کدام وزارتخانه ها در ایستگاه برجام موفق بودند؟
کدام وزارتخانه ها در ایستگاه برجام موفق بودند؟

دولت یازدهم، دولتی که با شعار تدبیر و امید پای در عرصه عمل نهاد و در تلاش برای در پیش گرفتن رویکردهای مدبرانه در عرصه ملی و بین المللی کار را آغاز کرد.

دولت یازدهم، دولتی که با شعار تدبیر و امید پای در عرصه عمل نهاد و در تلاش برای در پیش گرفتن رویکردهای مدبرانه در عرصه ملی و بین المللی کار را آغاز کرد.
گروه سیاسی- اکنون که این دولت با نزدیک شدن به ایستگاه پایانی، در دور اول ریاست جمهوری روحانی ، ماه های پایانی خود را سپری می کند، بررسی اجمالی از عملکرد برخی از دستگاه های اجرایی آن می تواند مفید فایده باشد.
در ادامه عملکرد برخی از وزارتخانه های کلیدی در حوزه برجام و پسا برجام آمده است:
*وزارت امور خارجه
دستگاهی که بیشترین توجهات را در دولت دکتر روحانی به خود جلب کرده بود. دستگاه دیپلماسی که با هدف گسترش تعاملات بین المللی کار خود را در راستای احقاق حقوق تضییع شده ملت ایران آغاز کرد و توانست قدرت های جهان را به پای میز مذاکره کشانده و در شرایطی کاملاً تعاملی به چانه زنی بپردازد و در نهایت با تأیید برجام به کار خود پایان دهد.
هر چند که در عمل با اجرای ناقص آن و اعمال تحریم های ۱۰ ساله از سوی آمریکا، عملاً نقض آشکار آن صورت گرفت و موفقیت تیم مذاکره کننده را تحت الشعاع قرار داد، اما وزارت امور خارجه با عملکرد هوشمندانه و مبتنی بر گفتمان به جهانیان ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز ناقض تعهدات بین المللی خود نخواهد بود و این ایالات متحده آمریکا است که با تصویب مجدد تحریم ها در اعمال این توافقنامه بین المللی بدعهدی کرد و خصومت خود را بر علیه ملت همیشه در صحنه ایران همچنان حفظ کرده است.
*وزارت نفت
در راستای گسترش منافع ایران در عرصه بین المللی، وزارت نفت با بهره گیری از نتایج به دست آمده از برنامه جامع اقدام مشترک توانست با وجود کاهش میزان نفت در میان کشورهای عضو اوپک، میزان تولید نفت ایران را به میزان تولید پیش از زمان تحریم ها افزایش داده و با این کار قدرت جمهوری اسلامی ایران را مجدداً در اوپک مطرح و گام مؤثری را در جهت نمودار کردن اقتدار ایران اسلامی در عرصه جهانی برداشت.
*وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
متولی رشد و توسعه علمی کشور در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی علاوه بر رشد پایدار مقالات علمی ایران در معتبرترین مجلات علمی دنیا که نشان از روند رو به جلوی تولید علم در کشور دارد، توانسته با استفاده از بهبود جایگاه ایران در مجامع بین المللی به توسعه دیپلماسی علمی کشور پرداخت و به گسترش همکاری های دانشگاهی و پژوهشی با کشورهایی همچون: آلمان، فرانسه، ایتالیا، روسیه، چین و کره جنوبی روی آورد.
*وزارت راه و شهرسازی
وزارتخانه ای که در آذرماه سال جاری در پی حادثه قطار سمنان به تیتر اول اخبار تبدیل شد را شاید بتوانیم به عنوان فعال ترین وزارتخانه دولت تدبیر و امید نام برد که توانست بیشترین بهره را از نتایج برجام ببرد.
امضای قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما از شرکت های بوئینگ و ایرباس، پایانی بر یکی از قدیمی ترین تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.
ورود این هواپیماها نه تنها موجب بالندگی و شکوفایی صنعت هوایی کشور خواهد شد، بلکه با کاهش پروازهای پرخطر، میزان رضایت و اعتماد را نیز به صنعت هوانوردی کشور افزایش خواهد داد.
قراردادی که با ورود هواپیماهای با فناوری روز دنیا علاوه بر ارتقاء ناوگان هوایی کشور، شرایط تأمین قطعات را نیز میسر کرد، که می توان این تلاش را گامی مهم در جهت تضمین سلامت مسافران هوایی دانست.
نگاه اجمالی به عملکرد برخی از وزارتخانه های دولت تدبیر و امید بیانگر این است که با وجود شرایط دشوار در عرصه بین الملل، در پیش گرفتن سیاست گفتمان و مذاکره با در نظرگرفتن منافع دو طرف، نه تنها قدرت های جهانی را به پای میز مذاکره می کشاند، بلکه می تواند آثار و برکات زایدی را در عرصه های مختلف برای کشور فراهم کند.
شاید در این میان بتوان گفت وزارت راه و شهرسازی در میان وزارتخانه ها، عملیاتی ترین برنامه را با نهایی کردن خرید ایرباس و بوئینگ به انجام رسانید و از حیث اهمیت به رفاه شهروندان برای سفرهای مطمئن کار ارزنده ای انجام داد، هرچند که برخی با نقدهای غیر منصفانه سعی در تخریب این اقدامات و به چالش کشیدن وزیر مربوطه را دارند ولی به هر حال اذهان عمومی بهترین قضاوت را انجام خواهند داد.