سخنان متفاوت معاون آموزشی وزیر علوم درباره دانشگاه پیام نور
سخنان متفاوت معاون آموزشی وزیر علوم درباره دانشگاه پیام نور

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فلسفه وجودی دانشگاه پیام نور را رساندن پیامِ نورِ علم به گوشه و کنار داخل و خارج کشور از طریق آموزش های غیرحضوری عنوان کرد.

1e8a9385معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فلسفه وجودی دانشگاه پیام نور را رساندن پیامِ نورِ علم به گوشه و کنار داخل و خارج کشور از طریق آموزش های غیرحضوری عنوان کرد.

به گزارش خبرگزارش یوپنا، مجتبی شریعتی نیاسر ظهر روز دوشنبه با حضور در نشست خبری که با موضوع ارائه گزارش پیشرفت طرح آمایش آموزش عالی در کشور برگزار شد، گفت: این طرح از اردیبهشت ماه سال ۹۴ آغاز و در اسفند همان سال نیز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در بهار سال ۹۵ توسط رئیس جمهور به وزارت علوم ابلاغ شد.
وی در ادامه طرح آمایش را دارای هشت بند اجرایی عنوان کرد که شامل تقسیم بندی مراکز آموزش عالی به ۱۰ منطقه کلان، مدیریت منطقه ای، ساماندهی مراکز آموزش عالی، کیفیت و طرح رتبه بندی و اعتبار سنجی، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام سنجش پذیرش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع فنی و حرفه ای و مهارتی و اشتغال پذیری و رابطه هدفمند تحصیل و بازار کار می باشد.
معاون آموزشی وزارت علوم اجرایی کردن این طرح را مستلزم دو فعالیت مقدماتی دانست که اولین آن در سطح وزارت علوم بود که با تشکیل کمیته آمایش از سوی وزیر علوم انجام و مسئولیت آن بر عهده معاون آموزشی گذاشته شد و اقدام دیگر در راستای بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بود، که به واسطه آن دو پروژه کلان در سطح ملی مطرح شد که یکی از این دو به بحث آمایش و نحوه پیاده سازی و تحقق آن در آموزش عالی مربوط می شود.
شریعتی نیاسر در ادامه اذعان داشت که با وجودی که موضوع آمایش آموزش عالی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به عنوان بخشی از منافع ملی کشور محسوب می شود ولی آنچنان که باید جایگاه خود را در محافل تصمیم گیرنده باز نکرده است.
سامانه آموزش عالی؛ ارتباط مراکز دانشگاهی کشور با بخش ستادی وزارتخانه
معاون آموزشی وزارت علوم یکی از رویکردهای این طرح را توجه به مناطق محروم، هم به لحاظ آموزش عالی و هم قومیتی عنوان کرد و از اقدامات صورت گرفته در این راستا را، راه اندازی سامانه آموزش عالی دانست که از طریق آن ۲ هزار و ۸۵۰ مرکز دانشگاهی در کشور با بخش ستادی وزارتخانه در ارتباط قرار گرفته و گامی در جهت یکپارچه سازی مؤثر نظام آموزش عالی کشور محسوب می شود.
وی در ادامه گفت: طی روزهای آینده حدود ۱۸ هزار رمز عبور در اختیار دانشگاه های کشور قرار خواهد گرفت تا پس از تکمیل و بازبینی اطلاعات خود، در آینده ای نزدیک این سامانه تنها راه ارتباطی این مراکز با بخش ستادی باشد.

