حفظ منافع ملی و مردم اصل اساسی پرونده بابک زنجانی باشد
حفظ منافع ملی و مردم اصل اساسی پرونده بابک زنجانی باشد

در پرونده‎هایی با مختصات پرونده بابک زنجانی درخواست مردم و افکار عمومی حفظ منافع ملی و بازگردانده شدن اموال ضایع شده به بیت‎المال است و همه دستگاه‎های درگیر در این پرونده‎ها باید به دور از فضاهای هیجانی و سیاسی و با بهره‎گیری از آخرین توان کارشناسی کشور در راستای احقاق حقوق مردم تلاش کنند.

غلامعلی ریاحی، وکیل پایه یک دادگستری با بیان این مطلب گفت: تجربه به ما نشان داده که افکار عمومی و جامعه نخبگان کشور بیشتر از آنکه در پی شنیدن صدور حکم اعدام برای افراد شاخص در این پرونده‎ها باشند، مشتاق هستند اعماق این پرونده‎ها شناسایی شود و اموال ضایع شده مردم به بیت‎المال برگردد.

1

 

وی که سابقه وکالت پرونده امیر منصور آریا را هم در کارنامه خود دارد، افزود: اطلاعات بنده از پرونده آقای زنجانی در حد همان اطلاعات روزنامه‎ای است اما با توجه به گزارش‎های منتشر شده از سوی دستگاه‌های دولتی ‎می‎توان گفت که اقدامات خوبی برای پیگیری این پرونده با توجه به پیچیدگی‎های آن انجام گرفته و آنچه مردم از آن استقبال می‎کنند، همین بررسی‎های کارشناسی و روشن شدن عمق ماجرا است. بنابراین باید از افزایش تحقیقات برای شفاف‎سازی ابعاد این پرونده با استفاده از امکانات همه دستگاه‎ها از جمله وزارت اطلاعات و … استقبال کرد.

وی با بیان اینکه آنچه در این پرونده می‎تواند به روشن شدن ابعاد ماجرا کمک کند، استفاده از گزارش‎های حسابرسی است، افزود: باید همه ابعاد اقتصادی و تخصصی این پرونده مورد توجه قرار بگیرد. در پرونده آریا که بنده در جریان بودم از امکانات همه دستگاه‎ها استفاده می‎شد و در این پرونده هم باید قاعدتا چنین روالی را در پیش گرفت.

ریاحی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که نباید در این میان فراموش کرد، شرایطی است که زمینه بروز چنین فسادهایی را فراهم کرده است، گفت: ایران در برهه‎ای از زمان مورد سخت‎ترین تحریم‎های بین‎المللی قرار گرفت و جدا از اینکه می‎شد مانع ایجاد چنین شرایطی شد یا نه، به هر حال شرایطی ایجاد شده بود که ما مجبور بودیم دست به اقدامات خاصی برای دور زدن تحریم‎ها بزنیم. حالا سوال مهم این است که چه کسانی و با چه انگیزه‎ای کسانی مانند بابک زنجانی را وارد سیستم دور زدن تحریم‎ها کردند.

وی با بیان اینکه، در مورد فعالیت‌های تجاری و تواناهایی آقای زنجانی برای بر  عهده گرفتن چنین مسئولیتی سئوالات جدی وجود دارد، گفت: کسانی که این فرد را معرفی کردند و کسانی که پای برگه‎های فروش نفت به او را امضا کردند باید در مورد شواهد و اسنادی که باعث شد چنین اعتمادی به آقای زنجانی بکنند، توضیح بدهند.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه برخورد ریشه‎ای و خشکاندن ریشه‎های ایجاد چنین فسادهایی از اعمال حکم اعدام برای متهم اصلی مهم‏تر است، افزود: اختلافات ایجاد شده بین سران قوای مجریه و قضاییه هر چند ریشه‎ای نیست، اما می‎تواند موجب سوءاستفاده بیگانگان قرار بگیرد. به جای دامن زدن به چنین اختلاف‎هایی، همه دستگاه‎ها باید به استفاده حداکثری از توان کارشناسی برای برخورد ریشه‏‌ای و در عین حال شفاف با این پرونده همت بگمارند و این تهدید را تبدیل به فرصتی برای برخورد جدی با عوامل ایجاد چنین فسادهایی در اقتصاد کشورمان بکنند.

ریاحی با اشاره به پیچیدگی‎های پرونده‎های این چنینی گفت: توان کارشناسی قوه قضاییه و همه ضابطین برخورد با چنین پرونده‎هایی باید افزایش یابد و دستور ایجاد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی بعد از پرونده آریا هم نشانه‎ای از احساس این نیاز در دستگاه‎هایی مختلف است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت