بازتاب فرو ریختن ساختمان پلاسکوی تهران در رسانه های جهان
بازتاب فرو ریختن ساختمان پلاسکوی تهران در رسانه های جهان

فرو ریختن ساختمان پلاسکو، قدیمی ترین ساختمان تجاری – تولیدی ایران بر اثر آتش سوزی گسترده در روز پنجشنبه در صدر اخبار خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های جهان قرار گرفت.

به گزارش یوپنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، در نتیجه آتش سوزی و فروریختن ساختمانی بلند در جنوب تهران، دست کم ۷۵ نفر، از جمله ۴۵ آتش نشان، مجروح شدند.
این خبرگزاری انگلیسی به نقل از یکی از شاهدان عینی صحنه فروریختن این ساختمان ۱۷ طبقه، نوشت: ‘فروریختن این برج مانند صحنه ای از یک فیلم ترسناک بود.’
شبکه «راشا تودی» نیز اعلام کرد: احتمال می رود ۳۰ آتش نشان ایرانی در نتیجه فروریختن ساختمان تجاری چند طبقه ای در تهران که گرفتار شعله های آتش شده بود، جان باخته باشند. گفته شده است که در این حادثه ۲۰۰ نفر مجروح شده اند.
این شبکه روسی به حضور نیروهای پلیس و گروه های امداد و نجات در محل حادثه اشاره کرد و به نقل از یک مقام دولتی افزود، تصور می رود بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر زیر آوار گرفتار شده باشند.
این رسانه روسی نوشت: سفارتخانه های ترکیه و انگلیس هم که در نزدیکی ساختمان پلاسکو قرار دارند، تخلیه شدند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از ‘جلال مالکی’ سخنگوی اداره آتش نشانی اعلام کرد: ما بارها درباره ایمن نبودن این ساختمان به مدیران آن اخطار داده بودیم اما، آنها به این اخطارها توجهی نکردند.
این خبرگزاری فرانسوی اضافه کرد: ۲۰۰ آتش‌نشان به صحنه فراخوانده شده بودند و احتمالا دهها تن از آنان در هنگام فروریختن ساختمان پلاسکو در ساختمان بوده‌اند.
یکی از مغازه داران این ساختمان در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه، از پیامدهای منفی این حادثه بر زندگی خودش و هزاران خانواده ای گفت که در این حادثه مغازه و کار خود را از دست دادند.
خبرگزاری فرانسه یادآور شد، ساخت ساختمان پلاسکو در سال ۱۹۶۲ پایان یافت و شامل مغازه های خرید و تولید پوشاک بود.
روزنامه های آمریکایی ‘لس آنجلس تایمز’ و ‘یو اس ای تودی’ و شبکه خبری ‘سی ان ان’ آمریکا نیز از ساختمان پلاسکو به عنوان سازه ای نمادین در مرکز تهران و درست در شمال بازار تهران یاد کردند و به نقل از رسانه های ایران از مجروح شدن ۷۵ نفر در این حادثه خبر دادند.
شبکه خبری ‘اسکای نیوز’ نیز در خبری فوری از فرو ریختن یک برج در تهران و زخمی شدن ۴۰ زخمی خبر داد.
خبرگزاری ‘اسپوتنیک’ روسیه نیز گزارش داد، آمبولانس ها برای خاموش کردن آتش با سرعت به سمت ساختمان پلاسکوی تهران در حرکت هستند و پلیس تمامی راه های منتهی به محل حادثه را مسدود کرده است.
روزنامه ‘ایندیپندنت’ انگلیس نیز نوشت، حداقل ۳۰ آتش‌نشان در آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو در تهران کشته‌شدند.
ایندیپندنت به نقل از رسانه‌های ایران افزود، این تصور وجود دارد که هنوز شماری از مردم عادی نیز در زیر آوار مانده‌ باشند.
روزنامه انگلیسی ‘گاردین’ نیز نوشت: دست کم ۳۰ آتش‌نشان در جریان فرو ریختن ساختمان مشهور پلاسکو در تهران کشته ‌شدند.
به نوشته این روزنامه، براساس گزارش‌های منتشر شده، علاوه بر تلفات یادشده شماری دیگر نیز از مردم نیز در جریان آتش‌سوزی این ساختمان مجروح شدند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز نوشت: این ساختمان ۱۷ طبقه در اوایل دهه ۶۰ میلادی به دست یک بازرگان کلیمی ایرانی ساخته شد و در زمان خود، بلندترین ساختمان تهران به شمار می‌رفت.
شبکه خبری ‘المیادین’ نیز با اشاره به زخمی شدن دهها تن در آتش سوزی ساختمان پلاسکوی تهران، از اقدامات گروههای پزشکی برای جست وجوی قربانیان احتمالی داخل ساختمان خبر داد.
پایگاه خبری ‘عرب ۲۱’ هم با پوشش خبر آتش سوزی در ساختمان پلاسکو نوشت: آتش مهار و جست و جو برای یافتن قربانیان حادثه شروع شده است.
رسانه های ‘روسیا الیوم’ ، ‘العربیه’ و ‘علون الخلیج’ امارات نیز خبرهای مشابهی در رابطه با این حادثه منتشر کردند.
پایگاه خبری عراقی ‘السومریه نیوز’ نیز اعلام کرد، یک برج ۱۵ طبقه در تهران بر اثر آتش سوزی مهیب فرو ریخت.
