برخی رسانه ها جنگ روانی علیه دولت ترتیب می دهند
برخی رسانه ها جنگ روانی علیه دولت ترتیب می دهند

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش و نفوذ رسانه‌ها در افکار عمومی جامعه، به عملکرد برخی رسانه‌های منتقد دولت اشاره و اظهار کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های مخالف دولت که بعضاً از سرمایه‌های عمومی استفاده می‌کنند به جای نقد سیاست‌های دولت، از نوعی جنگ روانی علیه دولت استفاده می‌کنند و در تلاشند که در […]

Image result for ‫جهانگیری‬‎معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نقش و نفوذ رسانه‌ها در افکار عمومی جامعه، به عملکرد برخی رسانه‌های منتقد دولت اشاره و اظهار کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های مخالف دولت که بعضاً از سرمایه‌های عمومی استفاده می‌کنند به جای نقد سیاست‌های دولت، از نوعی جنگ روانی علیه دولت استفاده می‌کنند و در تلاشند که در اذهان مردم از دولت و مجلس برآمده از رأی مردم تصویری ناکارآمد نشان دهند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در اختتامیه نخستین جشنواره «زن،‌ رسانه و خانواده» با تسلیت به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از حضور گسترده و آگاهانه مردم در مراسم‌ تشییع، تدفین و گرامیداشت‌ ایشان تقدیر و اظهار کرد: حضور پرشور و بی‌سابقه مردم در این مراسم‌ها پیام‌های متعددی دارد که امیدواریم آنها به استقرار و تثبیت اهداف بزرگی که مردان بزرگ انقلاب در سر داشتند منجر شود.

وی ادامه داد: باید به حکمت از دست دادن این فقیه عالیقدر اندیشید و از میراث گرانقدری که آن شخصیت ممتاز برای ما به جای گذاشته‌اند به تناسب مسائل و اقتضائات پیش رو بهره ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به زن و نقش آن در جامعه، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یکی از روشن‌بینانه ترین نگاه‌ها از منظر دین به زن را داشتند. ایشان نه تنها در حضور زن در اجتماع به کمترین محدودیتی قائل نبودند، بلکه با غلبه بر تحجر و سنت‌های غلط در این زمینه از پیشگامان اسلام در دوران معاصر بودند.

جهانگیری افزود: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به توانمندی و نقش زنان در سطوح مختلف باور داشتند و در این مسیر تا جایی که امکان داشت راهگشا بودند.

وی همچنین به نگاه و توجه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نهاد خانواده اشاره و با تأکید بر اینکه نگاه ایشان به نهاد خانواده سرشار از صمیمیت، محبت و در عین حال آزادی و رعایت حقوق اعضای خانواده بود، گفت:‌ نگاه آیت‌الله هاشمی به خانواده و نوع برخورد ایشان با همسر و فرزندان گویای مسائل بسیاری است. ایشان برخلاف فرهنگ رایج در محیط‌های سنتی در تمامی نوشته‌ها و گفته‌ها همسر و دختران خود را به نام خطاب می‌کردند و این موضوع باعث شده که عامه مردم نام زن و دختران ایشان را بدانند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی از جمله کسانی است که بخشی از خاطرات روزانه‌اش مربوط به مسائل روزمره خانواده و زندگی است، خاطرنشان کرد: در خاطرات روزانه ایشان که از جمله اسناد مهم نظام و انقلاب است مشاهده می‌کنیم که در برخی روزها در عین حال که به مهمترین و پیچیده‌ترین مسائل سیاسی اشاره شده است به ساده‌ترین مسائل خانوادگی نیز پرداخته شده و این بدان معناست که یک سیاستمدار هرچقدر هم که بزرگ شده باشد نمی‌تواند از مسائل خانواده جدا باشد و حتماً بخش عمده‌ای از مسائل روزانه او با خانواده طی می‌شود.

جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر نقش و اهمیت رسانه‌ها در جامعه به نگاه آیت‌الله هاشمی در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ به یقین یکی از واقع بینیانه ترین رویکردهای سیاسی امروز نسبت به رسانه و نقش آن نگاهی است که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به رسانه‌ها داشتند. ایشان فردی متفکر و سیاستمداری هوشمند و فقیه زمانه شناسی بودند که به درستی هم جهان کنون را می‌شناختند و هم از نقش مولفه‌های اثرگذار روی آن از جمله رسانه‌ها آگاهی داشتند.

