«جوانان تحصیلکرده» و «فرهنگ سازی» پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‎بنیان است
«جوانان تحصیلکرده» و «فرهنگ سازی» پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‎بنیان است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نخستین پایه برای اقتصاد دانش بنیان، نیروی جوان تحصیلکرده است و پس از آن فرهنگ سازی در این زمینه نیاز است. از لحاظ فرهنگی نیز ایران دارای تاریخی غنی در کارآفرینی است اما متاسفانه اتکاء به پول نفت بخش مهمی از زیر ساخت های کشور در این عرصه را از بین برده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: نخستین پایه برای اقتصاد دانش بنیان، نیروی جوان تحصیلکرده است و پس از آن فرهنگ سازی در این زمینه نیاز است. از لحاظ فرهنگی نیز ایران دارای تاریخی غنی در کارآفرینی است اما متاسفانه اتکاء به پول نفت بخش مهمی از زیر ساخت های کشور در این عرصه را از بین برده است.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری، در مراسم هفته پژوهش دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه ظرف ۳ سال گذشته نگاه و رویکرد جدیدی در بحث اقتصاد با توجه به علم و دانش در معاونت علمی ایجاد شده است اظهار کرد: در سالهای اخیر در حوزه علمی شاهد توسعه مناسبی در کشور هستیم و گزارش منتشر شده سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) از پیشرفت های علمی ایران شاهد این مدعا است. در این گزارش پیشرفت های علمی ایران از سال ۹۰ در سه بخش توسعه نیروی انسانی، پژوهش و کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته است.

satarielmosanat_67323

زیرساخت های قوی دانش بنیانی برای رشد اقتصادی کشور
ستاری ادامه داد: در بخش اول یعنی نیروی انسانی ایران دارای پتانسیل فوق العاده ای است و بزرگترین سرمایه هر کشوری نیروی جوان تحصیلکرده آن است که خوشبختانه در این بخش زیرساخت های بسیار خوبی در کشور وجود دارد.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه نگاه جدیدی به کار آفرینی و اشتغال در کشور ایجاد شده است گفت: نگاه لوکس و تزیینی به پژوهش باید حذف شود و این در صورتی است که پژوهش سهمی در اقتصاد داشته باشد. در این زمینه، از شخص رییس جمهوری تا سیستم اقتصادی همه به دنبال حل مشکلات این حوزه هستند. بنابراین باید اقتصاد دانش بنیان در کشور رونق بیشتری بگیرد البته زیر ساخت های قوی برای این اقتصاد در ایران وجود دارد.

توجه به جوانان تحصیلکرده و فرهنگسازی
رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در ادامه گفت: نخستین پایه برای اقتصاد دانش بنیان، نیروی جوان تحصیلکرده است و پس از آن فرهنگ سازی در این زمینه نیاز است. از لحاظ فرهنگی نیز ایران دارای تاریخی غنی در کارآفرینی است اما متاسفانه اتکاء به پول نفت بخش مهمی از زیر ساخت های کشور در این عرصه را از بین برده است.
وی با تاکید بر اینکه باید بین جوانان اعتماد به نفس ایجاد کنیم ابراز کرد: جوانان باید بدون وابستگی به کار دولتی فعالیتی را آغاز کنند به گونه ای که باعث اشتغالزایی و کار آفرینی شوند و سهمی در ایجاد ارزش افزوده کشور داشته باشند. تلاش در ایجاد محیط کسب و کار با همان قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همین راستا است.

سهم قابل توجه شرکت های دانش بنیان در اقتصاد کشور
نایب رئیس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان با فعالیت خود سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارند عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نتیجه ایجاد این محیط کسب و کار است به گونه ای که انتظار داریم تا پایان سال جاری فروش این شرکت ها به ۳۰ هزار میلیارد تومان برسد.
ستاری با بیان اینکه ورود بخش خصوصی به پژوهش های تجاری باعث رونق این بخش می شود گفت: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان فروش سالیانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان دارند بنابراین انتظار داریم در سال های آینده این شرکت ها همچون شرکت های پتروشیمی و فولاد جزء شرکت های بزرگ ایران شوند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به ضرورت ایجاد زیست بوم دانش بنیان در کشور گفت: باید زیست بوم دانش بنیان و کارآفرینی در کشور بیش از این توسعه پیدا کند زیرا توسعه پژوهش های تجاری در قالب این حمایت ها رخ می‌دهد.

اولویت سرمایه گذاری بر روی پژوهش های مرز دانش
رییس بنیاد ملی نخبگان در بخش بعدی سخنان خود پژوهش و تحقیقات مرز دانش را از حوزه های ایجاد اقتدار کشور دانست و گفت: دولت باید بر روی پژوهش های مرز دانش سرمایه گذاری کند و با تاکید بر روی آن بودجه اختصاص یافته را افزایش دهیم. همچنین در علوم جدیدی همچون فناوری بیو و نانو و علوم شناختی باید بودجه مناسبی اختصاص دهیم زیرا در آینده فناوریهای مرتبط با این حوزه ها نقش مهمی در پیشرفت کشور دارند. البته علوم بین رشته ای و فناوری های همگرا نیز باید در کشور توسعه بیشتری پیدا کند علت اینکه در بحث هایی همچون تجهیزات پزشکی برخی مشکلات وجود دارد عدم توسعه این علوم است.
رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، با بیان اینکه دانشگاه نباید به پول دولت وابسته باشد گفت: سرمایه گذاری های دانشگاه باید از محل پژوهش های اساسی و دانشجویان آن باشد و این جهت گیری ها در هیئت علمی مورد توجه قرار گیرد.
ستاری با اشاره به ارائه تسهیلات از سوی بنیاد ملی نخبگان به دانشجویان گفت: در بسته ای حمایتی دانشجویان دکتری با انجام ۱۲ فعالیت می‌توانند سالانه ۶۰ میلیون تومان از بنیاد ملی نخبگان تسهیلات دریافت کنند.
براساس این گزارش، در بخش دیگری از این مراسم، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمدعلی برخورداری بافقی رییس دانشگاه علم و صنعت ایران از دستاوردهای علمی و فناوری اساتید این دانشگاه بازدید کردند. در پایان نیز از اساتید برگزیده دانشگاه علم و صنعت ایران با حضور ستاری، تقدیر شد.