جای این قهرمان ملی ایرانیان در دنیای سیاست خالی خواهد ماند
جای این قهرمان ملی ایرانیان در دنیای سیاست خالی خواهد ماند

روز سه شنبه مراسم تشییع و وداع با آیت الله هاشمی رفسنحانی با حضور وسیع مردم برگزار شد. آیت الله رفسنجانی در سن ۸۲ سالگی درگذشت، ست بعد از فوت او پیکرش را در تابوتی گذاشته و مراسم وداع با پیکر او در خانه امام خمینی برگزار شد.

جای این قهرمان ملی ایرانیان در دنیای سیاست خالی خواهد ماند / هیچکس در قامت او نیستنیویورک تایمز نوشت: روز سه شنبه مراسم تشییع و وداع با آیت الله هاشمی رفسنحانی با حضور وسیع مردم برگزار شد.

به گزارش یوپنا؛ آیت الله رفسنجانی در سن ۸۲ سالگی درگذشت، ست بعد از فوت او پیکرش را در تابوتی گذاشته و مراسم وداع با پیکر او در خانه امام خمینی برگزار شد.

به مدت دو روز عزاداران این منطقه را که سالهاست بعد از فوت امام خمینی دست نخورده مانده بود پر کردند. یک مداح نیز در این مراسم ها با یاد کردن آیت الله رفسنحانی و کمک های او به سرنگونی رژیم شاه در سال ۵۷ مردم را به گریه می انداخت. این مداح در بخشی از مداحی اش می گفت: شیخ ما بسیار عاقل بود او شاه را از ایران بیرون کرد.

مردان در طبقه همکف دور هم جمع شده بودند و زنان در طبقه اول با چادرهای سیاه عزاداری شان را نشان می دادند. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که عملیات های ایران در عراق و سوریه را فرماندهی می کند نیز برای ادای احترام به این مراسم آمد. مردم از حضور او استقبال کردند.

به دلیل روابط نزدیک هاشمی با امام خمینی او را در مرقد امام به خاک سپردند. قبل از دفن همه ایرانیان برای شرکت در مراسم وداع در دانشگاه تهران و برای اقامه نماز میت با امامت حضرت آیت الله خامنه ای دعوت شده بودند.

مردم در این مراسم شرکت کردند و برخی شالهایی را بر روی صورتشان بسته بودند تا از سرمای صبح در امان بمانند. خانواده ها کودکانشان را با کلاه های پشمی پوشانده و با خود آورده بودند. دانشجوها با تلفن های همراه خود از این مراسم فیلم میگرفتند.

مقامات ایران تخمین زدند که حدود ۲٫۵ میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی شرکت کرده اند.

در سالهای اخیر آیت الله هاشمی به قهرمان ملی طبقه متوسط ایران تبدیل شد. آیت الله هاشمی به مطالبات مردم گوش میداد وبا آنها هم صدا بود. آنها او را نماینده باورهای خود در ایران و یک همدل می دانستند.

لیلی فرهنگ ۲۶ ساله و فارغ التحصیل دانشگاه گفت: فوت آیت الله هاشمی مایه نگرانی است.

او و دوستانش در مقابل دانشگاه تهران برای ادای احترام به مردی که به آنها احترام میگذاشت جمع شده بودند. لیلی فرهنگ و دوستانش همگی گفتند این سخت است که نام هیچ کسی را نتوانند جایگزین رفسنجانی در سیاست داخلی ایران کنند. به گفته آنها هیچ کس وزن و قامت او را ندارد. جای او خالی خواهد بود.

ساعتها طول کشید که پیکر آیت الله به جنوب تهران و مرقد امام برسد چرا که میلیون ها نفر برای ادای احترام به او آمده بودند.

در داخل مرقد گروهی برای نواختن سرود ملی حضور داشتند و تابوت  آیت الله رفسنجانی همان طور که از قبل برنامه ریزی شده بود به داخل هدایت شد./انتخاب