پاسخی که مجلس دهم به هیاهوها و حرف‌های بی‌سند روز گذشته برخی نمایندگان داد
پاسخی که مجلس دهم به هیاهوها و حرف‌های بی‌سند روز گذشته برخی نمایندگان داد

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس در روزنامه اعتماد نوشت:در روزهای اخیر، درک مشترکی در مجلس، میان همکاران به وجود آمده بود که «نخستین آزمون» پارلمان در برابر دولت منتخب مردم است و بجا و سزاست که به شکرانه رای ستودنی هفتم اسفند، تغییر و تمایز این مجلس و آن مجلس برای افکار عمومی روشن شود.

هرچند انتظار اين بود كه دولت در انتخاب گزينه‌هايش براي سه وزارتخانه تعامل بيشتري با نمايندگان مردم در خانه ملت مي‌كرد. اما با بررسي سوابق و تجربه‌هاي آقايان دانش‌آشتياني، صالحي‌اميري و سلطاني‌فر به اين نتيجه رسيديم كه گزينه‌هاي انتخابي رييس‌جمهور «خير الموجودين» هستند و نبايد ديدگاه‌هاي فردي و برخي تمايل‌هاي شخصي را در آزمون مهم «راي اعتماد» دخالت داد.

با توجه به نشست‌هايي كه با گزينه‌هاي پيشنهادي برگزار شد، بررسي برنامه‌ها و ارزيابي‌ توانمندي آنها، فراكسيون اميد در كنار جريان مستقل‌ها در مجلس دهم و همكاران اصولگرايي كه  منافع ملي را مقدم بر منافع جناحي مي‌دانند، به اين نتيجه رسيدند كه بايد در كنار دولت آقاي روحاني ايستاد و اجازه داد كه دولت با توان هر چه بيشتر و خاطري آسوده از همكاري مجلس، برنامه‌هاي خويش را به پيش ببرد.

بر همين مبنا، فضاي ديروز مجلس فضايي مثبت، پراميد، بانشاط و تعاملي بود كه البته در اين ميان به مخالفان رويه كلي مجلس نيز اجازه ابراز نظر آزادانه و گاه حتي نامنصفانه را مي‌داد.

با وجود تلاش برخي از همين مخالفان براي تحت‌تاثير قراردادن اراده عمومي مجلس به نمايندگي از جانب اكثريت ملت ايران در همراهي با دولت، خوشبختانه مجلس‌نشينان بيش از توجه به اتهام‌پراكني‌ها و حرف‌هاي بدون استدلال، به تجربه و برنامه و تخصص گزينه‌هاي پيشنهادي توجه كردند و بيش از همه با اعتماد و احترام به نظر شخص رييس‌جمهور راي دادند.

ثمره پديد آمدن اين فضاي تعاملي و دوستانه نيز اين بود كه از امروز سه وزارتخانه مهم با درصد نفوذ بسيار زياد در جامعه، با وزير و مسوول مشخصي اداره مي‌شود و كشور به ويژه در بخش‌هاي مهمي مثل آموزش و پرورش، جوانان و ورزش و هنر و فرهنگ ثبات يافته و دچار خلأ مديريتي نخواهد شد. نقش بارز فراكسيون اميد، مديريت مناسب و هماهنگ مجلس و همراهي مستقل‌ها در دستاورد ديروز برجسته بود كه جاي پرداخت بيشتري دارد.

اما شايد مهم‌ترين پيام راي ‌اعتماد به سه نفري كه بدون دليل و برهان مهمي از رسيدن به وزارت در دوره مجلس قبلي بازمانده بودند، اين بود كه مجلس تغيير كرده است و ديگر اين مجلس آن مجلسي نيست كه تسليم حرف‌هاي فاقد سند، هياهوها و جنجال‌هاي سازمان‌يافته از بيرون و خط‌دهي و جهت‌دهي باندي گروه معدودي شود. به عنوان نمايندگان ملت، تلاش كرده‌ايم كه فهم و درك درستي از چرايي حضور مردم در هفتم اسفند و آراي ملت داشته باشيم و خواسته‌هاي مردم را سرلوحه كار اين مجلس قرار دهيم.

بي‌ترديد مجلس، مشروعيت خود را تنها از راي مردم مي‌گيرد و لازم است كه بيش از هر چيز متعهد به برآوردن خواست مردم و راي‌دهندگان باشد. آزمون راي اعتماد به سه وزير دولت منتخب، آزمون موفقي بود كه از يك سو همكاري عاقلانه جناح‌هاي سياسي را در مجلس به نمايش گذاشت و از سوي ديگر مخالفان دولت و آراي عمومي را از استفاده ابزاري از مجلس در جهت كارشكني در راه خواست‌‌هاي مردمي و منافع ملي دلسرد كرد. مجلس با راي خود به دولت پيام داد كه تا سر منزل «منافع ملي» همراه و حامي آن خواهد بود و به راي‌دهندگان به نمايندگان كنوني نيز گفت كه قدردان آراي آنها و پاسدار منافع آنان خواهد بود. «اين» مجلس بي‌شك ديگر «آن» مجلس نخواهد بود.

منبع: خبر آنلاین