وقتی «رسانه ملی» توسط «دانشجویان» سانسور شد!/ بازنده جلسات «روز دانشجو» چه کسی بود؟
وقتی «رسانه ملی» توسط «دانشجویان» سانسور شد!/ بازنده جلسات «روز دانشجو» چه کسی بود؟

دست آخر این که دیگر به صدا و سیما حتی اجازه تهیه خبر از جلسات دانشجویی نمی دهند همه و همه هشدارهایی است که باید یا رویکرد صدا و سیما تغییرات اساسی داشته باشد و یا دچار تعطیلی خودخواسته شود.

گروه فرهنگی – طی روزهای اخیر نشست های مناسبتی ۱۶ آذر یا همان «روز دانشجو» در صدر اخبار قرار داشت.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، حضور چهره های سیاسی و سخنان مطرح شده در این جلسات و به خصوص دیدگاه های دانشجویان که در خلال این جلسات مطرح شد باعث شد تا در روزهای اخیر مباحث روز دانشجو در کانون توجه قرار گیرد.

حواشی این سخنرانی ها از جمله لغو سخنرانی ها، اظهارات سخنرانان درباره مسائل خاص، انتقادات دانشجویان، پلاکاردهای دانشجویی و دست نوشته ها و پلاکاردهای درون سالن از جمله موضوعاتی بود که کمتر از متن خبرساز نبود.

اما یکی از جالب ترین و کم سابقه ترین حاشیه های روز دانشجو که امسال اتفاق افتاد، فشار دانشجویان برای خارج کردن دوربین صدا و سیما از محل سالن جلسات و یا شعارهای اعتراضی علیه رسانه ای بود که عنوان ملی را یدک می کشد.

مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی و محمدعلی نجفی مشاور رئیس جمهور در روز ۱۶ آذر که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد که با حاشیه‌‌هایی همراه بود که از جمله مهمترین آن در اواسط برنامه با این که دوربین صدا و سیما و یک برنامه تلویزیونی دانشجویی در مراسم حضور داشت اما شماری از دانشجویان به سمت دروبین صدا و سیما رفتند و خواستار بیرون رفتن آن از محل برگزاری برنامه شدند.

این عده از دانشجویان با شعار «مزدور برو بیرون» حدود ۱۰ دقیقه سخنرانی نجفی را قطع کردند و مشاور رئیس جمهور هم که پشت تریبون قرار داشت در پاسخ به این عده از دانشجویان گفت من نمی‌دانم این مزدور کیست اما هر که است بیرون برود.

همچنین دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک اجازه ورود دوربین و خبرنگار صدا و سیما را به سخنرانی صادقی و حافظی ندادند و آنها را بیرون کردند.

در اتفاق مشابه ای در دو شهر دیگر نیز اجازه ورود دوربین صدا و سیما توسط تشکل های دانشجویی به سالن جلسات داده نشد تا سانسور رسانه ملی توسط دانشجویان به اوج برسد.

به گزارش خبرگزاری «یوپنا»، در سال های اخیر؛ گرایش خانواده های ایرانی به شبکه های ماهواره ای و رسانه های خارج از کشور که اتفاقا معضلات و نابهنجاری های فرهنگی زیادی را در پی داشته است مهمترین نشانه از ضعف عملکردی صدا و سیما و تک صدایی در رسانه ملی بود.

اعتراضات به صدا و سیما و جهت گیری های یک طرفه این رسانه که از بودجه ملی ارتزاق می کند، تنها به رسانه ها و مردم ختم نشده و بارها مسئولان بخصوص در دولت تدبیر و امید و حتی شخص رئیس جمهور علیه آن سخن گفته اند و دکتر حسن روحانی از آن به عنوان “رسانه میلی” یاد کرد، که نشان از تضعیف جایگاه این رسانه در میان مردم و بحران مخاطب برای آن شده است.

از طرفی گسترش روزافزون ارتباطات مجازی و ظهور شبکه های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام باعث شده تا تک صدایی در جامعه رنگ ببازد و تحلیل های یک طرفه و اطلاع رسانی یک جانبه نه تنها به خورد مردم نرود بلکه باعث طرد شدن شود.

edfdsfاینکه آمارها از افزایش بی سابقه طلاق و بالارفتن سن ازدواج می گویند و کارشناسان حوزه اجتماعی یکی از مهمترین دلایل آن را از بین رفتن قرب جایگاه خانواده آن هم به واسطه سریال های هدف دار و مبتذل می دانند؛ اینکه امروز شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی خارجی، ابزار استفاده بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی هستند؛ اینکه رئیس جمهور و مسئولان کشور بارها از رویکرد این رسانه آشکارا انتقاد کرده اند؛ اینکه بی اعتمادی به برنامه ها، سریال ها و حتی آگهی های تبلیغاتی این شبکه های تلویزیون افزایش یافته است و دست آخر این که دیگر به صدا و سیما حتی اجازه تهیه خبر از جلسات دانشجویی نمی دهند همه و همه هشدارهایی است که باید یا رویکرد صدا و سیما تغییرات اساسی داشته باشد و یا دچار تعطیلی خودخواسته شود.

شاید اگر فضا برای ایجاد شبکه های تلویزیونی خصوصی فراهم شود و همچون شبکه های تلویزیونی اینترنتی که در حال گسترش هستند و رقیبی با شرایط متوازن برای صدا و سیما ایجاد شود، تا حدودی از آسیب های اجتماعی کاسته شود و مردم به جای مراجعه به برنامه های بی محتوا و انحرافی در شبکه های ماهواره ای و کسب اطلاعات از فضای پرشایعه و اتهام شبکه های مجازی، به این سمت روی بیاورند.