معاون وزیر نیرو: ۹۰ درصد ظرفیت‌های طبیعی کشور برای تأمین آب استفاده شده است
معاون وزیر نیرو: ۹۰ درصد ظرفیت‌های طبیعی کشور برای تأمین آب استفاده شده است

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو با اشاره به استفاده دست کم ۹۰ درصد از منابع طبیعی موجود کشور برای تامین آب در بخش های مختلف، بر لزوم صرف جویی در مصرف، استفاده بهینه از منابع، حرکت به سمت استفاده از منابع جدید آبی و جلوگیری از توسعه سازه ای در بخش آب تاکید کرد.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، علیرضا دائمی افزود: وظیفه ذاتی وزارت نیرو تامین آب و برق مورد نیاز جامعه است که در وهله نخست باید با استفاده از منابع طبیعی و ظرفیت های موجود کشور تامین شود.
به گفته این مقام مسوول، در بخش آب، تاکنون دستکم ۹۰ درصد ظرفیت های موجود طبیعی کشور مورد استفاده قرار گرفته و برای تامین آب استان ها و مناطق بحرانی کشور نمی توان بیش از این به این منابع دل بست.
وی تصریح کرد: برنامه وزارت نیرو استفاده از آب دریاها، آب های نامتعارف (مانند پساب های تصفیه شده شهرها و شهرک های صنعتی، آب های شور، لب شور، زه آب ها و …)، مصرف بهینه منابع آبی موجود و کاهش عمومی مصارف آب است.
دائمی یادآوری کرد: امروز هدررفت آب شرب در شبکه ها و خطوط انتقال و توزیع آب کشور بیش از ۱۴ درصد است و در صورت استفاده نکردن صحیح از این نعمت الهی، به یقین با بحران مواجه می شویم.
وی با اشاره به بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی، تاکید کرد: در این بخش نیازمند ارتقای بازدهی مصرف آب، اجرای برنامه های کشت عمودی، تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر و استفاده از شیوه های مدرن آبیاری تحت فشار به جای روش های سنتی هستیم.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: براساس آمارها، سالیانه بین ۷۰ تا ۹۰ میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، در حالی که فقط ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب این بخش می تواند مشکلات موجود را برطرف کند.
وی گفت: مصرف سالیانه آب تهران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است و ۱۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب در پایتخت (به اندازه ۱۲۰ میلیون مترمکعب) معادل ظرفیت مخزن یک سد نسبتا بزرگ است که با انجام صرفه جویی، از اجرای فعالیت های سازه ای اینچنینی بی نیاز می شویم.
دائمی با تاکید بر کفایت منابع کنونی آبی کشور در صورت استفاده صحیح از منابع موجود، خاطرنشان کرد: با وضعیت موجود دیگر نباید به سدسازی و توسعه سازه ای و استفاده بیشتر از منابع آب زیرزمینی پرداخت.
وی در پایان بر لزوم استفاده بیشتر از آب دریاها در سواحل شمالی و جنوبی کشور با توجه به وجود بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز دریایی تاکید کرد.
پیشتر «هدایت فهمی» معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفته بود: سهم ایران از شیرین سازی آب خلیج فارس و دریای عمان فقط دو درصد است و تادیه حقابه ایران از این محل باید هر چه زودتر در دستور کار قرار گیرد. این مهم جزء حقابه های کشور است که باید هر چه زودتر پیگیری شود، زیرا شاید در سال های آینده با سختگیرانه تر شدن قوانین و مقررات بین المللی نتوان این کار را انجام داد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در جلسه شورای عالی آب کشور با بیان اینکه تامین آب شرب مردم سراسر کشور از مهمترین اولویت های دولت است، گفته بود، لازم است وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور ظرف دو هفته، پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل مشکل تامین آب شرب را در استان هایی که با بحران مواجه هستند، تدوین و ارایه کنند.