتماد عنوان کرد.
به گزارش یوپنا به نقل از خانه ملت، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی بر وزارتخانه‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز بعدازظهر (یکشنبه ۹ آبان ماه) تنها دو روز مانده به برگزاری جلسه رأی اعتماد در صحن علنی مجلس، با حضور در کمیسیون‌های بهداشت و درمان، آموزش و تحقیقات، انرژی مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان استان کرمان و نمایندگان شهرهای شمالی کشور ضمن بیان اهداف و برنامه‌های کوتاه مدت، رویکرد و نگاه خود را به عرصه فرهنگ تشریح کرد، نمایندگان نیز با بیان مطالبات فرهنگی و هنری شهرهای خود، این وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید را مورد سوال قرار دادند.

صالحی امیری در کمیسیون بهداشت و درمان: تشکیل کارگروه رسیدگی به منویات فرهنگی رهبری و دریافت نظرات نمایندگان در قالب یک سامانه نظام‌مند

بنابراین گزارش؛ صالحی امیری با حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: معتقدم برگزاری کنسرت‌های مختلف تنها یک درصد فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تشکیل می‌دهند، لذا نباید در زمینی بازی کرد که دیگران به مقاصد سیاسی گسترده‌اند.

وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی بر وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه امروز دیگر زمان باید و نبایدها به جوانان گذشته است، افزود: باید با ایجاد تعامل سازنده با جوانان فعال در عرصه فرهنگ و هنر به تقویت باورها و اعتقاد آن‌ها اقدام کرد.

دیدار سه وزیر پیشنهادی دولت با نمایندگان استان های شمالی کشور

وی با بیان اینکه پس از تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه‌های مقام معظم رهبری را درخصوص “ولنگاری فرهنگی”، “نفوذ”، “تهاجم فرهنگی” و… دنبال می‌کند و برای آن برنامه نیز دارد، اضافه کرد: در بحث ولنگاری فرهنگی باید درخصوص “سیاست‌ها” و “سیاست برنامه‌ها” بازنگری صورت بگیرد.

صالحی امیری با بیان اینکه پس از تصدی بر سمت وزارتخانه فرهنگ بلافاصله کارگروهی به منظور رسیدگی به دغدغه‌های رهبری و مراجع با حضور کارشناسان و تکیه بر شاخص‌های “نفوذ”، “تهاجم فرهنگی” و “ولنگاری فرهنگی” تشکیل خواهد داد، گفت: این مباحث باید شناسایی شده و مشخص شود وزارت فرهنگ دراین خصوص چه برنامه عملکردی دارد، ضمن آنکه در این کارگروه نقش و سهم تمام دستگاه‌های فرهنگی مشخص می شود.

صالحی امیری همچنین ادامه داد: نهادهای دولتی و غیردولتی برای حل معضل ولنگاری فرهنگی باید پای کار بیایند چراکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ملک مشاع فرهنگی را در اختیار داشته و نهادهای دیگر نیز در تغییرات فرهنگی سهم دارند لذا باید مشارکت لازم را در اجرای اهداف و برنامه داشته باشند.

صالحی امیری همچنین به نمایندگان قول دسته‌بندی تمام مطالبات و رویکردهای نمایندگان را به آن‌ها داد و افزود: فُرمی به منظور نیازسنجی فرهنگی تهیه و میان نمایندگان حوزه های انتخابیه مجلس مختلف تقسیم خواهد شد تا با دریافت نظرات نمایندگان آن‌ها را در قالب یک سامانه نظام‌مند دنبال کنیم.

همچنین نمایندگان کمیسیون عضو بهداشت و درمان مجلس موضوعاتی همچون ضرورت و اهمیت توجه به باورها و اعتقادات مردم و حفظ حرمت اماکن مقدس در برگزاری کنسرت‌ها، تاسیس بانک هنر به منظور سرمایه گذاری هنرمندان در این بانک و ترجمه آثار فاخر ایرانی به زبان های مختلف دنیا به منظور معرفی فرهنگ ایرانی – اسلامی، را به عنوان مطالبات و اولویت‌های فرهنگی با وزیر پیشنهادی در میان گذاشتند.

