تداوم حرکت اصلاح طلبان با روحانی/ انشقاق بین اصول گرایان و نداشتن کاندید شاخص/ اصول گرایان به دنبال کاهش مشارکت مردمی هستند
تداوم حرکت اصلاح طلبان با روحانی/ انشقاق بین اصول گرایان و نداشتن کاندید شاخص/ اصول گرایان به دنبال کاهش مشارکت مردمی هستند

یکی از چهره های که برای بار چندم تلاش می کند که خود را مورد ازمون قرار دهد، اقای قالیباف است و به نظر می رسد که بعد از طرح مسئله پرونده املاک نجومی در جریان اصولگرای ترس های جدی مبنی بر اینکه آیا امکان سرمایه گذاری روی ایشان وجود دارد یا خیر، به چشم می خورد.

محمد جواد حق شناس  اظهار کرد: شورای مشورتی به عنوان مهم ترین مرجع مورد اجماع و توافق اصلاح طلبان و همچنین شورای هماهنگی اصلاحات که متشکل از احزاب اصلاح طلب است و افراد شاخص و مرجع اصلاح طلب که در این دو مجموعه حضور دارند، تاکنون به طور مصداقی درباره گزینه ریاست جمهوری بحث نکرده اند. با این وجود اکثریت افراد بر اساس مصلحتی که جریان اصلاح طلب در سال ۹۲ داشت همچنان در تداوم آن حرکت، از آقای روحانی حمایت خواهند کرد.

به گزارش یوپنا فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حمایت برخی از چهره های برجسته اصولگرا از روحانی گفت: در سال ۹۲ شاهد یک ائتلاف نانوشته ای بین سه جریان جریان اصلاح طلب، میانه و اصولگرای عمل گرا یا خرد گرا بودیم، در آن مقطع افراد شاخصی مانند اقای ناطق نوری جریان اصولگرا را نمایندگی می کرد و اقای هاشمی جریان میانه و رئیس دولت اصلاحات و اقای عارف هم جریان اصلا طلب را نمایندگی می کردند. این ائتلاف منجر به حمایت از اقای روحانی شد. در وضع موجود هم به نظر نمیرسد که تغییری در ترکیب حامیان اقای روحانی صورت گرفته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا همچنان نظر اقای ناطق در جریان اصولگرا تاثیر خواهد داشت؟ ادامه داد: من فکر میکنم این جریانی که اقای ناطق نمایندگی می کرد و در کنار ان علی لاریجانی و جریانی که به وی نزدیک هستند، این بار کمی صریح تر از اقای روحانی حمایت می کنند. حتی بخشی از جامعه روحانیت مبارز مانند غلامرضا مصباحی مقدم هم از آقای روحانی حمایت خواهند کرد، از این رو من فکر میکنم که در جریان اصولگرا به خاطر تفرقی که وجود دارد و نداشتن کاندیدای شاخص برای رقابت، شاهد افتراق و به نوعی تقابل در عرصه انتخابات ریاست جمهوری و حتی انتخابات شورای شهر در کلانشهرها مانند تهران خواهیم بود.

می خواهند با تئوری «شکار شغال» روحانی را زمین بزنند / این بار، ناطق و لاریجانی با صراحت بیشتری از روحانی حمایت خواهند کرد / ترس جدی اصولگرایان در مورد سرمایه گذاری روی قالیباف

می خواهند با تئوری «شکار شغال» روحانی را زمین بزنند / این بار، ناطق و لاریجانی با صراحت بیشتری از روحانی حمایت خواهند کرد / ترس جدی اصولگرایان در مورد سرمایه گذاری روی قالیباف

حق شناس بیان کرد: با این وجود به نظر می رسد که تعداد زیادی از چهره های جریان اصولگرا خودشان را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آماده می کنند و به نوعی در رایزنی و لابی گری ورود کرده اند، مثلا در موتلفه به میرسلیم رسیده اند، قبل از آن روی آل اسحاق و بادامچیان کار کردند. در طیف آقای احمدی نژاد بعد از نهی مقام معظم رهبری، برخی از اسامی مانند داوودی معاون اول، فتاح وزیر نیرو و نیکزاد وزیر مسکن مطرح شده اند. در این میان برخی دیگر از چهره های اصولگرا مانند اقایان ضرغامی، جلیلی به عنوان گزینه هایی هستند که در فضای اصولگرایی نام هایشان بر سر زبانها است.

