جزئیات طرح خروج واشنگتن از سازمان ملل
جزئیات طرح خروج واشنگتن از سازمان ملل

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در نخستین جلسه از یکصد و پانزدهمین دوره ی مجلس نمایندگان با ارائه طرحی، پایان دادن به عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

به گزارش یوپنا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، شماری از نمایندگان کنگره آمریکا در نخستین جلسه از یکصد و پانزدهمین دوره ی مجلس نمایندگان این کشور (به تاریخ سوم ژانویه دوهزار و هفده) با ارائه طرحی، پایان دادن به عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد را خواستار شدند.
این طرح پیشنهادی  با شماره H.R.1931 و با هدف پایان دادن به عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه شده است.
تاریخ ارائه این  طرح به مجلس نمایندگان آمریکا، سوم ژانویه ی سال دو هزار و هفده میلادی است.
نماینده ارائه کننده این طرح راجرز از ایالت آلاباما است. وی به همراه جونز، بیگز، اسمیت از ایالت میسوری و مسی این طرح را ارائه کردند.
این طرح پس از ارائه شدن، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ارجاع شد.
طرح پیشنهادی این نمایندگان سیزده بخش دارد.
این طرح با هدف پایان دادن به عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد، ارائه شده است تا در مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا به تصویب برسد.
مفاد این طرح به شرح ذیل است:
// بخش اول//
عنوان نام این قانون پیشنهادی:« قانون اعاده حاکمیت آمریکا، سال ۲۰۱۷» می باشد.
//بخش دوم//
ابطال و فسخ قانون مشارکت(آمریکا) در سازمان ملل متحد مربوط به سال ۱۹۴۵
الف: فسخ قانون مشارکت آمریکا در سال ۱۹۴۵( قانون عمومی ۷۹-۲۶۴; ۲۲ U.S.C. 287) لغو می شود.
ب: خاتمه عضویت در سازمان ملل متحد: رئیس جمهور (آمریکا) باید به تمام عضویت های آمریکا در سازمان ملل متحد، هر نهاد، آژانس تخصصی، کمیسیون و دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، خاتمه دهد.
ج: تعطیل شدن دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد: دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد بسته می شود. این دفتر دیگر نباید هیچ فعالیتی در سازمان ملل متحد داشته باشد.
// بخش سوم//
الف:فسخ و ابطال قانون مربوط به مقر سازمان ملل متحد (قانون  عمومی ۸۰ الی ۳۵۷) فسخ می شود.
ب: آمریکا از توافقنامه بین  این کشور و سازمان ملل متحد راجع به مقر سازمان ملل متحد خارج می شود (امضا شده در لیک سکسس در نیویورک به تاریخ بیست و ششم ژوئن سال ۱۹۷۴ و اجرا شده به وسیله قانون توافقنامه مقر سازمان ملل متحد)
//بخش چهارم//
آمریکا کمک های مالی  تعیین شده و داوطلبانه به سازمان ملل متحد را تعطیل می کند.
هیچ گونه مجوزی برای کمک مالی تعیین  شده و داوطلبانه آمریکا به سازمان ملل یا هرگونه نهاد، آژانس تخصصی  یا کمیسیون یا هر نهاد دیگری که رسما به سازمان ملل متحد وابسته باشد ، وجود ندارد مگر اینکه این بودجه برای تسهیل پایان عضویت آمریکا در سازمان ملل  و خروج کارکنان و تجهیزات آمریکا از سازمان ملل  مطابق با بخش های دو و سه ، اختصاص یابد.
با خاتمه یافتن عضویت آمریکا در سازمان ملل متحد،  از محل بودجه اختصاص یافته مربوط به قبل از پایان عضویت و هربودجه دیگر، هیچ پرداختی نباید به سازمان ملل متحد، نهادها و آژانس های تخصصی و کمیسیون ها و هر نهاد وابسته دیگر به سازمان ملل متحد صورت گیرد.
// بخش پنجم//
عملیات صلح بانی سازمان ملل متحد
الف: خاتمه یافتن:
هیچ بودجه ای نباید برای کمک به سازمان ملل در عملیات صلح بانی یا نظامی ، اختصاص یابد.
ب: خاتمه یافتن مشارکت آمریکا در عملیات صلح بانی سازمان ملل متحد:
هیچ بودجه ای نباید در این مورد اختصاص یابد. هیچ عضوی از نیروهای مسلح آمریکا  نباید تحت فرماندهی سازمان ملل متحد خدمت کنند.
