اقدام دانشگاه پیام نور برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی/ چین در حال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است! (+تصاویر)
اقدام دانشگاه پیام نور برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی/ چین در حال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است! (+تصاویر)

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با ذکر مثالی از نمونه اقتصاد مقاومتی گفت: کشور چین با توجه به اقداماتی که در پیش گرفته است در حال پیاده سازی سیاست های مقاومتی است.

گروه فرهنگی – «گفتمان علمی راهکارهای عملی شدن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در پرتو اصول اساسی اسلام در رفع مشکلات معیشتی» در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور و به صورت ویدئوکنفرانس در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، در این نشست که با حضور دکتر اکبری قائم مقام دانشگاه پیام نور، حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی راد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دکتر نجفی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور و اعضای هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور، همچنین تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه و به صورت ویدئو کنفرانس در سراسر کشور برگزار شد، مسئولان و اعضای هیات علمی به تشریح دیدگاههای خود درباره اهداف “سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی” و چگونگی عملی شدن این سیاست ها پرداختند.

در ابتدای این نشست، معاون دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور اهداف این نشست را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام دکتر کریمی راد در تشریح اهداف این گفتمان علمی بیان داشت: هدف از برگزاری این نشست ها عملی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری در جامعه و بخصوص دانشگاه است.

img_0001

حجت‌الاسلام دکتر جمشیدی راد: دانشگاه پیام نور برای عملی شدن اقتصاد مقاومتی اقدام ارزشمندی را آغاز کرده است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور در این نشست با تاکید بر لزوم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری گفت: تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب به ویژه در بحث اقتصاد مقاومتی و رفع مشکلات معیشتی مردم، وظیفه ای جدی است و دانشگاه پیام نور در این راستا با بهره مندی از نظرات و تجارب اعضای هیئت علمی بخصوص اساتید گروه اقتصاد اقدامی گسترده را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام دکتر محمد صادق جمشیدی راد گفتمان سازی در محیط علمی را یکی از بندهای مهم سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: خوشبختانه گفتمان علمی در زمینه تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی به صورت گسترده در دانشگاه پیام نور آغاز شده و امید است راهکارهای عملی ارزشمندی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور از سوی این دانشگاه ارائه شود.

وی محورهای مورد بحث در این هم اندیشی را «تبیین و توسعه فرهنگ اقتصاد مقاومتی بر اساس آموزه های دینی»، «اصول فکری حضرت امیرالمومنین (ع) در اصلاح اقتصاد جامعه و حکومت»، « نقش دولت و مردم در عمل و اقدام» و «ضرورت ها، چالش ها و موانع فراروی مشکلات معیشتی مردم» عنوان کرد.

img_0013

دکتر ابولحسنی: چین در حال پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گفت: هدف از این سلسله گفتمان های علمی در دانشگاه پیام نور، تاثیرگذاری بر تصمیم گیری های اقتصادی و جهت دهی به تصمیمات کلان در راستای عملی شدن “اقتصاد مقاومتی” است.

دکتر ابولحسنی عضو گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور با اشاره به برگزاری جلسات قبلی در این راستان بیان داشت: با حمایت و تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور و توجه مسئولان و اعضای علمی این دانشگاه تاکنون جلسات خوبی برگزار شده است که امیدواریم تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی با تقسیم بندی سیاست های کلی و اشاره به محورها و عناوین سیاست های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: سیاست های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی همه جوانب را در نظر گرفته است و هدف و روش های اجرایی آن نیز تشریح شده است.

دکتر ابولحسنی با اشاره به کامل بودن سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: به دلیل اینکه در این سیاست ها همه زوایا و جوانب دیده شده است، جای تفسیر اشتباه ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با ذکر مثالی از نمونه اقتصاد مقاومتی گفت: کشور چین با توجه به اقداماتی که در پیش گرفته است در حال پیاده سازی سیاست های مقاومتی است.

وی افزود: بعد از یک سال و نیم از ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی متاسفانه هنوز نتایج عملی آن را شاهد نبوده ایم و در این بحث نباید به راه اندازی ستاد بسنده کنیم بلکه باید اثرات آن را لمس کنیم.

img_0031

در ادامه و پس از سخنان دکتر ابولحسنی تعدادی از اساتید گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور و برخی از مدیران استان ها به بیان نظرات خود و ارائه راهکارهای عملی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی و تامین امنیت معیشت مردم پرداختند.

