نامه ۳۷ دانشمند آمریکایی به ترامپ درمورد توافق هسته‌ای ایران
نامه ۳۷ دانشمند آمریکایی به ترامپ درمورد توافق هسته‌ای ایران

تعدادی از دانشمندان برجسته آمریکایی در نامه‌ای به ترامپ، توافق هسته‌ای ایران را “دارایی استراتژیک آمریکا” توصیف کردند.

به گزارش یوپنا به نقل از نیویورک تایمز، ۳۷ دانشمند برجسته آمریکایی با ارسال نامه ای به “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور منتخب آمریکا از وی درخواست کردند توافق هسته ای ایران را حفظ کند. آنها در این نامه مدعی شدند توافق هسته ای ایران می تواند مانع دستیابی این کشور به سلاح های هسته ای شود.
در این نامه که به امضای ۳۷ نفر از چهره های علمی برجسته آمریکا از جمله برندگان جایزه نوبل، فیزیکدانان مشهور، متخصصان تولید سلاح های هسته ای و مشاوران علمی سابق کاخ سفید رسیده است، از توافق هسته ای ایران با عنوان “دارایی استراتژیک آمریکا” یاد شده است. آنها در این نامه خطاب به ترامپ نوشته اند: ما از شما می خواهیم این دارایی استراتژیک و مهم آمریکا را حفظ کنید.
این نامه بوسیله “ریچارد لارنس گاروین”، فیزیکدان آمریکایی که به طراحی نخستین بمب هیدروژنی این کشور کمک کرده بود، نوشته شده است.
دانشمندان آمریکایی در این نامه مدعی شدند: “با اجرای برجام، زمان مورد نیاز برای اینکه ایران بتواند اورانیوم لازم برای ساخت یک سلاح هسته ای را تا سطح موردنیاز غنی سازی کند، از “چندین هفته” به “چندین ماه” افزایش یافته است. توافق هسته‌ای ایران به طور چشمگیری خطر اینکه ایران بتواند به طور ناگهانی مقادیر قابل توجهی ماده برای ساخت سلاح های هسته ای تولید کند را کاهش داده است. همچنین فشاری که همسایگان ایران بخاطر این مسئله تحمل می کنند هم کاهش یافته است؛ زیرا این همسایگان دیگر ناچار نیستند خودشان هم سلاح هسته ای تولید کنند.”
این دانشمندان در ادامه نوشتند: “توافق هسته ای ایران هیچ گزینه ای را از ترامپ یا رؤسای جمهور آینده آمریکا سلب نخواهد کرد. این توافق به شما کمک می کند ساده‌تر درک کنید که ایران چه زمان به سمت بمب هسته ای حرکت کرده است. این توافق زمان و مشروعیت لازم را برای ارائه پاسخی مؤثر فراهم می کند.”
به نوشته نیویورک تایمز، از میان این ۳۷ دانشمند، ۲۹ نفر آنها در اوت ۲۰۱۵ (مرداد ۹۴) – یک ماه پس از امضای توافق هسته ای ایران – در نامه ای به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا این توافق را تحسین کردند. با وجود اینکه توافق هسته ای ایران بوسیله همه جمهوری خواهان مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با مخالفت روبرو شده است، مشخص نیست آیا دونالد ترامپ هم به سرعت به مقابله با آن می پردازد یا خیر. نیویورک تایمز در ادامه نوشت هر گونه تلاش آمریکا برای مذاکره مجدد درخصوص توافق هسته ای ایران یا لغو آن، راه را برای ایران نیز به منظور ایجاد تغییرات جدید باز می کند.
دونالد ترامپ در دوران رقابتهای انتخاباتی، توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی را بدترین توافق تاریخ عنوان کرد. وی در آن زمان در یک سخنرانی در کمیته روابط عمومی آمریکا-اسرائیل موسوم به آیپک، گفت: اولویت نخست من پس از ورود به کاخ سفید این است که توافق هسته ای زیانبار ایران را از بین ببرم.