سیم‌کارت‌هایی که صدها میلیون آب می‌خورند
سیم‌کارت‌هایی که صدها میلیون آب می‌خورند

فروش سیم‌کارت‌های رند با قیمت بالاتر از حد مرسوم، روندی است که از سال‌ها قبل در بازار متداول بوده، اما به تازگی مدتی است خود اپراتورهای تلفن همراه نیز به طور مستقیم به این عرصه ورود کرده‌اند.

به گزارش به نقل از ایسنا، سیم‌کارت‌ها یا به طور کلی خطوط ارتباطی با شماره‌های رند که راحت‌تر در خاطر می‌مانند همواره از بهایی بالاتر از حد معمول برخوردار بوده‌ و با قیمتی بالاتر از نرخ رایج به فروش می‌رسند.
در این میان قیمت این شماره‌ها گاهی به چند صد میلیون تومان نیز می‌رسد. اما اینکه تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند موضوعی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد؛ هرچند که در این زمینه از سوی رگولاتور مصوباتی نیز ابلاغ شده و فعالان بازار موبایل نیز بر این نکته تاکید دارند که این تعرفه‌گذاری بر اساس تجربیات  و وضعیت بازار صورت می‌گیرد.
نکته دیگر آنکه در گذشته قیمت سیم‌کارت‌های رند در بازار آزاد و معمولا به شکل توافقی تعیین می‌شد، اما اکنون مدتی است که اپراتورهای تلفن همراه، خود با راه اندازی سامانه‌هایی وارد این عرصه شده و به طور مستقیم به واگذاری سیم‌کارت‌های رند می‌پردازند.
اپراتور اول یا همراه اول با راه اندازی سامانه‌ای برای واگذاری سیم‌کارت‌های رند شرایطی ایجاد کرد تا به گفته مسوولان این شرکت جلوی این قیمتهای نجومی گرفته شود.
بدین ترتیب در سامانه مربوطه هر روز تعدادی شماره به حراج گذاشته می‌شد و بنا بر اعلام مدیران همراه اول، با توجه به ذخیره‌ای که شرکت ارتباطات سیار در خصوص شماره‌های رند دارد، این امکان وجود دارد که تا زمانی که در بازار نیاز است از طریق این سامانه شماره‌های جدید واگذار شود.
درباره قیمت نیز  برای فروش این سیم‌کارت‌ها یک قیمت پایه در نظر گرفته شده و پس از آن پیشنهادات خریداران است که تعیین کننده رقم نهایی خواهد بود.
در آن دوره در سامانه ایجاد شده برای شماره‌ای مانند ۰۹۱۲۸۹۰۰۹۱۲ تا مرز ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم پیشنهاد داده شده بود و برای شماره‌ای مانند ۰۹۱۲۸۹۰۰۰۹۰ بالغ بر ۱۲ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و برای خط ۸۹۰۰۰۸۹ ۰۹۱۲ رقمی معادل ۱۴ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان پیشنهاد خرید ارائه شده بود.
برای خرید سیم‌کارت‌های اعتباری هم گاهی رقم‌های میلیونی از سوی خریداران اعلام می‌شود. هرچند که به گفته اپراتور در حال حاضر برای قیمت پایه سیم‌کارهای اعتباری رقمی بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان و برای سیم‌کارت‌های دائمی ارقامی بیش از ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
اپراتور دوم تلفن همراه یا ایرانسل نیز مدتی است به راه‌اندازی سامانه‌ای در این بخش دست زده و حتی مشترکان خود را از طریق ارسال پیامک از فعالیت این سامانه آگاه می‌کند.
سامانه ایرانسل هم مانند همراه اول سیم‌کارت‌های رند را به شکل مزایده‌ای واگذار کرده و برای هر یک از این خطوط قیمت خاص خود را پیشنهاد می‌دهد تا خریداران به رقابت با یکدیگر پرداخته و بالاترین رقم را پیشنهاد دهند. همچنین بر اساس میزان رند بودن این شماره‌ها به چند گروه پلاتینیوم، طلایی، نقره‌ای و برنزی طبقه‌بندی می‌شوند.
بر این اساس برای سیم‌کارت‌های پلاتینیوم که دارای شماره‌ای بسیار رند هستند ارقامی در حد ۱۰۰ میلیون تومان، برای سیم‌کارت‌های طلایی که شماره‌های رند دارند قیمتی حدود سه میلیون تومان، سیم‌کارت‌های نقره‌ای رقمی حدود یک تا دو میلیون تومان و برای سیم‌کارت‌های برنزی ارقامی بیش از ۱۰۰ هزار تومان از سوی اپراتور پیشنهاد شده است.
همچنین پیش‌شماره‌ این سیم‌کارت‌ها از ۰۹۳۵ تا ۰۹۰۲ و ۰۹۰۳ که پیش شماره‌های جدید ایرانسل به شمار می‌روند متفاوت است. دائمی یا اعتباری بودن شماره‌ها نیز به درخواست خریدار بوده اما برای خرید سیم‌کارت‌های دائمی فرد ملزم به پرداخت ۱۰۰ هزار تومان بیش از مبلغ سیم‌کارت اعتباری خواهد بود.