* دکتر فلاح: اینکه از سیاست های اقتصاد مقاومتی چنین برداشت شود که باید با دنیا روابطمان را قطع کنیم و یا تعامل نداشته باشیم و چنین سخت گیری هایی برداشت غلطی است. در واقع باید به اقتصاد جهانی و سازمان های جهانی تعامل داشته باشیم. در بحث درون گرایی، پایه های اقتصاد مقاومتی بر ظرفیت ها و قابلیت های موجود را در نظر بگیریم و در بحث برون گرایی هم به فکر تصرف بازارهای خارجی باشیم و بتوانیم خدمات و محصولاتمان را صادر کنیم. اقتصاد مقاومتی ارتباطی به تحریم ها ندارد و فقط تحریم ها نشان داد که اقتصاد ضعیفی داریم. چارچوب های اقتصاد مقاومتی نشان می دهد تمام مولفه های اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و … را در بر می گیرد. گروه های دانشگاهی باید به فکر توسعه و تولید دانش و تبدیل آن به سرمایه باشند.

** دکتر زندی: توسعه اقتصادی نیازمند بستر شفافیت است و شفافیت نیازمند مطبوعات آزاد است. نباید اجازه دهیم آزادی که یکی از ارکان اصلی جمهوری اسلامی است مغفول بماند و دانشگاهیان، هنرمندان و مطبوعات که صدای جامعه هستند در این خصوص نقش مهمی دارند.

*** خانم دکتر میلانی: استفاده هوشمندانه از منابع و پراکندگی آنها باید مدنظر قرار گیرد. شناسایی ظرفیت های خالی و بلااستفاده و بهره وری از این ظرفیت ها باید در دستور کار قرار گیرد. دانشگاه ها بخصوص دانشگاه پیام نور که در سراسر کشور گستردگی دارد می تواند بخوبی در این زمینه عمل کند.

img_0003

دکتر نجفی: حمایت از تولیدات داخلی و منع کالاهای خارجی باید نهادینه شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور گفت: حرکت موفق و خوبی در دانشگاه پیام نور در راستای عملی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی شروع شده است.

دکتر کریم نجفی برزگر در این نشست ابراز داشت: این جلسه مقدمه ای و شروع خوبی در جهت تحقق عملی اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم با قدرت بیشتر ادامه یابد.

وی با تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات داخلی و خارجی در این زمینه و بخصوص موضوع معیشت مردم، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها از مفاهیم و اصول ارزشی ما بهتر استفاده کرده اند در حالی که مدعی هم نیستند و توانسته اند با استفاده از اصول کشور ما به نتایج خوبی برسند.

دکتر نجفی با ذکر مثالی از خودکفایی کشور هند در تولید گندم و برنج، گفت: این کشور علیرغم جمعیت میلیاردی و مصرف بالای نان و برنج توانسته است در تولید این دو محصول به خودکفایی و صادرات برسد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: حمایت از تولیدات داخلی و منع کالاهای خارجی باید در میان مردم نهادینه شود که لازمه اجرای آن اینست که هر فرد از خودش شروع کند.

دکتر نجفی ابراز امیدواری کرد: با حمایت از کالاهای داخلی و شناسایی ظرفیت های داخلی از جمله کشاورزی و صنعت می توان به شرایط خوبی رسید و برای رسیدن به این هدف می بایست تمامی بخش ها فعال شوند تا اثرات آن را در کشور مشاهد کرد.

img_001354

دکتر اکبری: حمایت از مصوبات برای عملی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی

قائم مقام دانشگاه پیام نور گفت: هیات رئیسه دانشگاه پیام نور از نتایج این گفتمان علمی استقبال و حمایت می کند.

دکتر احمد اکبری با تاکید بر لزوم عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: مجموعه نتایج این جلسات را در هیات مدیره بررسی و مصوب خواهیم کرد.

وی افزود: در راستای عملی شدن “سیاست های اقتصاد مقاومتی” در سال “اقدام و عمل” جمع بندی این نشست ها، پس از تصویب، اولویت بندی می شود و به مرحله اجرا در می آید.

دکتر اکبری با تاکید بر جامه عمل پوشیدن به اقتصاد مقاومتی توسط گروه های علمی دانشگاه پیام نور بیان داشت: ضمن استقبال از ایده ورود گروه های علمی دانشگاه به بحث تولید دانش سرمایه ای و مصوب کردن آن در هیات رئیسه دانشگاه، گروه اقتصاد می تواند پیشتاز ارائه طرح و برنامه در این راستا باشد و تولید علم و دانش و تبدیل آن به درآمد مستمر را می تواند به مرحله عمل دربیاورد.

قائم مقام دانشگاه پیام نور در پایان با تقدیر از دغدغه مندی و اشتیاق اعضای علمی دانشگاه پیام نور و حضور فعال در این سلسله جلسات، به برگزاری هرچه بهتر این نشست ها و عملی شدن مصوبات آن ابراز امیدواری کرد.