پیروزبخت: سازمان استاندارد بیشترین سود را از برجام برده است
پیروزبخت: سازمان استاندارد بیشترین سود را از برجام برده است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه نگاه سنتی به استاندارد باید تغییر ‌کند، گفت: در استراتژی کشورها، استاندارد یک مثلث تشکیل شده از استاندارد، کیفیت و رقابت‌پذیری تعریف می‌شود.

به گزارش یوپنا به نقل از سازمان ملی استاندارد، نیره‌ پیروز‌بخت در ششمین همایش استاندارد و کیفیت استان البرز اظهار داشت: نگاه سنتی به استاندارد باید تغییر ‌کند؛ در استراتژی کشورها، استاندارد یک مثلث تشکیل شده از استاندارد، کیفیت و رقابت‌پذیری تعریف می‌شود.

1

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه می‌خواهیم از نگاه سنتی به استاندارد خارج شویم و به مرحله رقابت‌پذیری جهانی برسیم، افزود: در خیلی از کشورها ایران جای خود را به عنوان کشور صنعتی باز کرده و فعالیت‌های مشترکی نیز انجام شده است.
وی افزود: رویکرد دولت درباره استاندارد پس از فرمان اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب تغییر کرده و تنها به دنبال افزایش کمیتی محصولات نیست بلکه به دنبال افزایش کیفیت آنها است.
پیروز‌بخت با تاکید بر اینکه ما به‌دنبال آن هستیم تا بتوانیم به رقابت‌پذیری جهانی برسیم، گفت: ما در گذشته فقط بحث استانداردسازی کالاها را داشتیم ولی اکنون از استاندارد خدمات به مولفه‌های دیگری نیز رسیده‌ایم، یکی از مفاهیمی که روی آن تاکید می‌شود کیفیت زندگی است.
وی افزود: اعتقاد داریم که استاندارد دیگر یک مؤلفه انتزاعی نیست و در سال‌های اخیر از یک حوزه خارج شده است و دنیا دیگر به این دید به استاندارد نگاه نمی‌کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در سه سال گذشته علی‌رغم همه کمبود‌ها فعالیت‌های خود را معطوف به حضورمان  در داخل کشور نکرده‌ایم، افزود: در بحث کنترل بازار ۲۳۰۰ پروانه استاندارد صادر کرده‌ایم و استاندارد های تشویقی و خوداظهاری  را ایجاد کرده و یا افزایش داده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم انتقاد‌های فراوان، سازمان ملی استاندارد ایران بیشترین سود را از توافق‌نامه برجام برده است، افزود: بعد از تصویب توافق‌نامه برجام موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم، اکنون گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ایران در ۳۲ کشور مورد تایید قرار گرفته است.
پیروز‌بخت گفت: در چهار سال اخیر توانسته‌ایم از رتبه ۳۷ در سازمان بین المللی استاندارد( ISO )به رتبه ۲۷ در سال ۲۰۱۵۵ برسیم که بالاتر از خیلی از کشورها از جمله ترکیه و پرتغال قرار گرفته‌ایم و در حوزه مواد غذایی و کشاورزی در کارگروه کدکس رهبریت آن را به‌دست آورده‌ایم.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید ‌بر اینکه در استان البرز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است، افزود: از نظر دریافت پروانه استاندارد ۸ درصد استانداردهای کشور در استان البرز قرار دارد که نشان دهنده قانونمندی واحد‌های تولیدی این استان است .
وی با بیان اینکه ۱۳۰۰ پروانه استاندارد در استان البرز صادر شده که ۱۹۱ پروانه آن بصورت تشویقی است، خاطرنشان کرد: شاخص توسعه در تولید یک کشور این است که تعداد استانداردهای اجباری آن کم باشد.