آموزش باید مبتنی بر پژوهش و فناوری های نوین باشد
آموزش باید مبتنی بر پژوهش و فناوری های نوین باشد

نشست هم اندیشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان برگزار شد.

نشست هم اندیشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور با اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان برگزار شد.
به گزارش یوپنا، محمدعلی کریمی در ابتدا ضمن تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان یک شخصیت ملی بودند که در توسعه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و گسترش سواد مدرن در کشور نقش به سزایی داشتند.

777معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در ادامه با تاکید بر لزوم کیفی سازی گفت: خوشبختانه دانشگاه پیام نور رتبه ممتاز کیفیت آموزشی را در بین دانشگاه ها داراست و این راستا اهتمام می ورزد.
وی افزود: وجه تمایز دانش آموز و دانشجو، پژوهش می باشد و در واقع در دانشگاه، آموزش باید مبتنی بر پژوهش و فناوری های نوین باشد.
وی با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: شیوه های آموزشی سنتی دیگر برای اکثریت مخاطبین جاذبه سابق را ندارد و فرهنگ کتاب، کتابخوانی و آموزش باید بر اساس ذائقه نسل جدید تغییر کرده و اصلاح شود. در این راستا خوشبختانه دانشگاه پیام نور پیش قدم بوده و با راه اندازی تلویزیون تعاملی (IPTV) , آموزش های الکترونیکی و کتاب همراه (Mobile Book) این بستر را به خوبی برای علاقمندان فراهم نموده است.
وی اظهار داشت: حتی شبکه های مجازی نیز خود یک فرصت است که باید مدیریت شود و با استفاده بهینه از آنها بتوان موفقیت های چشمگیرتری کسب نمود و در واقع آموزش مبتنی بر پژوهش و فناوری به معنای استفاده از شیوه های آموزشی و فناوری های جدید در راستای علم آموزی بهتر و سهل تر است.
دکتر کریمی در ادامه افزود : بر اساس رویکرد و آئین نامه جدیدی که به زودی عملیاتی خواهد شد، مشوق های علمی برای اعضای هیات علمی که کار پژوهشی و نوآوری در سطح ملی و جهانی و همین طور دانش بنیان انجام دهند در نظر گرفته شده و برای این طرح ها نیز گرنت های اختصاصی در نظر خواهیم گرفت.
وی تصریح کرد: در پایان سال مراکز و واحدها را به صورت استانی ارزیابی کرده و بودجه و اعتبار پژوهشی و تجهیزاتی سال آینده بر اساس فعالیت های پژوهشی، نوآوری، کارآفرینی، درآمدزایی و میزان طرح هایی که خارج از دانشگاه انجام شده به عنوان یک فاکتور تعیین کننده به هر استان تخصیص خواهد یافت.
وی گفت: باید دانشگاه را با توانایی های موجود معرفی نماییم . دانشگاه پیام نور توانایی های بسیار زیادی در حوزه های مختلف آموزشی و پژوهشی دارد که باید به نحو شایسته منعکس شود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور در خصوص اهمیت توجه به شرکت های دانش بنیان گفت: هنر دانشگاه در فراهم نمودن بستر و فضای لازم برای عرضه ایده ها و دانش فنی و کارآفرینی از این طریق و به کمک این شرکت هاست. شرکت های دانش بنیان موفق باید بتوانند دانش فنی را به مرحله محصول و خدمت جدید تبدیل نمایند و یا به شرکت های توانمند در عرصه تولید تحت شرایط و توافقاتی انتقال دهند.
دکتر کریمی اضافه کرد: برگزاری همایش شرکت های دانش بنیان، فرصت ها و چالش ها و نقش آن در توسعه کشور که در اسفند ماه امسال توسط دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار می شود، یک اقدام قابل تحسین است و امیدواریم نتایج بسیار خوبی از این همایش حاصل شود تا راهگشای این شرکت ها باشد و با توجه به اهمیت موضوع سازمان مرکزی نیز در خصوص این همایش حمایت ویژه ای خواهد نمود.
وی همچنین در خصوص بحث فناوری اطلاعات گفت: موفقیت های مهمی در بخش فناوری اطلاعات کسب نموده ایم اما همواره در این بخش باید به روز بوده و همواره به تقویت آن نیز بپردازیم. توانمندسازی در حوزه فناوری اطلاعات را باید به حدی گسترش دهیم که کسب مهارت در آن جزو مقولات ضروری همه اساتید و دانشجویان قلمداد شود. در این خصوص و همه گیر نمودن این موضوع مهم نیز برنامه جامعی داریم که به زودی عملیاتی خواهد شد و یقینا یکی از رویکردهای اساسی تحقق کارآقرینی در تمامی رشته ها مبتنی بر فناوری اطلاعات است.
کریمی در پایان در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات علمی مبنی بر ارزیابی شرایط فعلی و آینده دانشگاه و انتظار از همکاران گفت: دانشگاه در سال گذشته در شرایط مطلوبی نبود به طوری که هجمه ها و تخریب های بیرونی زیادی بر علیه دانشگاه را شاهد بودیم. همه نه تنها بیم امکان عدم پرداخت حقوق اساتید و کارکنان تا پایان سال را داشتیم بلکه حتی نگران ادامه حیات و آینده دانشگاه بودیم. اما خوشبختانه سپردن سکان مدیریت دانشگاه به فردی که نام و سابقه مدیریتی موفق وی بر همه اهالی آموزش عالی کشور روشن بود امید را مجددا احیا نمود. با تدبیرات قابل ستایش ریاست عالیه دانشگاه و اجرای برخی برنامه های اساسی نظیر حاکم نمودن فضای تعامل و گفتگو و نقطه عطف آن شورای راهبردی وزین دانشگاه، نهادینه نمودن بند واو اعتبارات دولتی دانشگاه، تلویزیون تعاملی اینترنتی، کتاب همراه و … تاکنون و برنامه های مهم دیگری که درصدد تحقق آن هستند، اکنون با اطمینان می توانیم بگوییم دیگر نه تنها نگران آینده دانشگاه نیستم بلکه یقینا آینده بسیار روشنی را پیش رو خواهیم داشت. بنده با توجه به شناختی که از گذشته مدیریتی جناب دکتر رستمی و قائم مقام ایشان در دانشگاههای مختلف کشور دارم نوید دانشگاهی بسیار مطلوب را در دو سه سال آتی به همه شما عزیزان می دهم.
وی قدرشناسی ، وفاداری و امانتداری را مهم ترین وظیفه خانواده بزرگ پیام نور دانست .
گفتنی است معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور پس از این نشست هم اندیشی از پژوهشکده اقتصاد مقاومتی، گلخانه تحقیقاتی، آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان نیز بازدید کرد.