محسن رضایی: صحن مجمع تشخیص تا مشخص شدن ریاست جدید تشکیل نمی‌شود
محسن رضایی: صحن مجمع تشخیص تا مشخص شدن ریاست جدید تشکیل نمی‌شود

محسن رضایی با اشاره به اینکه صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام تا مشخص شدن ریاست جدید مجمع از سوی مقام معظم رهبری تشکیل نمی‌شود، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام دستگاه مستشاری برای نظام است و تعیین ریاست آن از اختیارات مقام معظم رهبری است و ما منتظر اعلام ایشان هستیم.

به گزارش یوپنا، محسن رضایی در نشست خبری دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح امروز (دوشنبه) در ساختمان مجمع برگزار شد در مورد برگزاری کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بعد از یک هفته تعطیلی در مجمع و پس از هفت روز از درگذشت ملکوتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جلسات کمیسیون‌ها بر اساس آیین‌نامه‌ها برگزار خواهند شد.
1
محسن رضایی در این نشست به ارائه کارنامه ۲۰ ساله فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت:‌در طول ۲۰ سال ریاست مجمع توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ۱۶۵۱ جلسه کمیسیون تخصصی و دایمی تشکیل شده است و آیت‌الله هاشمی دو کمیسیون نظارت و زیربنایی را شخصاً اداره کردند.
وی افزود: ۴۲۹ جلسه عمومی و صحن مجمع داشتیم که آیت‌الله هاشمی خودشان این جلسات را اداره کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی در طول ۲۰ سال با عشق و علاقه در مسئولیتی که مقام معظم رهبری به ایشان سپرده بودند با پرکاری و دلسوزی فعالیت کردند، خاطرنشان کرد: در طول ۲۰ سال، ۳۵ موضوع مهم کشور سیاست‌گذاری شد از جمله سیاست‌های اصل ۴۴، اقتصاد مقاومتی، چشم‌انداز آینده ایران و… .
وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان دستگاه مستشاری عالی نظام به حساب می‌آید، گفت: ۱۶۶ طرح و لایحه اختلافی بین مجمع و شورای نگهبان و حدود ۴۰۰ ماده اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در طول ۲۰ سال گذشته در مجمع حل و فصل و گره‌گشایی شده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  با بیان اینکه در طول ۲۰ سال ریاست حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام هشت معضل کشور آسیب‌شناسی و حل شدند، گفت: یکی از هشت معضل مهم کشور موضوع ثبات مدیریت بانک مرکزی و سیاست پولی کشور بوده است که در مجمع تشخیص با ریاست آیت‌الله هاشمی حل‌وفصل شده است.
وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه نظارت در مجمع طی سال‌های اخیر به مجمع سپرده شده بود و دو مورد نظارتی در این سال‌ها از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شده است، تصریح کرد: در این مدت به ۲۰ سوال استفساریه پاسخ داده شده است و پنج برنامه توسعه اقتصادی سیاست‌گذاری شده و برنامه ششم در دستور کار دولت و مجلس است که سیاست‌های کلان آن در مجمع بررسی و خدمت مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود.
محسن رضایی افزود: در طول ۲۰ سال گذشته دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با برگزاری ۱۱ هزار جلسه کارشناسی و کمیسیون پشتیبانی با مجمع تشخیص همراهی و همکاری داشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: کارنامه ۲۰ ساله سیاست‌گذاری مستقلانه مجمع تشخیص مصلحت نظام که بعد از انقلاب برای اولین بار در ایران بدون دخالت آمریکا و انگلیس سیاست‌های کلان کشور تنظیم شده کاملاً روشن است و مجموعه سیاست‌های کلان راهنمای خوبی برای مجلس‌ها و دولت‌های آینده است که در چارچوب آن برای کشور برنامه‌ریزی کند.
به گزارش یوپنا، محسن رضایی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره ریاست جدید مجمع و برگزاری صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: هنوز تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است و تعیین ریاست مجمع تشخیص به عنوان دستگاه مستشاری برای نظام از اختیارات مقام معظم رهبری است و منتظر اعلام ایشان هستیم. بنابراین صحن مجمع تا تعیین ریاست جدید آن تشکیل نمی‌شود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد احتمال برگزاری صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از تعیین ریاست جدید، گفت:‌در حال حاضر موضوع و دستورالعمل فوری مطرح نیست که بخواهیم صحن داشته باشیم و حتماً جلسه تشکیل دهیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین جلسه مجمع با حضور آیت‌الله هاشمی و موضوعات مطرح شده در آن جلسه، گفت: روز یکشنبه که خدمت ایشان بودیم موضوعات مهمی مطرح شد که محرمانه هستند اما جمع‌بندی جلسه این بود که اگر بخواهیم کار بزرگی در کشور انجام دهیم همه مسئولین کشور باید هماهنگ با هم و همراه با سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری حرکت کنند تا پشتیبانی مردم و رهبری را داشته باشیم. یعنی بدون پشتیبانی مردم و رهبری نمی‌توان کارهای بزرگی در کشور انجام داد.
