ایران یکی از قدرت های علمی در سطح جهان و منطقه است
ایران یکی از قدرت های علمی در سطح جهان و منطقه است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ایران یکی از قدرت‌های علمی در سطح دنیا و منطقه محسوب می‌شود و شاخص‌های انتشار یافته به وسیله پایگاه های معتبر علم سنجی دنیا به خوبی بیانگر این موضوع است.

1486220508-mg-9823وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کشور ایران یکی از قدرت‌های علمی در سطح دنیا و منطقه محسوب می‌شود و شاخص‌های انتشار یافته به وسیله پایگاه های معتبر علم سنجی دنیا به خوبی بیانگر این موضوع است.

به گزارش یوپنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی در آیین افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب و رسوب در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ضمن تبریک ایام‌ا… دهه فجر ، به مقایسه عملکرد وزارت علوم در طول سی و هشت سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت : در سال ۱۳۵۷ تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار نفر بود اما امروز این رقم ۲۵ برابر و تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به سال ۵۷ ، بیش از ۱۲۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه جایگاه علمی دانشگاه های کشور درخور توجه است تصریح کرد:توسعه علمی صرفا ارائه مقاله علمی نیست ،البته این امر مهم است که از این موضوع مهم تر استناد به مقاله‌ها است که کشور ما در حال حاضر ۲/۲ درصد مقاله های پر استناد را به خود اختصاص داده‌ است و این نشان از کیفیت علمی دانشگاههای ما دارد.

وزیر علوم افزود: در دولت تدبیر و امید بر فناوری و نوآوری تاکید زیادی شده است و در حال حاضر در شاخص نوآوری رتبه ۷۸ را در سطح دنیا داریم.

وی بیان کرد: در دو سال اخیر ۷۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است اما چون تعداد متقاضی کار بالاست بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود، بنابراین باید شغل‌های جدیدی ایجاد شود و بنگاههای اقتصادی فعال شود و در این رابطه دولت تسهیلاتی ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت: همه دانشگاهها باید برنامه راهبردی داشته باشند و رشته های تحصیلی منطبق با نیاز جامعه، نیروی انسانی و نیاز منطقه باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی، سیاست دانشگاه کارآفرین به جدیت دنبال می‌شود گفت: با توجه به کشاورزی بودن استان گلستان باید ماموریت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان نیز به این سمت و سو برود.

فرهادی در رابطه با افتتاح پرو‍ژه آب و رسوب گفت: افتتاح این پروژه برای جامعه بسیار ضروری است چرا که کشور در این حوزه مشکل دارد و باید منابع آب مدیریت شود.