تعیین شرایط تأسیس شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد و خارج از کشور؛ خودگردان بودن و دریافت شهریه از داوطلبان
تعیین شرایط تأسیس شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد و خارج از کشور؛ خودگردان بودن و دریافت شهریه از داوطلبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط تأسیس شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و خارج از کشور را مشخص کردند که بر اساس آن باید به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان، راه اندازی شوند. به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت سال […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط تأسیس شعب دانشگاه‌ها در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و خارج از کشور را مشخص کردند که بر اساس آن باید به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان، راه اندازی شوند.

به گزارش خبرگزاری یوپنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت سال جاری مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه‌های توسعه کشور با اصل ماده ۳ این لایحه با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۳ این لایحه آمده است:

الف- دانشگاه های کشور، حسب مورد به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تصویب شورای گسترش آموزش‌عالی وزارتخانه‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تأسیس شعب در مناطق آزاد تجاری –  صنعتی و نیز در خارج از کشور به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام کنند.

ب- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه های دولتی و غیردولتی و دستگاه های اجرائی موضوع ماده(۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظفند بیست‌وپنج درصد(۲۵%) از سهمیه‌های ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش‌عالی، بورسیه‌های تحصیلی داخل و خارج از کشور، فرصت های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست‌وپنج‌درصد(۲۵%) اختصاص دهند.

تبصره- کسب حداقل هفتاددرصد(۷۰%) حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان برای کلیه رشته‌ها و مقاطع تحصیلی از جمله رشته‌های پزشکی برای دارندگان سهمیه الزامی است.

پ- پذیرش دانشجو در شعب دانشگاه ها در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، برای دانشجویان غیرایرانی بدون آزمون سراسری انجام می‌شود. ضوابط پذیرش دانشجو برای دوره کارشناسی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع ماده(۲) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲ و برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی با پیشنهاد دانشگاه ها و حسب مورد با تأیید یکی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌شود.

تبصره- دانشجویان ایرانی شعب مناطق آزاد تجاری – صنعتی، همانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی برخوردار می‌باشند.

همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی این لایحه با حذف ماده ۲ نیز با ۱۱۶ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

انتهای پیام