رحلت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش های جهانی در پی داشت و روز گذشته در میان بدرقه میلیونی مردم، بعد از عمری تلاش و مجاهدت در خانه ابدی اش آرام گرفت.

گروه سیاسی رحلت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی واکنش های جهانی در پی داشت و روز گذشته در میان بدرقه میلیونی مردم، بعد از عمری تلاش و مجاهدت در خانه ابدی اش آرام گرفت.

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «یوپنا» به تحلیل نقش و جایگاه وی پرداختند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی؛ نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات: آیت الله هاشمی رفسنجانی به جهت مجاهداتی که هم قبل از انقلاب و هم پس از آن داشته اند، برای مردم ایران و همچنین نزد کسانی که سیاست ایران و خاورمیانه را از نزدیک رصد می کنند، کاملاً آشنا هستند. به هر حال انقلاب اسلامی ایران با نام امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است و نقش ایشان انکار ناشدنی است. ایشان هم به لحاظ سیاسی حضور مستقیم داشتند یعنی در مقام سرپرست وزارت کشور، ریاست مجلس، ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و سپس ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین به لحاظ نقشی که خیلی با ظرافت در فراز و نشیب های انقلاب ایفا کردند به خوبی یاد شده اند. ایشان توانستند با سیاستی که پایه آن بر مبنای اعتدال بود فشارهای بین المللی را تا حدودی از روی نظام جمهوری اسلامی و مردم بردارند و تلاششان را در این جهت کردند. البته تاریخ در مورد عملکرد و خدمات ایشان در آینده قضاوت خواهد کرد. کما اینکه طی اخبار دیشب تا به همین امروز نیز از ایشان به عنوان یک سیاست مدار بسیار باهوش نام برده شده است. امیدوارم که ضایعه فقدان ایشان برای ما قابل جبران باشد و همانند آیت الله هاشمی برای این انقلاب دوباره تکرار شود؛ چراکه کسانی که اینچنین نقش های مهم را در تاریخ ایران داشتند سعی کردند که شاگردانی را هم به خوبی خودشان برای این نظام تربیت کنند و انشالله که پیروان فراوانی داشته باشند.

1

علیرضا سلیمی؛ نماینده محلات و دلیجان: واقعیت این است که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از استوانه های نظام بودند و همواره زندگی ایشان با مبارزه و مجاهدت در راه اعتلای نظام اسلامی گره خورده است. هیچگاه برای مبارزه با رژیم ستم شاهی از پای نایستاد. عاشق امام بود و مورد وثوق ایشان. همانطور هم که مقام معظم رهبری فرمودند ایشان هوش بسیار فوق العاده ای داشتند و به خوبی مسائل را تحلیل می کردند. متاسفانه فقدان ایشان برای کشور ضایعه ای بزرگ است.

2

عزت الله یوسفیان ملا؛ نماینده آمل: به هر حال ایشان در هیچ دورانی چه قبل از انقلاب چه در جریان آن و چه پس از شکل گیری آن در حاشیه نبودند و همیشه در متن و جزء نیروهای اصلی و اصیل انقلاب بودند و می شود گفت که اگر انقلاب دارای چهار پایه باشد ایشان یکی از این پایه ها بودند. فقدان ایشان نیز قابل جبران نیست همانطور که کسی نمی تواند جای پیامبر اکرم و ائمه اطهار را بگیرد. ولی به هر حال خداوند متعال همیشه به این ملت و نظام مقدس عنایت دارد. کما اینکه پس از شهادت مرحوم بهشتی همه می گفتند که کار این انقلاب تمام می شود ولی همه دیدند که صدها بهشتی آمدند و میدان خالی نماند و اگر مشیت الهی بر این باشد که این انقلاب تداوم یابد انشالله، مثل ایشان باز هم بروز خواهد کرد و این انقلاب راهش را ادامه خواهد داد.

3

زهرا ساعی نماینده؛ تبریز، اسکو و آذرشهر: ایشان یکی از همراهان امام انقلاب و رهبری بودند. قبل از انقلاب هم نقش بسیار ویژه ای داشتند و تلاش های بسیار زیادی کردند و برای پیروزی انقلاب سختی ها و مشقات زیادی را تحمل کردند. پس از پیروزی هم نقش ایشان در جای جای مراکز تصمیم گیری کشور نقشی برجسته و حائز اهمیت دیده می شود. در یک جمله می توان گفت که ایشان یک سیاست مدار تمام عیار بودند. سیاست مداری که ملاحظات دینی و شرعی را همیشه رعایت می کردند و در عین حال بسیار دقیق و موشکافانه به مسائل می نگریستند. بعد از رحلت امام هم همیشه همراه رهبری بودند. یعنی مقتضیات زمان و مکان را درک می کردند. رحلت ایشان به واقع ضایعه ای برای ما است. انشالله خداوند متعال روحشان را با اولیاء و انبیا محشور بگرداند و به بازماندگان محترمشان و ملت شریف ایران اسلامی صبر عنایت فرماید.

4

فریده اولاد قباد؛ نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از نیروها و ذخایر انقلاب بودند. نقشی که ایشان قبل، حین و بعد از انقلاب ایفا کردند و به خصوص در دوران ریاست جمهوری ایشان تا آنجا که به سردار سازندگی ملقب شدند را به هیچ عنوان نمی توان نادیده گرفت. به هر حال ایشان از یاران صدیق امام و رهبری بودند و در تمامی حوادثی که برای نظام و انقلاب پیش آمد نقش همدلی وهمراهی ایشان هم با امام راحل و هم با مقام معظم رهبری بر کسی پوشیده نیست. ایشان با آن حسن خلق و آرامشی که داشتند باعث شدند که ما یک نوع دیپلماسی همراه با عقلانیت را با نظام جهانی داشته باشیم.

    5

گفتگو: محمد علی نژاد