// بخش ششم//
خروج  سازمان ملل متحد از تاسیسات دولت آمریکا و فسخ و ابطال مصونیت دیپلماتیک
الف: خروج (سازمان ملل) از اموال متعلق به دولت آمریکا:
سازمان ملل متحد (شامل هرگونه نهاد ، آژانس تخصصی و کمیسیون یا هر نهاد وابسته به  سازمان ملل متحد) نباید اقدام به اشغال تاسیسات و اموال دولت آمریکا و بهره برداری از آنها بکند.
ب: مصونیت دیپلماتیک:
هیچ مامور یا کارمند سازمان ملل متحد (از جمله نهادها، آژانس های تخصصی ، کمیسیون ها و نهادهای رسمی وابسته به آن ) یا هر نماینده ای از سازمان ملل یا کارمند هر یک از دفاتر نمایندگی  هر دولت خارجی، نباید از امتیازات و مصونیت های قید شده در کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک؛ مصوب  هجدهم آوریل سال ۱۹۶۱؛ برخوردار شود و همچنین هیچ یک از این مزایا و مصونیت ها نباید برای هیچ یک از این افراد تمدید شود.
امتیازات، معافیت ها و مصونیت های ارائه شده در قانون مصونیت های سازمان های بین المللی مصوب دسامبر سال ۱۹۴۵( ۲۲ ۲۹, Stat. 669; 22 U.S.C. 288) یا هر توافقنامه و پیمانی که آمریکا عضو آن است شامل « توافقنامه سازمان ملل و آمریکا درباره مقر سازمان ملل» امضا شده  در  بیست و ششم ژوئن ۱۹۴۷ (۲۲ U.S.C. 287 note)، کنوانسیون  امتیازات و مصونیت های سازمان ملل که در بیست و نهم آوریل ۱۹۷۰ در آمریکا اجرایی شد (۲۱ UST 1418; TIAS 6900; UNTS 16) نباید مشمول سازمان ملل یا هر نهاد، آژانس تخصصی، کمیسیون ها و نهادهای رسمی وابسته به آن یا ماموران و کارکنان آن، اموال و خانوادههای چنین کارکنانی  شود.
// بخش هفتم//
فسخ و لغو عضویت آمریکا و مشارکت آمریکا در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد( یونسکو)
قطعنامه مشترک با عنوان قطعنامه مشترک مربوط به عضویت و مشارکت آمریکا در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) و مجوز اختصاص بودجه به آن؛ مصوب سی ام ژوئیه ۱۹۴۶ ( قانون عمومی ۷۹ الی ۵۶۵ – ۲۲ U.S.C. 287m) باید فسخ شود.
// بخش هشتم//
فسخ قانون مشارکت در برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۷۳
قانون مشارکت در برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد مصوب سال ۱۹۷۳ فسخ می شود (۲۲ U.S.C. 287 note)
// بخش نهم//
لغو مشارکت آمریکا در سازمان جهانی بهداشت:
قطعنامه مشترک با عنوان « قطعنامه مشترک مربوط به عضویت و مشارکت آمریکا در سازمان جهانی بهداشت و صدور مجوز مربوط به اختصاص بودجه به آن » مصوب چهاردهم ژوئن ۱۹۴۸ فسخ می شود.
// بخش دهم//
لغو مشارکت در کنوانسیون ها و توافقنامه های سازمان ملل متحد:
بر اساس این قانون (پیشنهادی)، از روز تصویب، آمریکا هرگونه مشارکت در معاهدات و توافقنامه های سازمان ملل متحد، نهادها، آژانس های تخصصی، کمیسیون ها و نهادهای رسمی وابسته به آن را خاتمه خواهد داد. هرگونه کارکردهای مربوط به این معاهدات و توافقنامه ها نباید انجام شود.
//بخش یازدهم//
استخدام مجدد در دولت آمریکا پس ازخدمت در سازمان بین المللی:
 در این قانون هیچ چیزی نباید به گونه ای تفسیر شود که روی حقوق کارکنان، بند چهارم از فصل هفتم قانون آمریکا، مربوط به استخدام مجدد افراد در دولت آمریکا پس از خدمت در سازمان های بین المللی، تاثیر بگذارد.
//بخش دوازدهم//
اطلاع رسانی:
وزیر امور خارجه آمریکا در روز تصویب این قانون، باید مفاد آن را به اطلاع سازمان ملل متحد، نهادها، کمیسیونها و آژانس های تخصصی و نهاد مرتبط با آن، برساند.
//بخش سیزدهم//
تاریخ اجرا:
 این قانون و اصلاحیه های قید شده در آن باید به مدت دو سال پس از تصویب قانون به اجرا درآید.