وی با تأکید بر اینکه هیچ مسأله‌ای از مسائل پیش روی نظام بدون نقش‌آفرینی مثبت و سازنده رسانه‌ها قابل حل و رفع نیست، به بیان اهمیت فعالیت رسانه در جامعه پرداخت و خاطرنشان کرد: در جامعه امروز نه تنها باید به واقعیات مسائل مختلف در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی توجه داشته باشیم، بلکه باید به تصویر آنها در رسانه‌ها نیز توجه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به تفاوت تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌ها با واقعیات، گفت: نمی‌شود به خاطر اینکه تصاویر متفاوت است از رسانه‌ها گریخت و به آنها بدبین بود بلکه باید کوشید تا تصاویری که آنها از واقعیات جامعه منتشر می‌کنند به واقعیت‌های جامعه نزدیک شود و این نزدیکی نیز زمانی اتفاق می‌افتد که اساس کار و فعالیت رسانه‌ها بر گفت‌وگو باشد.

جهانگیری زمینه‌سازی برای گفت‌وگو در جامعه و همچنین کمک به گردش آزاد اطلاعات در جامعه را مهمترین رسالت رسانه‌ها دانست و اظهار کرد: رسانه نباید به وسیله‌ای برای کتمان حقیقت و اعمال زور تبدیل شود. همچنین نباید رسانه را از دسترسی به حقیقت منع کرد.

وی حق دسترسی آزاد به رسانه‌ها و همچنین حق مشارکت آزاد در سرنوشت را از جمله حقوق اساسی مردم عنوان کرد و گفت: متأسفانه سیاست‌زدگی و تبدیل رسانه‌ها به ابزاری فردی و همچنین مسلط کردن افراطی‌گری و خشونت بر رسانه‌ها موجب تضعیف اساسی حقوق ملت می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها، خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان دادند که از حاکمیت مردم در سرنوشت خود و روی کار آمدن جریان اعتدال و عقلانیت در کشور راضی نیستند و راهی برخلاف نقش و رسالت رسانه‌ای برگزیده‌اند. شاهد این مدعا نیز عملکرد برخی از رسانه‌های مخالف دولت است که به جای نقد سیاست‌های دولت از نوعی عملیات و جنگ روانی علیه دولت استفاده می‌کند و بعضاً با وجود اینکه از سرمایه‌های عمومی استفاده می‌کنند، در تلاشند تا در اذهان مردم از دولت و مجلس برآمده از رأی آنها تصویری ناکارآمد نشان دهند.

جهانگیری تصریح کرد: نقش ملی و تاریخی رسانه‌ها در شرایط فعلی می‌تواند ترغیب عموم به فهم مسائل ملی و دعوت آنها به گفت‌وگوهای عقلانی به دور از سوءظن و تنش بر سر مسائل مختلف باشد. ما نیازمند شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی بر سر مسائل ملی و اساسی کشور آن هم بدون سوءظن و ایجاد تنش در جامعه هستیم.

وی همچنین با درخواست از رسانه‌های مخالف دولت برای حفظ امنیت کشور و جلوگیری از آشتفگی آن، تأکید کرد: ایران در جهان امروز و منطقه پرمخاطره و ناامن غرب آسیا کشوری آرام، امن و رو به توسعه است و دولت نیز عزمی جز حاکمیت قانون، مبارزه با فساد و پیشرفت و توسعه کشور ندارد. در همین راستا از همه رسانه‌های مخالف دولت می‌خواهم که جامعه امن و نظام مقتدر و برخوردار از رهبری آگاه و هوشمند را ناامن،‌ ناتوان و آشفته نشان ندهند.

اسحاق جهانیگری در ادامه صحبت‌های خود در اختتامیه جشنواره «زن، خانواده و رسانه» به بیان آثار حضور زنان در جامعه پرداخت و اظهار کرد: یقیناً سهم بزرگی از پیشرفت ایران در همه زمینه‌ها بر دوش زنان فرهیخته و فعال کشور است. زن در تاریخ فرهنگ اسلامی و ایرانی از جایگاهی والا برخوردار است و هر کجا نام مردی بزرگ در تاریخ آمده نام زنی بزرگ نیز در کنار او قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: امروز هیچ عرصه‌ای از توسعه همه جانبه کشور را نمی‌توان بدون حضور زنان بررسی کرد.

وی در پایان با اشاره به نقش رسانه‌ها در تبیین جایگاه زنان در جامعه، گفت: رسانه‌ها می‌توانند تصویرگران شایسته‌ای از نقش و تحرک زنان در جامعه و نظام باشند. در همین زمینه زنان روزنامه‌نگار، خبرنگار، هنرمند و فعال در عرصه‌های رسانه‌ای راه‌های جدید و مهمی در مسیر پیشرفت توسعه زنان ایجاد کرده‌اند.