۲۲ دانشگاه ایران جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان/ صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در سال ۹۴
۲۲ دانشگاه ایران جزء یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان/ صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری محصولات دانش بنیان در سال ۹۴

وزیر علوم بیان کرد: از لحاظ نظام رتبه‌بندی تایمز ۲۲ دانشگاه ایران در سال ۲۰۱۵، در میان یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفت.

به گزارش یوپنا، محمدجعفر فرهادی وزیر علوم در افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین‌المللی گوش، حلق و بینی که صبح امروز در سالن همایش‌ها برج میلاد برگزار شد کمبود بودجه را یکی از مشکلات حوزه علمی برشمرد و گفت: با وجود تمام مشکلات این حوزه توانسته‌ایم با حداقل‌ها امکانات پیشرفت‌های بزرگی در تمام زمینه‌های علمی و به خصوص پزشکی داشته باشیم.
وی کشور را از لحاظ تولید علم جهانی جزء رتبه‌های برتر خواند و فزود: در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار مقاله ثبت شده در مجامع بین‌المللی داریم و علاوه بر آن ایران از بین ۱۹۳ کشور دنیا با بیش از ۳۵ هزار مقاله در IFI در رتبه ۱۹ قرار دارد.
وزیر علوم در باره رتبه بندی دانشگاه‌های ایران بیان کرد: بر اساس نظام رتبه بندی لایسنس ۱۳ دانشگاه ایران و بر اساس رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۲ دانشگاه ایران جزو یک درصد دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند.
فرهادی با بیان اینکه ۱۹۹ دانشمند ایرانی داخل کشور جزء یک درصد دانشمندان سراسر جهان هستند، اظهار داشت: با توجه به اینکه جمعیت ایران یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد اما سهم ایران از مقالات یک درصد برتر در جهان ۲٫۱ درصد است و همچنین سهم ۱٫۸ درصدی میزان تولیدات مقالات را در اختیار دارد.
به گفته فرهادی ایران از لحاظ رتبه‌بندی در نوآوری‌های جهانی سال ۲۰۱۵ رتبه ۱۱۳ را داشته و امسال با تلاش‌های چشمگیر به رتبه ۷۸ جهان رسیده که این پیشرفت حاکی از پویایی این حوزه است.
وی از تفاهم‌نامه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با سه دانشگاه فعال در حوزه پزشکی از جمله امیرکبیر، علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شهید بهشتی خبر داد و اذعان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های مشترک بین رشته‌های پزشکی، علوم پایه و مهندسی مرتبط با پزشکی هستیم.
وزیر علوم از تبدیل ۳ هزار ایده به محصول در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با توجه به همت دانشگاه‌ها در بخش های پزشکی و غیرپزشکی توانسته‌ایم تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار محصول دانش بنیان به خارج از کشور صادر کنیم و امروزه خواهان برقراری ارتباط علمی بین رشته‌های مختلف اعم از پزشکی و غیرپزشکی هستیم.
وی یادآور شد: در دنیای کنونی رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی باید با همکاری هم در جهت پیشرفت علم و ارائه خدمت بهتر به مردم تلاش کند و خوشبختانه این همکاری در رشته گوش، حلق و بینی با استفاده از تکنولوژی‌های برتر در تشخیص درمان و مراقبت و همچنین همکاری‌های بین رشته‌ای به خوبی قابل مشاهده است.
منبع:باشگاه خبرنگاران