براین اساس نمایندگان کمیسیون درمان نسبت به برگزاری فستیوال‌های معتبر جهانی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری به غیر از سینما، گسترش و به روز کردن عملکرد و برنامه‌های رایزن‌های فرهنگی به منظور معرفی درست فرهنگ ایرانی-اسلامی تاکید داشتند.

همچنین یکی دیگر از نمایندگان با بیان اینکه فرهنگ در اولویت‌های نظام برنامه‌ریزی و بودجه ریزی کشور نیست و سیاست‌گذاری مدونی نیز در این زمینه وجود ندارد، گفت: به دلیل این عدم سیاست‌گذاری و موازی‌کاری‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی خروجی در خوری ندارند لذا یکسان سازی و کاهش موازری‌کاری‌ها ضروری است.

همچنین نمایندگان این کمیسیون موضوعاتی دیگری همچون برداشتن موانع از جلوی پای هنرمندان به جای ایجاد چارچوب برای آن‌ها، را از جمله دلایل رشد فرهنگی معرفی کردند و نسبت به پرداخت یارانه به روزنامه‌ها و رسانه‌ها و هنرهای مختلف در شهرستان‌ها تاکید داشتند.

ارائه برنامه برای برای گسترش صنایع دستی و هنرهای بومی و مشخص کردن نقش روحانیت در عرصه فرهنگ توسط وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شفاف‌سازی رویکرد وی درخصوص موضوع “سانسور” و “خودسانسوری” و اینکه اگر وی به جای وزیر پیشین این وزراتخانه بود درمواقع حساس چه تصمیاتی اتخاد می‌کرد، از دیگر موضوعات مطروحه در این جلسه به شمار می‌آیند.

صالحی امیری در کمیسیون آموزش‌وتحقیقات: در محیط پرتنش رشد و پیشرفت صورت نمی‌گیرد/ضرورت تعامل درست با دیگران در ملک مشاع ارشاد

همچنین این وزیر پیشنهادی دولت دو روز قبل از دریافت رای اعتماد از نمایندگان در صحن علنی مجلس با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه گفتمان فرهنگی و اندیشه فرهنگی مقام معظم رهبری در قالب نفع ولنگاری و آزاداندیشی فرهنگی جای می‌گیرد، گفت: با توجه به مجموعه نهادها و سازمان های فرهنگی باید بپذیریم در این ملک مشاع با دیگران به درستی تعامل کنیم و درک درستی از تعامل و مرزهای مشترک داشته باشیم، لذا باید اختیارات و مسئولیت‌ها در وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی بازنگری شود.

وی با بیان اینکه نخستین اقدام وی پس از تصدی بر وزرات فرهنگ ایجاد فضای ثبات و آرامش در عرصه فرهنگ است چراکه در محیط پرتنش رشد و پیشرفت صورت نمی‌گیرد، گفت: معتقدم نباید درگیری‌های سیاسی را به عرصه فرهنگ آورد چراکه این حوزه از مناقشات سیاسی آسیب‌های فراوانی دیده است.

صالحی امیری همچنین یکی دیگر از برنامه‌های خود را کاهش تصدی‌گیری وزارت فرهنگ و واگذاری اموراتی مانند برگزاری نمایشگاه کتاب را به بخش خصوصی معرفی کرد و افزود: ارشاد زیر انبوهی از تصدی‌گری‌ها غرق شده است و اگر از این مسئولیت‌های اضافی رها شود علاوه براینکه می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد سرنوشت بهتری نیز برای امورات واگذار شده رغم خواهد زد.

