حضور ایران در جمع ۱۰ کشور قدرتمند با اقتصاد مقاومتی/ تقدیر مصباحی مقدم از خودکفایی کشور در تولید گندم
حضور ایران در جمع ۱۰ کشور قدرتمند با اقتصاد مقاومتی/ تقدیر مصباحی مقدم از خودکفایی کشور در تولید گندم

گروه فرهنگی – عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورتی که ما اصول اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، می توانیم ایران را به سطح ۱۰ کشور قدرتمند دنیا برسانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در صورتی که ما اصول اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم، می توانیم ایران را به سطح ۱۰ کشور قدرتمند دنیا برسانیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری «یوپنا»، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در دومین نشست هم اندیشی استادان دانشگاه پیام نور با موضوع “اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی – ایرانی” به تبیین این موضوع پرداخت.

_mg_0157
وی مقاومت اقتصادی را متمایز از اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: مقاومت اقتصادی تاب آوری در برابر شوک های اقتصادی است، در حالی که اقتصاد مقاومتی علاوه بر لحاظ بحث مقاومت، حکایت از تدوین الگویی دارد که قدرت اقتصادی کشور را نیز به منصه ظهور می رساند.
مصباحی مقدم با بیان این که جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم ها و فشارهای قدرت های جهانی پیشرفت هایی را به دست آورده که حتی برخی از کشورهای مورد حمایت غرب از آن بی بهره بودند، گفت: واقعیت های تاریخی از جمله برجام به ما اثبات کرده که قدرت های جهانی تنها زمانی با ما پای میز مذاکره می نشینند که احساس کنند توان ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از این طریق سعی در توقف پیشرفت کشور دارند.
رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مهمترین شاخص اقتصاد مقاومتی را درون زا بودن آن عنوان کرد و تصریح کرد: ۸۰ درصد اقتصاد ایران به ظرفیت ها و مناسبات داخلی وابسته است و تنها ۲۰ درصد از نیاز اقتصاد کشور برای بالندگی و شکوفایی به روابط و مناسبات بین المللی بستگی دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش بینی کرد: در صورتی که ما اصول اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و از ظرفیت های داخلی کشور به طور بهینه بهره برداری کنیم، می توانیم طی دو تا سه دهه آینده نه تنها عقب ماندگی خود را جبران کنیم، بلکه ایران را به سطح ۱۰ کشور قدرتمند دنیا برسانیم.
عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه ظرفیت های اقتصادی کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی را نیروی انسانی، موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی و ظرفیت های گردشگری برشمرد.
وی در تبیین ظرفیت نیروی انسانی کشور با اشاره به نتایج تحقیقی در غرب، ضریب هوشی ایرانیان را بالاتر از متوسط جهانی عنوان کرد و پیشرفت های کنونی ایران در زمینه انرژی هسته ای، نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی و فناوری هوا و فضا را تنها بخشی از ظرفیت نخبگی کشور عنوان و جوانان نخبه کشور را یادگار نسل شهیدانی همچون باقری و بابایی دانست که با تکیه بر سلاح ایمان و هوش و ذکاوت جنگ تحمیلی را اداره و شرق و غرب به حیرت آورد.
مصباحی مقدم در بررسی موقعیت جغرافیایی، به عنوان بخشی از ظرفیت اقتصادی کشور، ایران را در مرکز چهار راه بین المللی غرب آسیا عنوان کرد، که در بین دریای خزر و خلیج فارس و دریای عمان می تواند نیازهای ترانزیتی ۱۵ کشور اطراف خود را پاسخگو بوده و بیش از پیش در این خصوص درآمد زا باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منابع طبیعی را بخش دیگری از ظرفیت های داخلی کشور عنوان کرد و ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، ایران را از منظر منابع توأمان نفت و گاز دارای جایگاه نخست در دانست و افزود: این نکته حکایت از این دارد که در صورتی که چاه های نفت دنیا به اتمام رسد، کشور می تواند حتی بدون نفت صدها سال از نعمت گاز بهره مند باشد، اما نحوه استفاده و بهره برداری از آن نیز مهم است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با تأکید بر این که کشور در منطقه نیمه خشک واقع شده است، بهره برداری از منابع آبی را نادرست عنوان و تصریح کرد: حدود ۹۰-۹۲ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که تنها ۳۰-۱۰ درصد بهره وری دارد و در صورتی که بتوانیم این بهره وری را به ۵۰ -۴۰ درصد رسانده و از روش های آبیاری قطره ای و تحت فشار روی بیاوریم، رشد فزاینده اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.
رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تقدیر از تلاش های وزیر جهاد کشاورزی که نقش مؤثری را در خودکفایی گندم کشور ایفا کرده گفت: تا پیش از این ما بین پنج تا هفت میلیون تن واردات گندم داشتیم، که نه تنها در سال گذشته در آن به خودکفایی دست یافتیم، بلکه در سال جاری توانستیم به صادرات این محصول برسیم و در صورتی که در اصلاح بهره وری از زیرساخت های آب و خاک موفق باشیم نه تنها قادر به تأمین نیاز داخلی هستیم، بلکه با کاهش هزینه تولید می توان به تولید ارزش افزوده قابل توجهی دست پیدا کنیم.
وی در حوزه انرژی به عنوان جزئی از ظرفیت های منابع طبیعی کشور، لزوم روی آوردن به انرژی های تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی، بادی و زمین گرمایی را مهم ارزیابی و بر اصلاح الگوی مصرف نفت و گاز در حوزه های مصارف خانگی و صنعتی تأکید کرد.
حجت الاسلام مصباحی مقدم در پایان ظرفیت گردشگری کشور را در حوزه های سیاحتی، زیارتی و پزشکی مثبت ارزیابی کرد و اذعان داشت: با فراهم کردن زیرساخت های مناسب می توان تا افق ۱۴۰۴ ظرفیت گردشگری کشور را به ۲۰ میلیون نفر افزایش داد.
گفتنی است؛ دومین نشست هم اندیشی استادان دانشگاه پیام نور با موضوع “اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی-ایرانی” امروز با حضور حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اصغر رستمی ابو سعیدی؛ ریاست دانشگاه پیام نور و معاونین وی امروز (سه شنبه) در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد.

تهیه و تنظیم: میثم خاکپور