حق شناس در پاسخ به این سوال که آیا اجماع بر روی اقایان باهنر قالیباف و ضرغامی در جناح اصولگرایان شکل می گیرد اضافه کرد: یکی از چهره های که برای بار چندم تلاش می کند که خود را مورد ازمون قرار دهد، اقای قالیباف است و به نظر می رسد که بعد از طرح مسئله پرونده املاک نجومی در جریان اصولگرای ترس های جدی مبنی بر اینکه آیا امکان سرمایه گذاری روی ایشان وجود دارد یا خیر، به چشم می خورد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با این وجود اطرافیان اقای قالیباف همچنان روی این نظر ایستاده اند و تلاش میکنند تا جریان اصولگرایی را متقاعد کنند که با نامزدی آقای قالیباف موافقت شود ولی تاکنون این خواسته محقق نشده است.

وی درباره تعدد کاندیدا در جریان اصولگرایی تاکید کرد: اصولگرایان به عنوان رقیب اقای روحانی تلاش می کنند که بتوانند تجربه اولین ریاست جمهوری تک دوره ای را برای اقای روحانی به وجود بیاورند، در این راستا از هیچ کوششی برای رسیدن به این خواسته شان فرو گذار نخواهند کرد. به نظر میرسد آنها اگر نتوانند روی بحث انصراف اقای روحانی موفق شوند، هدف دیگری را در دستور کار قرار خواهند داد و ان این است که اگر نتوانند در فضای رقابت های انتخاباتی نامزد شاخص ارایه کنند، حداقل با تعدد نامزدها وارد میدان شوند و انتظار دارند هر کدام از نامزدها از سبد رای مردم با گرایش های قومی، منطقه ای و موضوعی جذب کنند و هدف گذاری شده که بتوانند فضای انتخابات را به سمتی پیش ببرند که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود.

وی افزود: این رویکرد در ادبیات رقابتی تئوری شکار شغال نام دارد، آنها در این روش می خواهند تاجایی که می شود فضای انتخابات دوقطبی نشود و فضای رقابتی گسترده تری سامان داده شود تا مجموع نامزدها با تعدد تریبون ها همه یک هدف را دنبال کنند و ان تخریب و نقد بی پرده و زمین زدن رییس جمهور مستقر است. با این نگاه چند هدف دنبال می شود، هدف اول این است که آراء آقای روحانی کمتر شود چراکه در دوره ی قبل اقای روحانی رای لب مرز داشت و برای عبور از وضعیت ۵۰ درصد خیلی وضعیت مطمینی نداشت. آنها میخواهند در این دوره از نامزدهایشان استفاده کنند تا دستاوردهای دولت را چهار سال گذشته مورد نقد قرار دهند.

حق شناس عنوان کرد: هدف دوم این است که مردم نسبت به توفقیات دولت بی اعتماد شوند و انگیزه ای برای حضور در انتخابات نداشته باشند. به نوعی کاهش مشارکت در فضای رقابتی به وجود آید. تا آقای روحانی برای بار دوم وارد پاستور نشود. در این هدف گذاری ها اگر انتخابات به مرحله دوم راه پیدا کند ان موقع است که تمام کسانی که برای دومرحله ای کردن انتخابات مشارکت داشتند در پشت کسی که به آن مرحله می رسد قرار می گیرند و با حمایت بی چون و چرا ولی با داشتن سهم شخصی از قدرت وارد فضای انتخاباتی مرحله ی دوم میشوند و در مرحله دوم برخلاف مرحله اول که انتخابات چند ضلعی داشتیم، یک انتخابات دو قطبی خواهیم داشت که تمام اجزای ان مجموعه یا اکثر به اتفاق پشت سر رقبیب اقای روحانی قرار خواهند گرفت. این راهبردی است که به نظر میرسد جریان اصولگرا در حال طراحی آن است تا بتواند به نتیجه دلخواهش برسد.

وی در پاسخ به اینکه با این وجود در میان اصولگرایان استفاده از مهره های سوخته و یا نسوخته دیگر معنایی ندارد و هر چه مهره اصولگرایان دارند استفاده خواهند کرد؟ گفت: مهره های که برای خودشان امیدی دارند که در انتخابات دوره بعدی حضور پیدا کنند ترجیح میدهند که ورود نکنند. چهره ای مثل باهنر نگاهش بیشتر به این معطوف است که یک مهره عملیاتی است که فعلا وارد رقابت های انتخاباتی نخواهد شد. اما کسانیکه قبلا خود را آزموده اند و یا آنهایی که دنبال تریبون هستند وارد رقابت های انتخاباتی خواهند شد و مهمترین راهبرد این است که انتخابات دو مرحله ای شود.

منبع: انتخاب