این وزیر پیشنهادی دولت همچنین با تاکید براینکه اقتصاد مقاومتی در ایران شکل نخواهد گرفت مگر اینکه این موضوع از سطح شعار به گفتمان برسد و گفتمان‌سازی نیز کار فرهنگیان است، گفت: باید فضای گفتگو و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کشور باز شود اما با توجه به تذکرات رهبری هنوز دراین خصوص اقدامات در خوری صورت نگرفته که باید دلیل این عدم موفقیت را نبود فضای گفتگو در کشور دانست.

وی با بیان اینکه آموزش فرهنگی باید به عنوان نخستین نیازهای افراد در زندگی شناخته شود، ادامه داد: گسترش سبک زندگی ایرانی-اسلامی با آموزش امکان پذیر می‌شود.

صالحی امیری همچنین با بیان اینکه هنرهای عمیق و اصلی همچون فیلم، نقاشی، تذهیب، موسیقی سنتی، عکس و انیمیشن در ایران وجود دارند اما نتوانسته‌ایم آن‌ها را به سمت صنعتی شدن سوق دهیم، گفت: اقتصاد فرهنگی و تولید فرهنگی از دیگر موضوعات مورد توجه من است، همچنین معتقدم تولیدات فرهنگی باید مبنی بر ارزش‌ها بوده و نظارت نیز باید از سطح سلیقه خارج و کاملا نظام‌مند و قانومند باشند.

بر این اساس نمایندگان این کمیسیون با بیان اینکه از کل بودجه فرهنگی کشور تنها ۱۶درصد به وزارت فرهنگ می‌رسد خطاب به صالحی امیری درخصوص چگونگی اجرای برنامه‌هایش با این میزان از بودجه سوال کردند.

صالحی امیری در کمیسیون انرژی: نباید نه “تحجر” را پذیرفت و نه “ولنگاری فرهنگی” بلکه باید به سمت اعتدال فرهنگی رفت

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نمایندگان کمیسیون انرژی با بیان اینکه متاسفانه ریل توسعه در ایران به غلط با نفت آغاز و در مرحله بعد با صنعت ادامه پیدا کرد اما توسعه آن طور که باید حاصل نشد، گفت: بهتر است برای یک بار هم که شده ریل‌گزاری برای توسعه را از فرهنگ آغاز کنیم چراکه به یقین به مقصد درستی خواهد رسید درواقع تا انسان‌ها در مسیر تعالی نیفتند اقتصاد و صنعت به جای نخواهد رسید.

وی ادامه داد: آمار طلاق در تهران به ۲۷ درصد رسیده است آیا قرار است همراه توسعه اقتصادی به انحطاط فرهنگی برسیم؟ لذا باید برای یکبار هم که شده این سوال را از خود پرسیده و پیشرفت کشور را بر روی ریل فرهنگ انداخت.

صالحی امیری همچنین به ضرورت افزایش همکاری نهادهای فرهنگی تاکید کرد و گفت: نباید نه تحجر را پذیرفت و نه ولنگاری فرهنگی بلکه باید به سمت اعتدال فرهنگی رفت ضمن آنکه بحث‌های ایجاد شده پیرامون برگزاری کنسرت‌ها را کاملا انحرافی و سیاسی می‌دانم لذا نباید برای مسئله‌ای که ارزش مناقشه ندارد مناقشه کرد اما اگر این هنر را به درستی هدایت نکنیم به یقین زیرزمینی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ یکی از نمایندگان کمیسیون انرژی مبنی بر اینکه راهکار شما برای حل مشکل کنسرت‌ها و بیرون کشیدن پای سیاست از فرهنگ چیست؟، گفت: من می‌دانم کلید قفل‌های فرهنگی کجاست و معتقدم می‌توان موانع را حل کرد درصورتی که بدانیم در چه زمان و شرایطی وارد زمین می‌شویم اگرچه من این زمین پرمانع را می‌شناسم.

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شدیدا به گفتگو اعتقاد دارم و معتقدم مسائل باید از سطح مناقشه به گفتگو برسند.