پایگاه خبری ‘الیوم السابع’ به نقل از رسانه های خبری ایران نوشت، امروز(پنجشنبه) یک ساختمان ۱۵ طبقه در تهران بر اثر آتش سوزی در تهران فرو ریخت. این پایگاه خبری فیلم لحظه فرو ریختن این ساختمان را پخش کرد.
پایگاه خبری ‘الیمن الان’ نیز با اعلام خبر این آتش سوزی در برج تجاری پلاسکو در تهران، پایتخت ایران، اعلام کرد، تا این لحظه از خسارت های جانی خبری در دست نیست.
رسانه های پاکستانی، از جمله رادیو دولتی پاکستان ضمن پوشش خبر آتش سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، اعلام کردند، نیروهای پلیس با هدف تسهیل و تسریع عملیات امداد و نجات در تلاشند مردم را از محل حادثه دور کنند.
سایت اینترنتی روزنامه انگلیسی زبان ‘اکسپرس تریبیون’ پاکستان نوشت: دست کم ۷۵ نفر، ازجمله ۴۵ آتش نشان، در این حادثه مجروح شده اند.
روزنامه ‘پاکستان تودی’ نیز به نقل از خبرگزاری های فرانسه و رویترز، مطالب مشابهی را در سایت اینترنتی خود منتشر کرد.
روزنامه ‘ال پاییس’ اسپانیا در گزارشی تصویری و سر خط «ریزش یک ساختمان در تهران»، نوشت :یک ساختمان ۱۷ طبقه تجاری مشهور تهران، امروز (پنجشنبه) به دلیل آتش سوزی مهیب فرو ریخت اما، هنوز تعداد قربانیان این حادثه مشخص نیست.
روزنامه ‘ال موندو’ نیز در گزارشی با سر خط «دست کم ۷۰ مجروح و چندین مفقود پس از ریزش یک ساختمان ۱۷ طبقه در تهران»، نوشت: ساختمان پلاسکو که در سال ۱۹۶۲ ساخته و یک مرکز تجاری و کارگاه های نساجی بود قبل از فروریختن تخلیه شده بود. پلاسکو یکی‌ از نخستین برج های ساخته شده در پایتخت ایران بود.
روزنامه ‘آ ب ث’ نوشت :یک ساختمان ۱۷ طبقه در تهران، روز پنجشنبه و هنگامی که آتش نشان ها در حال خاموش کردن آتش بودند، فروریخت.
به نوشته این روزنامه، علت وقوع این حادثه مشخص نشده است.
‘لا وانگواردیا’، دیگر رسانه اسپانیایی نیز اعلام کرد، دست کم ۳۰ آتش نشان در نتیجه ریزش قدیمی‌ ترین برج ایران کشته و نزدیک به ۷۵ نفر نیز مجروح شدند.
خبرگزاری رسمی صربستان (تانیوگ) نیز در گزارشی با عنوان ریزش آسمانخراش در تهران – ۳۰ کشته و ۷۵ مجروح گذاشت، نوشت: آمار دقیقی از تعداد کشته شدگان و مجروحان این حادثه در دست نیست.
به گزارش تانیوگ، این آسمانخراش ۱۷ طبقه در مرکز شهر تهران واقع و در اوایل دهه شصت ساخته شده است.
تلویزیون صربستان نیز در گزارشی با عنوان آتش قدیمی ترین ساختمان چند طبقه در ایران را از بین برد، نوشت: صبح امروز(پنجشنبه) شعله های آتش این ساختمان بزرگ را در کام خود کشید و تصور می شود در هنگام ریزش آن، ۳۰ آتش نشان که در ساختمان بودند جان خود را از دست دادند.
همچنین دیگر رسانه های خبری صربستان از جمله آژانس خبرگزاری خصوصی بتا، روزنامه پلیتیکا، روزنامه نووستی، روزنامه بلیتس، روزنامه داناس، رادیو تلویزیون بتا، رادیو تلویزیون ب ۹۲، رادیو تلویزیون N1، تلویزیون BK این خبر را بازتاب دادند.
به گزارش ایرنا، بر اساس اظهارات ‘پیرحسین کولیوند’ سرپرست اورژانس ایران، تعداد مصدومان این حادثه تاکنون ۷۰ نفر است که ۴۷ نفر به صورت سرپایی و ۲۳ نفر نیز به بیمارستان های سینا، پارس، بانک ملی و نفت انتقال داده شدند.
به گفته وی، برخی از این مصدومان از مردمی هستند که هنگام وقوع این حادثه در محل حضور داشتند. عملیات آوار برداری در حال انجام است اما هنوز امدادگران هیچکس را از زیر آوار بیرون نیاورده اند.
ساختمان تجاری پلاسکو در خیابان جمهوری تهران که از ۸ صبح امروز دچار حریق شده بود پس از سه ساعت و نیم تلاش ماموران امدادی به علت آتش سوزی گسترده فرو ریخت.
کولیوند خاطر نشان کرد: اکنون تمامی بیمارستان های تهران در حالت آماده باش هستند و هنوز هیچکس از زیر آوار بیرون در نیامده است.
حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران بازتاب گسترده ای نیز در رسانه های جمهوری آذربایجان داشت.
پایگاه خبری ‘ قفقازاینفو ‘ در گزارشی با عنوان « عکس های دلخراش از ایران» به این حادثه پرداخته و تصاویر ماموران امدادی که به همکاران خود جان باخته در این حادثه اشک می ریزند را منتشر کرده است .
خبرگزاری های « آذرتاج » ، « آپا » ، «رپورت» و روزنامه باکو هم به انتشار گزارشهای مفصلی به این رویداد پرداخته اند.