با بازی های سیاسی؛ مديريت سازي را به مديريت سوزي بدل نكنيم
با بازی های سیاسی؛ مديريت سازي را به مديريت سوزي بدل نكنيم

معصومه آقاپور علیشاهی*نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

صندوق تأمین خسارت های بدنی؛ به عنوان حلقه اي از صنعت بيمه كشور مي باشد، كه مديرعامل آن به پيشنهاد رئيس كل بيمه مركزي و تصويب مجمع عمومي بوده و با حكم وزير اقتصاد؛ به عنوان رئيس مجمع عمومي منصوب مي گردد.
هدف از راه اندازی این صندوق حمایت از زیان دیدگان حوادث رانندگی است، که به دلایلی همچون فقدان یا انقضاء بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه و یا ناشناخته بودن مسئول حادثه مورد توجه هستند.
مدیریت شایسته منابع صندوق در سه سال و نیم اخیر باعث شده تا ارزش افزوده منابع آن حدود سه برابر مانده این منابع طی ۵۰ سال گذشته شود.
از مهمترین فعالیت های مؤثر و گسترده در راستای حمایت از مردم و قربانیان حوادث در دوره ذکر شده می توان به پرداخت ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت در جهت حمایت از قربانیان حوادث رانندگی اشاره کرد، که این میزان تاکنون بیش از ۱۵ هزار از هموطنان درمانده و نیازمند را به واسطه جلوگیری از زندانی شدن و یا آزاد کردن آنان از زندان مورد حمایت قرار داده است.
در این میان بخشی از تصمیمات کلان صندوق تأمین خسارت های بدنی با هدف خدمت رسانی بهتر به مردم به شرح زیر است:
– احصاء و بهینه سازی فرآیندها؛ که منجر به کاهش زمان پرداخت خسارت از حدود شش ماه به یک هفته شده است.
– طراحی و استقرار نرم افزار جامع صندوق متناسب با سند جامع فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
– تدوین نظام کیفیت در رسیدگی و ارزیابی پرونده ها با لحاظ کردن سرعت و دقت در رسیدگی به امر حمایت از گروه های هدف
– تشکیل اداره تحقیق؛ نسبت به پرونده های مشکوک در صیانت از وجوه عمومی
– تشکیل ۱۰ مرکز منطقه ای در کشور در فاز اول به منظور ارائه بهتر خدمات به قربانیان حوادث رانندگی و جلوگیری از مراجعه حضوری آسیب دیدگان به تهران. به گفته روابط عمومی این مرکز در آینده نزدیک ۱۰ مرکز دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.
– تشکیل کمیته منابع مالی و ایجاد ارزش افزوده بالا در جهت تأمین بخشی از درآمد مورد نیاز صندوق
– تهیه سند جامع منابع انسانی
کلیه فعالیت های صورت گرفته که در این مقال به بخشی از آن اشاره شد، مجموعه اقداماتی است که بدون هیاهوی رسانه ای صورت گرفته و مهمترین هدف از این سیاست حفظ شأن و منزلت قربانیان حوادث رانندگی می باشد.
اتخاذ چنین رویکردی در ارائه خدمات بدون هرگونه منت و سر و صدا، تدبیری هوشمندانه از سوی مدیریت کلان این سازمان است، که نباید ملعبه بازی های سیاسی شده و خدمات ارزنده آنان تباه و مديريت سازي به مديريت سوزي بدل شود.
لازم به ذکر است که در مباحث اجتماعی هر شخص بزهکار در لایه اول ۹ نفر و در لایه دوم ۲۰ نفر را با کار خود درگیر می کند؛ که بیانگر این مطلب است که میزان ۱۵ هزار نفری که در این بازه زمانی با حمایت صندوق تأمین خسارت های بدنی به آغوش جامعه بازگردانده شده اند در واقع رهایی حدود ۴۳۵ هزار نفر از گرفتاری هایی است که خود می توانست بار سنگینی بر دوش جامعه باشد.