سخنان ترامپ در روز تحلیف حاوی چه نکاتی بود؟
سخنان ترامپ در روز تحلیف حاوی چه نکاتی بود؟

میلیونر مشهور رسماً سکان هدایت کاخ سفید و رهبری لیبرال دموکراسی ترین کشور جهان را بدست گرفت. ترامپ در مراسم تحلیف خود به مانند همیشه سخنان پیش بینی نشده ای را بر زبان آورد تا همچنان تئوری پردازان و سیاسیون ترامپ را پدیده ای با هاله ای از ابهام توصیف کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری یوپنا / یاسین خرم پور – میلیونر مشهور رسماً سکان هدایت کاخ سفید و رهبری لیبرال دموکراسی ترین کشور جهان را بدست گرفت. ترامپ در مراسم تحلیف خود به مانند همیشه سخنان پیش بینی نشده ای را بر زبان آورد تا همچنان تئوری پردازان و سیاسیون ترامپ را پدیده ای با هاله ای از ابهام توصیف کنند.

یکی از نکات قابل توجه مراسم تحلیف وی، حضور بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی بوده که مراسم تحلیف وی را امنیتی ترین مراسم سوگند ریاست جمهوری جهان تلقی می کنند.

تصاویر/ مراسم تحلیف دونالد ترامپ
در ساعات مراسم تحلیف، تظاهرات بر علیه ترامپ در بیرون کاخ سفید به اوج خود رسیده بود معترضین ترامپ را به تبعیض جنسیتی و نژادی، نادیده گرفتن حقوق زنان، تعصب و مواردی از این قبیل متهم می کنند.

همچنین خبرگزاری اسپوتنیک ضمن تایید تظاهرات بر علیه ترامپ، نوشت: گروه‌های چپ گرایی شامل سوسیالیست‌های دموکرات آمریکا و زنان نیویورک در جمعه دست به راهپیمایی زدند و امروز (شنبه) نیز به تظاهرات خود ادامه می‌دهند، در سانفرانسیکو نیز هزاران تن از معترضان شعارهای ضد ترامپ سر دادند و بر لیبرالیسم تاکید کردند. گروه‌هایی نظیر “منبع عرب” و “مرکز سازماندهی” و “انجمن ترقی چینی” و همچنین “آکادمی بریج” در این راهپیمایی حضور داشتند و در نقاط دیگری از این شهر دست به راهپیمایی اعتراضی علیه ترامپ زدند.

Image result for ‫تظاهرات بر علیه ترامپ‬‎
یکی دیگر از نکات قابل تامل مراسم، سخنرانی خاخام یهودی پس از ۳۰ سال در مراسم تحلیف ریاست جمهوری می باشد، خاخام دعایی از کتاب زبور حضرت داوود انتخاب کرد و برای موفقیت ترامپ دعا خواند. این امر خود نشانه ای از پیچیدگی و غیرقابل پیش بینی بودن سیاسیت های ترامپ، و همچنین ساختار شکنی او نسبت به سیاست های سه دهه گذشته آمریکا بوده است. چون سخنرانی یک خاخام در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در سه دهه گذشته اتفاق نیفتاده بود.

222143_92822222222222222
به طور کلی می توان گفت که سخنرانی ترامپ در روز تحلیف دارای نکاتی است که به برخی از مهم ترین آنها پرداخته می شود.
ترامپ یادآور شد: ما طی این سالها ارتش های دیگر را تقویت کردیم ولی نیروهای نظامی خودمان تضعیف شد، از مرز کشورهای دیگر محافظت کردیم اما حراست از مرزهای خودمان تضعیف شد.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: ما راه ها، فرودگاه ها، تونل ها و راه آهن های جدید خواهیم ساخت. ما از دو قاعده خیلی ساده حمایت خواهیم کرد؛ آمریکایی بخرید و تنها آمریکایی استخدام کنید. حق تمام کشورهاست که منافع خود را در اولویت قرار دهند. ما سبک زندگی خود را الگو قرار خواهیم داد در سراسر جهان.
وی ادامه داد: ما دوباره آمریکا را ثروتمند، مغرور و امن خواهیم کرد و عظمت را به آمریکا بازخواهیم گرداند. اتحادهای جدید را پایه ریزی می کنیم.
این اظهارات ترامپ از ملی گرایی او گرفته می شود. در واقع ترامپ در سیاست های خود به دنبال ناسیونالیسم اقتصادی و فرهنگی آمریکا می باشد.
اولویت ترامپ در برنامه های خود منافع ملی آمریکا و حفظ چارچوب مرزی آمریکایی می باشد. یعنی او در سیاست های خود نگاهی درون گرایی دارد.

4598

البته این نگاه ناسیونالیستی در کشور توسعه یافته آمریکا می تواند منجر به فاشیسم از نوع هیتلری شود، ترامپ به دنبال شکوه و عظمت مجدد امریکا می باشد و شعارهای که می دهد با اظهارات هیتلر همپوشانی کمی و بیش یکسانی دارد.

شاید بتوان بیان کرد با توجه به سخنرانی مراسم تحلیف، رشد سازمان های نظامی و تسلیحاتی و گسترش قدرت دفاعی آمریکا از اولویت های ترامپ در جهت تقویت ملی گرایی باشد.

نکته دیگری که در سخنان ترامپ مشهود بود، مسئله اقلیت های مذهبی به خصوص اسلام بوده است. وی اظهار داشت: که تروریسم اسلامی افراط گرا را از صحنه محو خواهم کرد.
در اینجا او با عنوان تروریسم اسلامی افراط گرا، بین اسلام گراهای رادیکال و سایر اسلام گرایان تفاوت قائل می شود. این نوع اظهارات ترامپ با اظهاراتی که قبل از انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور داشته، تا حدودی تعدیل و انعطاف پذیر شده است.

Image result for ‫عکس از مراسم تحلیف ترامپ‬‎

 

نکته دیگر در اظهارات ترامپ که پارادوکسی با بیانات قبلی او داشت این جمله می باشد: به یاد خواهیم داشت که چه سیاه پوست و چه سفیدپوست، همه ما همان خونی را در رگ های خود داریم که یک وطن پرست در رگ های خود دارد.

او در اینجا رنگ پوست را مهم نمی داند و بین سیاه پوستان و سفیدپوستان تفاوتی قائل نمی شود. این اظهار نظر به نظر می رسد پیش بینی پذیر بودن او را سخت تر کرده است.

به طور کلی می توان گفت که ترامپ دنیای سیاست را وارد ادبیات جدیدی می کند، در این نوع ادبیات سیاسی عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری از اصول اساسی آن می باشد.

شاید بتوان گفت تنها چیزی که برای جهان بینی ترامپ حقیقت دارد و تا حدودی قابل پیش بینی می باشد احساسات میهن پرستانه و تا حدودی نژادپرستانه ترامپ می باشد.

Image result for ‫عکس از سخنرانی تحلیف ترامپ‬‎