معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: میزان صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماه نخست سال جاری ۲۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بوشهر افزود: در این ارتباط تراز تجاری نیز در حدود ۶۰۰ میلیون دلار مثبت گزارش شده است ولی با این وضع هنوز از برنامه های پیش بینی شده عقب هستیم.


وی بیان کرد: میزان پیش بینی صادرات غیر نفتی کشور برای سال جاری ۵۲ میلیارد دلار است که با توجه به این میزان صادرات در مدت هفت ماه ۱۶ درصد از رقم پیش بینی شده تاکنون محقق نشده است.
مودودی یادآور شد: مشتقات نفتی هنوز سهم زیادی از میزان صادرات کشور را تشکیل می دهد و محصولات معدنی، صنعتی، کشاوزی و صنایع دستی نیز در رتبه های بعدی قرار دارند.
معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مثلث توسعه صادرات کشور بر سه ضلع، یافتن کشورهای هدف، مشخص کردن کالا و خدمت با مزیت صادرات و اینکه چه شرکت هایی قابلیت صادرات دارند، تعریف شده است.
وی بیان کرد: برداشتن موانع صادرات در داخل و خارج از کشور مانند موضوع تعرفه صادراتی نیز از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دادیم.
مودودی بیان کرد: برای پیوستن به باشگاه جهانی تجارت نیز در حال برطرف کردن موانع هستیم تا بتوانیم با استفاده از این ظرفیت سهم بازارهای خود را ارتقا دهیم.
وی یادآور شد: انتظار می رود با نهایی شدن برجام مسائل بانکی به عنوان یکی از موانع فراروی روی رشد و توسعه صادرات نیز برطرف شود.
وی در ارتباط با وضعیت صادرات استان بوشهر گفت: این استان نسبت به میزان وارداتش تراز تجاری مثبت بسیار بالایی دارد و بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار صادرات از این استان صورت گرفته است.
مودودی گفت: با توجه به اینکه استان بوشهر ظرفیت های بسیار زیادی به لحاظ جغرافیایی و اقلیمی وهمسایگی با برخی ازکشورها دارد درحوزه صادرات از میزان ایده آل صادرات فاصله دارد.
وی افزود: امیدواریم استان بوشهر با توجه به خط ساحلی طویلی که ۵۲ درصد از سواحل دریایی خلیج فارس را تشکیل می دهد به همین میزان از آن در حوزه صادرات استفاده شود.