ناامن ترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ مشخص شد
ناامن ترین کشور برای خبرنگاران در سال ۲۰۱۶ مشخص شد

اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران روز شنبه اعلام کرد: شمار خبرنگارانی که در سال ۲۰۱۶ در حوادث مرتبط با حرفه خود کشته شده اند، ۲۰ نفر کمتر از سال قبل از آن یعنی ۲۰۱۵ بود، اما عراق در این میان، با کشته شدن ۱۵ خبرنگار ، عمدتا در میدان های نبرد علیه داعش،بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش یوپنا به نقل از مرکز ملی اخبار عراق ‘ان ان سی’، اتحادیه بین المللی روزنامه نگاران اعلام کرده که جهان عرب و خاورمیانه با ۳۰ کشته در میان خبرنگاران بالاترین رقم را به خود اختصاص دادند و به دنبال آن منطقه آسیا و اقیانوس آرام با ۲۸ خبرنگار کشته شده و آمریکای لاتین با ۲۴ نفر و آفریقا با ۸ نفر و اروپا با ۳ نفر در ردیف های بعدی قرار دارند.
آمار نشان می دهد که شمار خبرنگاران کشته شده در عراق ۱۵ نفر، افغانستان ۱۳، مکزیک ۱۱، یمن ۸ ، گواتمالا ۶ ، سوریه ۶ ، هند ۵ و پاکستان ۵ نفر بودند.
هرچند آمار در سال جاری در مقایسه با سالهای قبل کاهش یافته اما اتحادیه بین المللی خبرنگاران با ۶۰۰ هزار عضو در ۱۴۰ کشور نسبت به سهل انگاری در این خصوص هشدار داد.
این اتحادیه خاطرنشان کرد: تهدیدهای رو به افزایش و تحت نظارت قرار داشتن خبرنگاران نشان می دهد که مورد تهدید قرار داشتن مطبوعات همچنان نگران کننده است.
روزنامه نگار بلژیکی فیلیپ لورت رییس اتحادیه بین المللی خبرنگاران نیز دیروز گفت: کاهش خشونت علیه خبرنگاران و کادر رسانه های گروهی همواره مورد استقبال ماست، اما این آمار از پایان یافتن بحران امنیتی در بخش رسانه های گروهی حکایت نمی کند. جنایات شکل گرفته علیه خبرنگاران نباید بدون مجازات سپری شود.
بیشتر قربانیان رسانه ای در عراق بر اثر خشونت هایی است که یا بر اثر حملات تروریستی و یا در جنگ علیه داعش جان خود را از دست داده اند.
علاوه بر خبرنگاران و تصویربردارانی که در طول سال ۲۰۱۶ در جبهه های نبرد فلوجه، جزیره خالدیه و موصل جان خود را از دست دادند، تعدادی از خبرنگاران و کارکنان رسانه ای در مناطق تحت سیطره گروه تروریستی داعش،بویژه شهر موصل توسط این گروه تروریستی اعدام و یا حذف فیزیکی شدند.