رشد منفی پذیرش دانشجو در مقایسه با سال ۹۴
شریعتی نیاسر ضمن اشاره به بحث یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی در کشور گفت: در این یکپارچه سازی در سال ۹۵، ۲۶۰ هزار دانشجوی کاردانی، ۱۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی، ۱۸۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود ۱۰ هزار دانشجوی دکترا پذیرش شده اند که نسبت به سال ۹۴ در همه مقاطع با رشد منفی مواجه بوده ایم.
وی تصریح کرد: در دوره های کاردانی و کارشناسی ۷ درصد، در مقطع کارشناسی ارشد دو درصد و در مقطع دکترا ۸٫۷ درصد رشد منفی را نسبت به زمان مشابه در سال ۹۴ تجربه کرده ایم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه از ایجاد یک نظام واحد پذیرش دانشجو نیز سخن به میان آورد و گفت: مصوبه ای از مجلس به وزارت علوم ارائه شده است، که پس از تصویب آئین نامه اجرایی آن در هیئت دولت، کلیه زیرنظام های آموزش عالی کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی زیر چتر یک نظام جامع اقدام به پذیرش دانشجو کنند.
۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی در کشور خارجی با زیر نظام آموزشی ایران
شریعتی نیاسر همچنین به بیان برخی فعالیت های دانشگاهی بین المللی پرداخت و اذعان داشت که فعالیت های بین المللی علاوه بر صادرات علم بیانگر اقتدار یک کشور می باشد و درآمد ۷٫۵ میلیون یورویی در ۱۸ ماه گذشته که از طریق پذیرش دانشجوی خارجی به دست آمده گام مهمی در این راستا است.
وی در ادامه به ایجاد واحدهای دانشگاهی توسط دانشگاه پیام نور و آزاد در کشورهای خارجی اشاره کرد که حدود ۲هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی را در کشور خارجی با زیرنظام آموزشی ایران داشته است، که نه تنها باری بر دوش دولت نداشته، بلکه به لحاظ سیاسی و فرهنگی برای ما ارزش آفرین بوده است.
شریعتی نیاسر در ادامه ضمن اعلام فعالیت ۵۲ کرسی زبان فارسی در بیش از ۳۲ کشور جهان، که ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجوی خارجی در آن مشغول به تحصیل می باشند، گفت: تعداد کل این دانشجویان خارجی تنها نیم درصد از کل جمعیت دانشجویی کشور است که امید آن می رود تا افق ۱۴۰۴ این میزان به ۴ درصد برسد.
تصمیمات اتخاذ شده در راستای ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی کشور
وی در ادامه به تصمیماتی که در جهت ارتقاء کیفی نظام آموزش عالی اتخاذ شده اشاره کرد، که بخشی از آن به طور خلاصه بدین شرح است: تدوین آئین نامه تخصیص وام به دانشجویان دکترا با شرایط ویژه، عدم صدور مجوز برای هیچ مرکز جدید آموزش عالی، کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو متناسب با پتانسیل دانشگاه و نیازهای استان ها، سطح بندی مراکز آموزش عالی دولتی و آزاد و فعال شدن بخش های نظارتی وزارتخانه که به صورت محسوس و نامحسوس بر عملکرد مراکز آموزشی نظارت می کنند؛ که بخشی از فعالیت آن به انحلال ۱۰ مؤسسه غیرانتفاعی و صفر شدن ظرفیت حدود ۳۰ مؤسسه انجامیده است.
حمایت های وزارت علوم از دانشگاههایی که در جهت مأموریت خود اقدام می کنند
معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به سؤال خبرنگار یوپنا مبنی بر حضور دانشگاه پیام نور با توجه به ظرفیت ها و زیرساخت های موجود آن در بخش تحصیلات تکمیلی و دکترا نیز گفت: فلسفه وجودی دانشگاه پیام نور رساندن پیامِ نورِ علم به گوشه و کنار داخل و خارج کشور است و با توجه به بحث مأموریت گرایی در طرح آمایش و آمار بسیار بالای دانشجویان دکتری در کشور لزوم کنترل آن احساس می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه پیام نور طبق اولویت بندی طرح می بایست در مقاطع پائین و حداکثر تا کارشناسی ارشد فعالیت کند، البته این بدان معنا نیست که هیچ وقت نباید در مقطع دکترا ورود پیدا کند و در صورتی که شرایط آن پیش بیاید و ساز و کار آن فراهم شود می تواند در این عرصه هم ورود پیدا کند.
شریعتی نیاسر ضمن ابراز خرسندی از اقدامات دانشگاه پیام نور در بحث آموزش از راه دور، به علاقمندی وزارت علوم از دانشگاههایی که در جهت مأموریت خود اقدام می کنند اشاره و اعطای بالغ بر ۱۶۰ مورد مجوز رشته محل مجازی به دانشگاه پیام نور تنها در یک مرحله را نمونه ای از این اقدامات حمایتی عنوان کرد.

 

تهیه و تنظیم: میثم خاکپور