رضایی همچنین در مورد رویکرد مجمع در دور بعدی فعالیت آن، گفت: احکام جدید و رویکردهای مجمع از سوی مقام معظم رهبری مشخص خواهند شد بنابراین نمی‌توانیم از طرف خودمان رویکرد خاصی را اعلام کنیم و با توجه به اینکه زمان تمدید اعضای مجمع از سوی رهبری نزدیک است طبق روال مقام معظم رهبری هر پنج سال رویکردهای مجمع را مشخص می‌کند. البته احتمال می‌دهم مقام معظم رهبری بر موضوع نظارت تأکید بیشتری داشته باشند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های خاصی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای آینده مجمع تشخیص مدنظر داشتند، گفت:‌ ایشان به من مأموریت دادند طرح صرفه‌جویی ملی را تهیه کنم تا خدمت رهبری ارائه کنیم. یعنی معیارهایی را برای جلوگیری از حیف و میل در کشور مورد بررسی قرار دهیم و سیاست‌های کلی مربوط به صرفه‌جویی به ویژه در حوزه انرژی مشخص شود و دستور این کار را به بنده داده بودند که آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد سپهر سیاسی ایران بعد از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: باید از حضور مردم در مراسم تشییع جنازه پیام و صدای مردم را بشنویم چرا که حضور مردم در این مراسم نمایش باشکوهی از وحدت ملی ما پیرامون رهبری بود. بنابراین جناح‌های سیاسی و دولتمردان باید پیام ملت ایران را بشنوند و آن را در سپهر سیاسی ایران تقویت کنند.
محسن رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ریاست جدید مجمع تشخیص قبل از ششم اسفندماه یعنی زمان دوره پایان پنج‌ساله فعالیت مجمع مشخص خواهد شد و آیا تا آن زمان صحن مجمع تشکیل نمی‌شود، گفت: بالأخره تا آن زمان صحن مجمع تشکیل خواهد شد و در مورد ریاست نیز رهبری تصمیم خواهند گرفت، پس بهتر است که صبور باشیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی در مورد روی کار ‌آمدن ترامپ و کابینه احتمالی دولت جدید آمریکا و حضور ژنرال‌ها در این کابینه، گفت: در مورد دولت ترامپ اگر از الان قضاوتی داشته باشیم عجولانه است چون ما همیشه به رفتار و عملکرد دولت آمریکا نگاه می‌کنیم و نه به حرف‌ها و وعده‌هایی که عمدتاً از آن تخلف می‌کنند.
وی افزود:‌ در پاسخ به یان گمانه که مطرح می‌شود اگر ترامپ با کابینه نظامی روی کار آید با ایران درگیر خواهد شد، نظرم این است که در ایران شیر صبور و ببر مراقبی حضور دارد که نظامیان آمریکا می‌فهمند نباید به این شیر صبور نزدیک شوند. بنابراین موضع‌گیری من استقبال از کابینه ترامپ نیست. بلکه تهدیدی محترمانه است.
رضایی در پاسخ به سوالی در مورد موضع‌گیری مجمع در قبال فلسطین و اجلاس پاریس با توجه به مواضع محکم آیت‌الله هاشمی در موضوع فلسطین، گفت: آیت‌الله هاشمی از اولین مدافعان فلسطین و پیشگامان دفاع از حقوق فلسطینی‌ها بودند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پیروی از مقام معظم رهبری همیشه دفاع از فلسطین را جزو سیاست‌های خود دانسته و همچنان مثل گذشته معتقدیم مردم فلسطین باید با انتخابات سرنوشت خود را به دست بگیرند.
به گزارش یوپنا، محسن رضایی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت و عروج ملکوتی یار دیرین امام (ره) و همسنگر و همراه رهبری، حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گفت: از همه افرادی که در هفته گذشته در مراسم وداع، خاکسپاری و تشییع جنازه حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رکن رکین انقلاب اسلامی شرکت کردند به نمایندگی از مجمع تشخیص مصلحت نظام سپاس‌گذاری می‌کنیم.
وی افزود:‌ از مقام معظم رهبری به خاطر اظهار محبتشان در پیام و برگزاری مراسم برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تقدیر و تشکر می‌کنیم و امیدواریم این بزرگوار با شهدا و امام (ره) محشور شوند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: راهی که به قیمت بزرگ و بهای عظیمی با خون شهدا، فداکاری جانبازان و تحمل سختی‌ها از سوی ملت با رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری به دست آمده یعنی اصل جمهوری اسلامی ایران و امنیت کشور باید ادامه پیدا کند. هر چند یاران امام (ره) یکی پس از دیگری از میان ما می‌روند ملت ایران با حضورشان در مراسم یادبود و تشییع جنازه این بزرگواران ثابت کردند که راه امام (ره) را فراموش نمی‌کنیم.
محسن رضایی تصریح کرد: ملت ایران ثابت کردند که میراث گرانبهای امام (ره)، نظام جمهوری اسلامی ، ولایت فقیه و ارزش‌های انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را پاسداری می‌کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین از بیت معظم امام (ره) برای همراهی در مراسم خاکسپاری و هفتمین روز از درگذشت آیت‌الله هاشمی تشکر کرد و گفت: از خداوند می‌خواهیم عمر یاران امام (ره) و رهبری را طولانی فرماید و به ایشان سلامتی دهد تا سالیان متمادی از نعمات وجود رهبری برخوردار گردیم.
منبع: ایسنا