شعار هفته پژوهش «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی»
شعار هفته پژوهش «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی»

نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اعلام شعار این هفته؛ «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای اقتصاد مقاومتی» برگزار شد.

1e8a8303نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اعلام شعار این هفته؛ «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیربنای اقتصاد مقاومتی» برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری یوپنا، نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اعلام شعار این هفته «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری؛ زیربنای اقتصاد مقاومتی» امروز (سه شنبه) در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.
در این جلسه جلال بختیاری؛ دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با اشاره به این موضوع که هر ساله در هفته پژوهش حداقل ۲۰ درصد ارتقاء نسبت به برنامه های سال گذشته را در دستور کار قرار دارد و این مهم در این دوره هم محقق شده، گفت: بخش های جدیدی نیز امسال به نمایشگاه اضافه شده که از مهمترین آنها بخش بین الملل است که با حضور شرکت کنندگان اروپایی و آسیایی برگزار خواهد شد و کارویژه آن حضور و مشاهده پتانسیل علمی کشور در هفته پژوهش و ارائه توانمندی ها و امکانات تکنولوژیک این شرکت کنندگان خارجی می باشد.
دبیر ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری اولویت اول در هفته پژوهش را ارائه نیازهای تحقیقاتی در سطح کشور به خصوص از طریق دستگاه ها عنوان کرد و پس از بیان اهداف، برنامه ها و اهم اقدامات انجام شده در این راستا، به بیان عناوین روزهای این هفته پرداخت.
این عناوین عبارتند از:
یکشنبه ۹۵/۰۹/۲۱ پژوهش فناوری و مدرسه
دوشنبه ۹۵/۰۹/۲۲ پژوهش فناوری ایده برتر و سرمایه ملی
سه شنبه ۹۵/۰۹/۲۳ پژوهش فناوری و صنعت
چهارشنبه ۹۵/۰۹/۲۴ پژوهش فناوری و دانشگاه کارآفرین
پنجشنبه ۹۵/۰۹/۲۵ پژوهش فناوری و حامیان پژوهش
جمعه ۹۵/۰۹/۲۶ پژوهش فناوری و اقتدار ملی
شنبه ۹۵/۰۹/۲۷ پژوهش فناوری حوزه و دانشگاه
یکشنبه ۹۵/۰۹/۲۸ پژوهش فناوری اقدام و عمل
وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری نیز در ادامه جلسه به بیان مهمترین دستاوردهای سه ساله اخیر در برگزاری هفته پژوهش اشاره کرد.
احمدی در بحث پژوهش با بیان این مطلب که به کارگیری صرف دانشگاه ها در امر پژوهش تأثیرگذاری کمتری در جامعه خواهد داشت افزود: ما با تلاش هایی که با همکاری مدیریت های کلان استان ها و وزارت کشور داشتیم به دنبال تحقق این موضوع هستیم که پژوهش ها را منحصر به دانشگاه ها ندانسته و به دنبال عملیاتی شدن پژوهش ها و مدیریت استان ها براساس یافته های این تحقیقات باشیم.
رئیس ستاد ملی هفته پژوهش در ادامه، بحث فرهنگ سازی پژوهش و فناوری را از دیگر موضوعاتی دانست که می بایست هم در بخش های دانشگاهی و هم اداری و اجرایی مورد بررسی قرار گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تأکید کرد: در صورتی که مدیران این تفکر را نداشته باشند که از طریق پژوهش و فناوری می توانند به راه حل مشکلاتشان دست یابند، تمامی این صحبت ها را در حد شعار باقی خواهد ماند و حل این مسأله به عنوان بخشی از تلاش هایی است که در طول سه سال برگزاری هفته پژوهش به آن توجه شده است.
وی در ادامه به لزوم جذب جوانان به حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که جامعه با تهاجم فرهنگی روبه رو است، می بایست از طریق روی آوردن به یک بسیج هنری به ایجاد فضای با نشاط و رقابتی همت گمارد و وزارت علوم نیز در این دوره برای رسیدن به این مهم توجه به مستندسازی و ساخت فیلم های انیمیشنی را دستور کار قرار داده است.
اصغر افتخاری؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز در این جلسه به بیان سیاست های کلان و طرح و برنامه های اجرایی وزارت کشور در بحث پژوهش و فناوری در سال جاری پرداخت.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشورتشکیل دبیرخانه، مرور تجارب سال های گذشته جشنواره های هفته پژوهش را نخستین حرکت این سازمان مطرح و مهمترین اولویت وزارت کشور در حوزه پژوهشی این وزارت خانه را اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
وی در ادامه ضمن اشاره به تعامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کشور مهمترین دستاورد آن را تغییر رویکرد از سطح همکاری با اساتید به عنوان شخصیت های حقیقی به همکاری با دانشگاه های جامع به عنوان یک نهاد اشاره و از امضای ۲۳ تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه ها با وزارت کشور خبر داد.
گفتنی است نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با حضور نمایندگان تام الاختیار استانداری های سراسر کشور، نمایندگان دانشگاه های مادر و دبیران ستاد ملی هفته پژوهش امروز (سه شنبه) در محل وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.
تهیه و تنظیم: میثم خاکپور