ظریف: کشورهای عصبانی منطقه را به آتش کشیده اند
ظریف: کشورهای عصبانی منطقه را به آتش کشیده اند

« محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: نقش حزب الله به عنوان سمبل مقاومت و مسوولان حزب الله به ویژه «سید حسن نصر الله» یک نقش افتخار آفرین نه تنها برای لبنان و ایران بلکه برای همه جهان اسلام است.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، ظریف صبح روز( سه شنبه) و در آغاز برنامه های سفرش به لبنان در نشست صبحانه کاری با خانواده ها و مسوولان نهادهای ایرانی در این کشور شرکت و با گرامیداشت یاد و خاطر شهید « غضنفر رکن آبادی» سفیر سابق ایران در بیروت افزود: امیدواریم خداوند ایشان را با سید الشهداء(ع) و شهدای اسلام و امام راحل (ره) محشور کند.
وی همچنین از « محمد فتحعلی» سفیر و مسوولان نهادهای ایرانی در لبنان به خاطر تلاش هایشان تشکر کرد و اظهارداشت: وضعیت خوب نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت به کمک همه دست اندرکاران تحقق یافته و شرایط امروز با سه سال قبل که من برای اولین بار به لبنان آمدم قابل مقایسه نیست.
رییس دستگاه دیپلماسی همچنین از همسران مسوولان نهادهای ایرانی در لبنان تشکر کرد و گفت: نقشی که آنان در آرامش همسران خود ایفا می کنند در کار مسولان و برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران تاثیر زیادی دارد.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: لبنان کشور مهمی در جهان عرب و منطقه است و از لحاظ پیشرفت و توسعه سیاسی شاید با سایر کشورهای منطقه قابل مقایسه نباشد.
وی تصریح کرد: روند کار سیاسی در لبنان به خصوص انتخاب رییس جمهوری جدید نشان دهنده یک سامانه نهادینه شده مشارکت و مذاکره در این کشور است که البته فراز و نشیب خون باری داشته اما به لطف رهبران سیاسی لبنان توانسته از این مرحله دشوار خارج شود.
وزیر امورخارجه ایران افزود: برای ما یک نمونه پیگیری موفق سیاست خارجی در حوزه لبنان رقم خورده است زیرا با همه فشارهای بین المللی برای مداخله در امور لبنان مخالفت کردیم و گفتیم تلاش برای تحمیل نظر از خارج با مقاومت مردم مواجه خواهد شد که این طور هم شد.
ظریف اظهارداشت: ایجاد اجماع داخلی توانست در لبنان به موفقیت قابل توجه نه برای یک گروه بلکه برای همه مردم لبنان منجر شود و امیدواریم مراحل بعدی نیز به همین ترتیب و شکل ادامه پیدا کند و ما بتوانیم با همه قشرهای جامعه لبنان ارتباط موثری در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ساز و کار مناسب در همه زمینه ها وجود دارد و حضور دستگاه ها در لبنان این امکان را فراهم کرده و امیدوارم در این سفر با مشارکت رییس اتاق بازرگانی ایران، نمایندگان شرکت های معتبر بخش خصوصی و نمایندگان بخش فناوری بتوانیم زمینه همکاری با قشرهای مختلف و دولت لبنان و جامعه اقتصادی این کشور را که یکی از پیشرفته ترین و موفقت ترین های بخش خصوصی درمنطقه است، فراهم کنیم.
وزیر امورخارجه ایران تصریح کرد: لبنان برای همه ایرانی ها و مسلمانان و برای همه آزادی خواهان دنیا جایگاه ویژه ای دارد و مظهر مقاومت و ایستادگی و پیروزی مقاومت بر ستمگری ،اشغال و خون ریزی رژیم صهیونیستی است.
ظریف تاکید کرد: نقش حزب الله به عنوان سمبل مقاومت و مسوولان حزب الله به ویژه «سید حسن نصر الله» یک نقش افتخار آفرین نه تنها برای لبنان و ایران بلکه برای همه حهان اسلام است و این یک توفیق برای همکارانی ایرانی است که در پیشبرد اهداف روابط دوجانبه بین ایران و لبنان تلاش می کنند.
وی گفت: با توجه به شرایط ویژه جمهوری اسلامی ایران و حساسیت هایی که در مورد ایران بعد از برجام در منطقه ایجاد شده ، نگرانی هایی هم در منطقه به خصوص برای برخی همسایگان به غلط پیدا شده و مجبور شدند برای مقابله با این نگرانی ها منطقه را به آتش بکشند و مردم مظلوم یمن و سوریه تاوان هراس و بازی بسیار مخرب کشورهای عصبانی در منطقه را پرداخت می کنند.
وزیر امورخارجه ایران اظهارداشت: امیدواریم این کشورها هرچه سریعتر به نتیجه برسند که ادامه این سیاست ها جز خسارت برای خودشان هیچ نفعی دیگر ندارد.
ظریف افزود: در چنین شرایطی که فرصت عظیمی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده باید از فرصت ها استفاده کنیم و همواره گفته ام برجام برای ایران قدرت نیافریده بلکه موجب برداشته شدن مهار قدرت ایران شده است.
وی خاطرنشان کرد: قدرت ایران از مایه اصلی انقلاب و از یادگار حضرت امام راحل (ره) که خودباوری و مقاومت است، نشات گرفته است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد:در این شرایط که هم فرصت و هم تهدید است وظیفه ما به عنوان کارگزاران روابط خارجی هم خطیر و تاریخی است چون هم فرصت ها از دست می رود و در نتیجه برنامه ریزی گروه ها و کشورهایی که از شرایط جدیدی جمهوری اسلامی ایران نگران شده اند اگر ما از فرصت ها بهره برداری هوشمندانه درجهت ثبات و پیشرفت منطقه نکنیم، این فرصت ها می توانند به تهدید تبدیل شوند.
ظریف تاکید کرد: مسئولیت عظیمی بر دوش کارگزاران سیاست خارجی قرار داردو امیدوارم در ایفای این مسوولیت موفق باشیم، یقینا در این مسیر وفاداری به آرمان های امام راحل(ره) و دستورات مقام معظم رهبری می تواند راهنمای کار ما باشد و باعث شود مسیر صحیح جمهوری اسلامی ایران را که بر آن ایستادگی کرده ایم و قدرت مهم و تاثیر گذار منطقه شده است با قدرت ، شجاعت و چشمان باز و هوشمندی ادامه دهیم و بتوانیم وظیفه خود و آنچه که بر عهده ماست را در حد توان به نتیجه برسانیم و در برابر خدا و مردم خوب ایران که هر چه داریم از آنان است، شرمنده نباشیم.