حرکت مردم در اکثر محورهای مواصلاتی کشور به دلیل برف و کولاک مختل شده و امدادگران در حال کمک به مردم هستند. این درحالی است که مردم اهواز به جای آدم برفی، آدم گلی می‌سازند! گرد و غبار به قدری شدید است که روز قبل استانداری خوزستان، ادارات را نیز تعطیل کرد. سقوط بهمن برای […]

حرکت مردم در اکثر محورهای مواصلاتی کشور به دلیل برف و کولاک مختل شده و امدادگران در حال کمک به مردم هستند. این درحالی است که مردم اهواز به جای آدم برفی، آدم گلی می‌سازند! گرد و غبار به قدری شدید است که روز قبل استانداری خوزستان، ادارات را نیز تعطیل کرد. سقوط بهمن برای مردم شهرنشین امری است که فقط در فیلم‌ها دیده شده، اما گفتنی است سقوط بهمن در بانه جان دو هموطن را گرفت.

به گزارش یوپنا،‌ رئیس سازمان امداد و نجات روند امدادرسانی به برف و کولاک در ۲۲ استان کشور را تشریح کرد. مرتضی سلیمی در توضیح عملیات برف و کولاک از ششم تا ساعت شش صبح نهم بهمن گفت: طی این مدت ٢٢ استان آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قم، قزوین، گلستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، مرکزی و همدان تحت تاثیر برف و کولاک قرار داشتند. او افزود: طی این مدت ١٣٧ شهر و محور مورد امدادرسانی قرار گرفتند و ۱۵هزار و ۹۳۷ تن امدادرسانی شدند. همچنین ۵۶۱ تن اسکان اضطراری یافته و ۱۱ نفر هم به مراکز درمانی منتقل شدند. ۳۰ نفر هم به صورت سرپایی خدمات درمانی لازم را دریافت کردند. سلیمی با اشاره به ۲ فوتی در اثر سقوط بهمن در روستای قلقله شهرستان بانه (۲ مرد ۴٧ و ٣٢ ساله) گفت: این حادثه ٢ مصدوم نیز داشت که پس از رهاسازی، به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه انتقال داده شدند. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان امداد و نجات همچنین از رهاسازی ۴۰٩۰ خودرو از برف خبر داد و عنوان کرد: در این عملیات‌ها، ١٩٣ تیم شامل ١١۶٧ نفر فعالیت داشتند. همچنین ٧۵٧ تخته پتو، ٢٣٢ بسته غذایی، ٢۰۰ کیلوگرم خرما، ٣۵٧۰ قوطی کنسروجات، ۵۴۰۰ قرص نان، ٧۶۰ بطری آب معدنی، ٧١۰ بسته بیسکویت، ٢۵ کیلوگرم کشمش میان متاثران از برف و کولاک توزیع شد. این درحالی است که عملیات امدادرسانی‌ به مناطق متاثر از برف و کولاک ادامه دارد.

تعطیلی مدارس در ۱۷ استان

روز قبل، برف و سرما و به دنبال آن لغزندگی معابر موجب شد که مدارس کشور در برخی استان‌ها تعطیل شود. تهران و شهرستان‌های آن، قم، قزوین، البرز، لرستان، ایلام، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کردستان، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی و غربی، فارس و اردبیل استان‌هایی بودند که به دلیل شدت سرما و برف مجبور شدند برخی مدارس را تعطیل کنند.

جزئیاتی از برف و کولاک در کشور

براساس آخرین گزارش‌ها، ۱۴۵۵ روستای آذربایجان شرقی در محاصره برف هستند و ارتفاع برف در ورزقان به نیم متر رسیده است. گفتنی است ۵۳ درصد راه‌های این استان نیز بسته شده‌اند. از سوی دیگر و در استان سمنان، ۳۷ مورد عملیات امدادرسانی انجام شده است که طی آن ۶۷ نفر از درراه‌ماندگان اسکان داده شدند. حسن خسروجردی، رئیس پلیس راه استان سمنان نیز از ۱۵ تصادف در دو روز برفی جاده‌های سمنان خبر داده که تا به‌حال ۲۵ مجروح در پی داشته است. در جاده هراز نیز ۲۵۰۰ خودرو به دلیل بارش شدید برف و لغزندگی جاده‌ گرفتار شده‌اند. ۳۴ اکیپ راهداری هم در جاده‌های ایلام مستقر شده‌اند که تاکنون ۱۲۰۰ تن نمک در سطح جاده‌ها پاشیده شده است.

گردوغبار در ۳ استان

درحالی که نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل و ترافیک راهور ناجا از گرد و خاک شدید همراه با کاهش دید در استان زاهدان خبر داد، روز قبل، مدارس شهرستان ریگان در تمام دوره‌های تحصیلی به دلیل طوفان شن تعطیل اعلام شد. همچنین مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه ۲۷۰ نفر به بیمارستان‌های خوزستان به علت مشکلات تنفسی در پی وقوع پدیده گرد و غبار خبر داد. مجتبی اورکی افزود: تاکنون ۱۲۸ نفر با مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اهواز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۲۶ نفر به صورت سرپایی درمان و دو نفر نیز بستری شدند. همچنین تاکنون ۱۵۰ نفر به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های سایر شهرستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد سه نفر بستری و ۱۴۷ نفر به صورت سرپایی درمان شدند. از سوی دیگر، بنا به اطلاعیه استانداری خوزستان، اداره‌های شهرستان اهواز تعطیل اعلام شد. در این اطلاعیه آمده است: «نظر به مشکلات پیش‌آمده در اثر طوفان و گرد و خاک و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده و تلاش مستمر سازمان‌های مربوطه، قرار بود تا ساعت ۱۱ صبح شنبه مشکل برق حل شود اما با توجه به اشکالات پیش آمده، کاهش ساعات کاری اداره‌های شهرستان اهواز از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شنبه ۹ بهمن اعلام می‌شود.»

فروکش سیل در سیستان و بلوچستان

روز گذشته، رئیس سازمان امداد و نجات که درحال بازدید از ایرانشهر بود، گفت: این بازدیدها در ادامه بازدیدهای دبیر کل جمعیت هلال احمر از مناطق سیل زده بود و خوشبختانه هم اکنون وضعیت سیل در شهرستان دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش و سیب و سوران فروکش کرده و وضعیت عادی است. همچنین رسول راشکی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان با اعلام خدمات رسانی بی‌وقفه امدادگران استان در سیل و آبگرفتگی ۱۳۵ شهر و روستا عنوان کرد: ۱۰ هزار و ۹۹۹ تن از هموطنان متاثر از سیل و آبگرفتگی در استان خدمات امدادی لازم را دریافت کردند. او ادامه داد: ۶ شهرستان دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش و سیب و سوران در ۹ روز گذشته متاثر از سیل و آبگرفتگی بودند که در این زمینه ۲۳۳ تیم عملیاتی خدمات لازم را به هموطنان ارائه کردند. به گزارش تسنیم، راشکی با اشاره به ارائه خدمات اسکان اضطراری به هفت هزار و ۹۵۸ تن از متاثران در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ۶۵ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده و یک هزار و ۵۸۰ دستگاه چادر امدادی، ۱۵ هزار و ۸۰۰ قوطی کنسرو، ۸۰۰ قرص نان، یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم برنج، یک هزار و ۴۶۰ شعله والور و چهار هزار و ۵۷۰ کیلوگرم نایلون میان متاثران توزیع شده است.

منبع: روزنامه آرمان