رشد ۱۰درصدی تولید فولاد خام
رشد ۱۰درصدی تولید فولاد خام

میزان تولید فولاد خام بخش خصوصی در دوره ۹ ماهه امسال به ۱۳ میلیون و ۸۳۲ هزار تن رسید که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

میزان تولید فولاد خام بخش خصوصی در دوره ۹ ماهه امسال به ۱۳ میلیون و ۸۳۲ هزار تن رسید که در مقایسه با عملکرد دوره مشابه پارسال رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، بررسی جدول آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می دهد در دوره ۹ ماهه امسال تولید بیلت و بلوم هفت میلیون و ۲۸۲ هزار تن شد که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد رشد دارد.
میزان اسلب تولیدی نیز به ۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تن رسید که نسبت به ۹ ماهه ۱۳۹۴ هفت درصد افزایش دارد.
وزن همه تولیدات فولادی در مدت ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۴۴۶ هزار تن شد که در مقایسه با میزان ۱۳ میلیون و ۴۸۳ تن تولید شده در مدت مشابه پارسال تفاوت شاخصی ندارد.
همچنین براساس بررسی صورت گرفته، ۹ ماهه امسال ۱۷۹ هزار تن فولاد خام وارد کشور شد که در مقایسه با رقم ۶۲ هزار تن وارداتی، رشد ۱۸۹ درصدی را نشان داد.
برپایه آمار این جدول، در دوره ۹ ماهه امسال ۱۷۷ هزار تن بیلت و بلوم و دو هزار تن اسلب وارد کشور شد که در مقایسه با عملکرد مدت مشابه پارسال به ترتیب ۱۹۰ و ۱۰۰ درصد رشد را ثبت کرد.
وزن همه تولیدات فولادی وارداتی در ۹ ماهه امسال به دو میلیون و ۳۰۲ هزار تن رسید که نسبت به واردات سه میلیون و ۳۱ هزار تنی مدت مشابه پارسال افت ۲۴ درصدی دارد.
بررسی آمار اقلام تولیدی در ۹ ماهه امسال نشان می دهد ورق پوششدار با رقم ۷۹۷ هزار تن نسبت به ۶۸۸ هزار تن تولید دوره مشابه پارسال رشد ۱۶ درصدی داشت که بالاترین رقم افزایش تولید در این دوره است.
میزان اقلام تولیدی فولادی در این دوره ۲۶۹ هزار تن بود که نسبت به ۳۳۶ هزار تن تولید شده در ۹ ماهه پارسال افت ۲۰ درصدی را نشان می دهد.
همچنین وزن تیرآهن تولیدی ۹ ماهه امسال از سوی بخش خصوصی برابر با ۷۸۴ هزار تن بود که نسبت به ۹۳۵ هزارتن تولید شده در مدت مشابه پارسال کاهش ۱۶ درصدی دارد.
میزان تولید میلگرد در این مدت به چهار میلیون و ۹۸۲ هزار تن رسید که در مقایسه با چهار میلیون و ۸۴۴ هزار تن عملکرد ۹ ماهه ۱۳۹۴ رشد سه درصدی را ثبت کرد.
بخش خصوصی در ۹ ماهه امسال پنج میلیون و ۲۵۹ هزار تن ورق گرم تولید کرد که نسبت به پنج میلیون و ۳۲۵ هزار تن تولید این نوع ورق در ۹ ماهه پارسال یک درصد کاهش تولید دارد.
همچنین میزان تولید ورق سرد تولیدی در بخش خصوصی یک میلیون و ۳۵۵ هزار تن شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بدون تفاوت است.
علاوه براین در بین اقلام وارداتی در مدت این گزارش بیشترین سهم مربوط به میلگرد است که کاهش ۵۸ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه پارسال نشان می دهد .
۹ ماهه پارسال میزان میلگرد وارداتی ۲۳۴ هزار تن بود که امسال به ۹۸ هزار تن تقلیل یافت.
واردات ورق گرم نیز از یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در ۹ ماهه پارسال به یک میلیون و ۳۳۱ هزار تن رسید که ۲۸ درصد کاهش را نشان می دهد.
واردات تیرآهن نیز از ۴۱ هزار تن در ۹ ماهه پارسال به ۳۶ هزار تن در دوره مشابه برای امسال رسید که این میزان ۱۲ درصد کاهش را ثبت کرد.
در ۹ ماهه پارسال (منتهی به آذرماه) ۲۸۷ هزار تن ورق پوششدار و ۵۰۳ هزار تن ورق سرد وارد شده بود که این میزان در دوره مشابه امسال ۹ و چهار درصد کاهش را نشان می دهد.
۹ ماهه امسال ۲۶۲ هزار تن ورق پوششدار و ۴۸۵ هزار تن ورق سرد وارد کشور شد.
در دوره ۹ ماهه امسال ۹۰ هزار تن از دیگر تولیدات فولادی وارد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۶ هزار تن بود، کاهش ۲۴ درصدی یافته است.
جمهوری اسلامی چهاردهمین فولاد ساز جهان محسوب می شود و در منطقه پس از ترکیه جای دارد.
مصر، عربستان، قطر و امارات پس از ایران قرار گرفته اند.
ایران در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد را هدفگذاری کرده که اکنون به ظرفیت ۵۰ درصدی این رقم رسیده است.