معاون وزیر علوم: ایران و اتریش ظرفیت‌های فراوانی برای تبادلات علمی دارند
معاون وزیر علوم: ایران و اتریش ظرفیت‌های فراوانی برای تبادلات علمی دارند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقبقات و فناوری گفت: دانشگاه ها و مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران و اتریش ظرفیت های فراوانی در راستای تبادلات علمی دارند.

به گزارش یوپنا به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسری در کنفرانس توسعه همکاری های آتی علمی ایران و اتریش اظهار داشت: اتریش از جمله کشورهای استراتژیک برای ایران به شمار می رود و بر این اساس اهتمام به افزایش همکاری ها در زمینه تحصیلات تکمیلی داریم.

1

وی گفت: هم اکنون ۱۵۵ دانشگاه ملی در ایران وجود دارد و حدود ۵۳۰ شعبه نیز داریم که به دانشگاه های از راه دور معروف هستند.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: به غیر از دانشگاه های وزارت علوم، مراکز علمی داریم که توسط سایر وزارتخانه ها همچون نفت و غیره تاسیس شده که نقش خوبی ایفا می کنند.
وی ادامه داد: در مجموع حدود دو هزار و ۸۰۰ دانشگاه در کشور وجود دارند و بیش از چهار میلیون دانشجو در آنها تحصیل می کنند.
وی با اشاره به تعداد دانشجویان در گروه های مختلف علمی گفت: ۴۶٫۸ درصد دانشجویان در گروه علوم انسانی، ۵٫۸۶ درصد در گروه علوم پایه، ۵٫۶۹ درصد در گروه علوم پزشکی، ۳۰٫۱۹درصد در گروه علوم مهندسی، ۴٫۳۵ درصد در گروه کشاورزی و دامپزشکی و ۷٫۸۳ درصد در گروه هنر مشغول تحصیل هستند.
شریعتی نیاسری خاطرنشان کرد: حدود ۵۸ درصد دانشگاه ها دولتی هستند و ۲۵ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه ها را نیز بانوان تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: تعداد مقالات علمی ایران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ میلادی نشان می دهد که سهم ایران در تولید مقالات علمی افزایش یافته است؛ به طوری که در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات ما که در ISI منتشر شده به ۳۵ هزار رسیده است و میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا، ایران بعد از ژاپن، کره و تایوان رتبه چهارم را دارد.
شریعتی نیاسر افزود: دانشگاه های ما در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند و تلاش می کنیم در پنج سال آینده با حمایت هایی که انجام می دهیم آنها را در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا برسانیم.
وی افزود: هم اکنون ۴٫۵ درصد دانشجویان ما از کشورهای خارجی هستند که برنامه داریم آن را به هشت برابر افزایش دهیم.
شریعتی اظهار کرد: همچنین ما همکاری های خوبی با کشورهای اروپایی داشتیم و مذاکرات خوبی در سطح تحصیلات تکمیلی انجام داده ایم.
وی افزود: یک برنامه ملی آموزش تا سال ۲۰۲۰ با یونیسف داریم و درصدد هستیم نقش خود را در مجامع بین المللی خوب ایفا کنیم و در همکاری های بین المللی که داریم به دنبال تبادل استاد و دانشجو، برگزاری پروژه های مشترک و کارهای نوآورانه در کار آموزش هستیم.
بر اساس این گزارش هیات دانشگاهی اتریشی روز گذشته (شنبه) وارد کشور شد و علاوه بر وزارت علوم در دانشگاه های امیرکبیر، شهید بهشتی، خوارزمی و تربیت شهید رجایی حاضر می شوند.
غلامرضا کریمی مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه خوارزمی پیشتر گفته بود که ‘مرکز مطالعات راهبردی اروپا با هدف توسعه فعالیت های علمی و آموزشی میان ایران و کشورهای اروپایی راه اندازی می شود’.
با هدف سازماندهی بهتر فعالیت های علمی و آموزشی میان ایران و اتریش، دانشگاه خوارزمی از سوی وزارت علوم به عنوان مرجع تبادل علمی و آموزشی با کشور اتریش تعیین شده است.
در ادامه این کنفرانس محمدعلی سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی با اشاره به وجود ۱۳ هزار دانشجو در این دانشگاه خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۴۰۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه مشغول به فعالیت هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه خوارزمی در زمینه‌هایی چون پلاسمای پزشکی، علوم زیستی، نانو و بیوتکنولوژی و علوم انسانی مایل است تا با دانشگاه‌های اروپایی و به ویژه کشور اتریش همکاری داشته باشد.
سبحان‌اللهی به وضعیت تحصیلات تکمیلی این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: از سوی وزارت علوم این دانشگاه مسوول توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های اتریش شده است و ما در این راستا تلاش خواهیم کرد تا همکاری‌های مشترک میان دو کشور صورت گیرد.
رییس دانشگاه خوارزمی تاسیس مرکز مطالعات اروپایی در این دانشگاه را گام دیگری در زمینه توسعه فعالیت‌های بین‌المللی علمی این دانشگاه دانست و تاکید کرد: ما از همکاری کشورهای اتحادیه اروپا در قالب این مرکز استقبال می‌کنیم.
مدیرکل آژانس همکاری‌های علمی آموزشی اتریش نیز در این کنفرانس با اشاره به نشست روز گذشته هیات اتریشی با مسوولان وزارت علوم گفت: با برگزاری این نشست‌ها درصدد هستیم تا همکاری‌های علمی، دانشگاهی میان ایران و اتریش شتاب بیشتری به خود بگیرد.
استفان ذوتی با تاکید بر اینکه موقعیت بزرگی برای توسعه این همکاری‌ها داریم، اظهار کرد: ماموریت اصلی ما تقویت همکاری‌های گذشته است که در نشست روز گذشته ما با وزارت علوم پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شد.
مدیرکل آژانس همکاری‌های علمی آموزشی اتریش با تاکید بر اینکه گام‌های اولیه برای توسعه این همکاری‌ها برداشته شده، اظهار کرد: پتروشیمی یکی از بخش‌های مشترک مورد علاقه دو طرف است و ما در این دیدارها درصدد هستیم تا این همکاری‌ها شتاب بیشتری به خود بگیرد و این برای ما افتخاری بزرگ است که در حوزه‌های مشترک دو طرف همکاری داشته باشیم.